Inlägg från: Anonym (Jo stugt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo stugt)

Val av parti

Mentat skrev 2025-03-22 12:25:39 följande:
    Inte aktuellt för din del, för att få rösta lokalt (inte till riksdagen) måste du ha varit folkbokförd i Sverige i minst 3 år på valdagen. Om du flyttade till Sverige 2024 har du alltså ingen rösträtt i valet 2026.
    Vad menar du? Är det bara röstberättigade som ska få del av vad olika partier står för? 
  • Anonym (Jo stugt)
    Mentat skrev 2025-03-23 09:39:21 följande:
    Jag menar att du har 4 år till på dig att lära dig svenska och sätta dig in i politiken innan det blir aktuellt för dig att ta ställning.
    Tills dess rekommenderar jag partiprogram.se och, då AfS inte finns med där, Politik | Alternativ för Sverige
    Det var inte svårt att googla fram. Läs gärna övriga partiers program också - när du lärt dig svenska och inte behöver lita till automatiserade översättningar som man inte helt kan lita på.

Jag är svensk, har röstat i många år. Konstigt svar på min fråga. 

• Anonym (Jo stugt)
    Mentat skrev 2025-03-23 10:46:07 följande:
    OK, du var alltså inte den som undrade tidigt i tråden. Mitt ursprungliga svar, som du reagerade på, var riktat till denna

Och det var ditt ursprungliga svar som var konstigt. Att säga att det inte är aktuellt att lära sig om olika partier för att vederbörande inte får rösta ännu. 

Dessutom var frågan ställd till TS, dvs hen vill veta vad TS anser vara svenskt. 

Svar på tråden Val av parti