Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred

Drömmen om världsfred har aldrig varit längre bort än nu! När även länder som varit demokratier i generationer plötsligt uppför sig som en diktatur skickar det signaler som i princip sänker allt som kallas demokrati eller diplomati.

Att ingen protesterar beror på att alla är skiträdda för Trump. Alla vet att han är galen och det finns inget farligare än en mentalsjuk med makt. Även mäktiga europeiska ledare tassar på tå för att inte trigga igång något.

Men varför protesterar man inte mer i USA? Det borde finnas några sansade republikaner som är för demokrati och yttrandefrihet?

• Tecum
    Tyra myra skrev 2025-03-16 19:03:27 följande:
    Ja, du det undrar jag med. De Amerikaner jag känner är alla motståndare till Trump oavsett om de är demokrater eller republikaner. Efter vad jag förstår så protesteras det runt om i landet men det får ingen medial spridning.

Det verkar som om alla är rädda. Ingen törs gå i första ledet. Hörde av en vän där borta att en äldre republikansk senator hade sagt sitt hjärtas mening vilket det inte rapporterades om. Orsaken till att han gjorde det var att han diagnostiserats med ej botbar cancer och har max 6 månader till att leva.  Därför tordes han. Visst är det skrämmande
    Inget är så skrämmande som när goda krafter tystnar. Jag trodde att åtminstone demokratiska och oberoende medier vågade lyfta fram sanningen men det verkar inte vara så I Sverige rapporteras det aldrig om amerikanska protester mot Trumps politik, inga motståndare intervjuas. Jämför under Vietnamkriget då det bara lyftes fram protester och regeringen hånades. 
    Var är satirprogrammen, bara den sjuka personkulten kring Trump borde vara material för sändning dygnet runt? Samkör hyllningarna till den "store ledaren" från hans medieansvariga med hur det låter i Nordkorea. Exakt samma retorik!
  • Tecum
    Tyra myra skrev 2025-03-16 20:56:38 följande:
    Så du tror att det är detta som styr Trumps vansinnes politik? 

Jag tror och är övertygad om att vi kan möta utmaningarna utan krig, bara vi samarbetar. Det kommer att innebära att vi som har det relativt bra får avstå en del till andra som har det sämre. det borde vi kunna göra för vår överlevnad.
    Ja vi skulle lätt klara att försörja jordens befolkning även om den växer med några miljarder till med den teknik och kunnande vi har. Hindret är krig, konflikter och destruktiv nationalism. Ingen distribution fungerar till de som behöver förnödenheter som bäst och nu har Trump dessutom stoppat all hjälp från USA.

Ibland undrar jag om covid hade en okänd biverkan, folk blev dummare och mer oempatiska? För idag verkar alla vara mer eller mindre galna...

PS, jag blev aldrig sjuk...
Svar på tråden Har vi slopat drömmen/visionen om Världsfred