• Anonym (Ines)

Lågt sittande moderkaka

Hej, 
    Jag är i vecka 19 +1 och har varit på RUL idag och jag har fått  info att moderkakan sitter bak men lite för låg.
    Vecka 32 kommer jag ha en till ultraljud, så de kollar om den har dragit upp sig. Om den ska inte dra upp sig då får jag remis för kejsarsnitt.

Jag har frågat barnmorskan om jag ska avstå från träning, lyft och samlag. Hon sa att det är inte alls farlig och jag kan leva som vanligt. 
    sfog.se ser jag andra rekommendationer. 

Barnorskan har varit lite otrevlig föresten. Hon vägrade svara på hur stor fostret är eller vilken kön är det, för att det är ej relevant?. När jag frågade om det finns risk för sen missfall då bläddrade hon bara med ögonen och sa att vi ska kolla på det igen vecka 32.

Fick inte heller svar på om det finns risk för blödningar. 

Jag har blodgrupp 0Rh- och vet att fostret har Rh+.
    Finns det extra risk för blod konflikt?

Har någon av er haft lågt sittande moderkaka på baksidan? 

Gick det bra? Han ni fått några rekommendationer eller grönt ljus för att leva som vanligt?

För mig som svenska är inte första språk är bra kommunikation väldigt viktig. Då är det lätt förr missförstånd särskilt när vårdpersonalen pratar inte  bättre svensk än jag. Kanske jag ställer för många frågor, men jag är gravid första gången och allt är nytt. 

• Svar på tråden Lågt sittande moderkaka
  • GabyGreen

Hej! Jag har tyvärr ingen information om lågt sittande moderkaka, men ville bara säga att det inte känns som att denna barnmorska behandlar dig okej. Varför skulle du inte ha rätt att veta kön eller storlek på ditt barn? Mycket tråkigt att höra att du blivit bemött på detta vis. jag skulle gå till någon annan som du känner dig trygg med. Lycka till! 

• FruFarfalle

Jag hade lågt sittande moderkaka andra graviditeten, fick ett uppföljande ultraljud i vecka 30+ nånting. På det andra ultraljudet låg moderkakan inte i vägen för vaginal förlossning. 

fick heller inte höra att det innebar några extra risker, graviditeten var helt normal och förlossningen också.

konstigt att du inte fick veta könet, det fick jag 2022 och har kompisar som fått veta det nu i år.

det var en ultraljudstekniker du träffade va? Du ska ha en annan barnmorska som du träffar oftare och mäter/tar prover. Du kanske inte träffar henne så många gånger än då besöken inte är så ofta i början men du har säkert varit på inskrivning/första möte. Kontakta den barnmorskan och be henne förklara för dig. Du kan också byta barnmorska om du inte är nöjd! 

Du kommer få en spruta för blodet senare i graviditeten

• Anonym (Ines)
    FruFarfalle skrev 2025-03-22 19:27:42 följande:

konstigt att du inte fick veta könet, det fick jag 2022 och har kompisar som fått veta det nu i år.

det var en ultraljudstekniker du träffade va? Du ska ha en annan barnmorska som du träffar oftare och mäter/tar prover. Du kanske inte träffar henne så många gånger än då besöken inte är så ofta i början men du har säkert varit på inskrivning/första möte. Kontakta den barnmorskan och be henne förklara för dig. Du kan också byta barnmorska om du inte är nöjd! 

Det var en barnmorska som gjorde RUL På Ultra**n Sabb. Hon vägrade kolla när jag frågade om könet för att hon tyckte jon slutade undersökning precis. Hon kollade alla organen, hjärna, ryggen då hon borde se könet tidigare.
    Jag gjorde nipf innan privat så jag viste könet, ville bara få en bekräftelse och var också nyfiken på hur stor fostret var då.
    Imorgon ska jag träffa bm som jag brukat träffa oftare.

Jag gjorde KUB där innan och träffade en trevligare bm, då fick jag beskrivning på allt och även bilder inskickade.

Denna undersökning kommer jag inte få igen så det ingen mening att byta. Jag hippas att jon har inte slarvat med undersökningen. Den som jag träffar oftare har ingen ultraljud på mvc. Sen vill jag göra en privat 4D ultraljud för att jag är så himla ny hur ska den se ut.

Kanske hon var så otrevlig för att jag kom 5 minuter sen på grund en händelse på e4 och sen kunde jag inte hitta vägen på sjukhuset för att jag var så stressad. 
Svar på tråden Lågt sittande moderkaka