Hur överlever man trotsen?
Kram på dig kära du
När mina barn varit i den värsta trotsen så upplever jag att det inte är pga att de saknar ramar och regler, eller att de inte förstår vilka förväntningar som finns på dem, utan det handlar om att de börjar bli sin egen självständiga person och vill kunna påverka det som händer runt dem. Jag har under den perioden gjort två saker som ganska snabbt brutit den värsta trotsen.
1. Schema med bildstöd. Du kan tillsammans med barnet, eller själv, skapa ett dagsschema över hur dagen ser ut och i vilken ordning saker och ting ska göras. Bilderna återspeglar aktiviteten, tex tandborstning, frukost osv. Tex morgonrutinen i rätt ordning. Be barnet kika på schemat och berätta vad som ska göras härnäst.
2. Ge alternativ. Ge alltid barnet möjlighet att bestämma ett av två alternativ som du presenterar. Låt barnet vara med och bestämma när det går, men skapa förutsättningar för det. Tex presentera två olika alternativ för dagens kläder och låt henne bestämma vilka hon vill ha på sig.
Sen finns det fler tips som hjälper dig som förälder:
-Lägg undan mobilen. Jag blir en sämre förälder när jag spenderar tid på min mobil och barnen agerar därefter. Jag använder inte alls min mobil runt barnen mer än om jag behöver ringa ett samtal eller googla något (recept osv). Ge barnen din odelade uppmärksamhet.
-Kramas massor och umgås med ditt barn efter förskolan. Tvätt och disk kan vänta. Laga mat tillsammans. Ge barnet av din tid.
-Vid sammanbrott, avbryt så fort det går genom distraktion. Fungerar det inte, säg till barnet "När du gråtit klart så ska vi kramas och göra X tillsammans, jag plockar ur diskmaskinen nu, du får komma till mig när du gråtit klart". Jag har inte gett mitt barn uppmärksamhet när de skriker och slåss, utan gått ifrån men varit tydlig med att jag finns här i närheten och är redo att ta emot dig så snart du är redo.
Men det viktigaste rådet: Du är ingen dålig förälder och den här perioden går över!