• Cheers

Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?

Meningen med kärnvapen är att de ska vara avskräckande och inte användas.

Om de används går allt åt helvete.

Så frågan är om Sverige ska skaffa kärnvapen för att avskräcka Ryssland från att anfalla oss.

Svaret verkar självklart, d.v.s. ja.

Så vad anser du? Ska vi avstå från egna kärnvapen i avskräckningssyfte, eller är det bättre att ta kriget när det kommer med massvis av döda och skadade?

• Svar på tråden Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?
  • Anonym (K)

I vilken kvantitet då hade du tänkt dig och var skulle de placeras?

• Anonym (A)

Du klagar på att det inte inte går att ställa om till sommartid, men du har förtroende för att folk kan hantera kärnvapen? 
    Du gnäller på skolan och det förflackade samhället men tycker ändå att vi är kapabla att hantera kärnvapen?
    Eller har du inget arbete, utan roar dig med att starta en massa trådar?

• Cheers
    Anonym (A) skrev 2025-03-31 17:52:46 följande:

Du klagar på att det inte inte går att ställa om till sommartid, men du har förtroende för att folk kan hantera kärnvapen? 
    Du gnäller på skolan och det förflackade samhället men tycker ändå att vi är kapabla att hantera kärnvapen?
    Eller har du inget arbete, utan roar dig med att starta en massa trådar?

Både KD och L har förklarat att de är positiva till att Sverige skyddas av ett kärnvapenparaply. Jimmie Åkesson är också positiv. Ulf Kristersson har sagt att frågan är för tidigt väckt. Så det här är inget som jag har hittta på. Det är allvar.

Och jag tror att det svenska försvaret är lika kapabelt att hantera kärnvapen som Frankrike och Storbritannien.

Jag antar att du är emot svenska kärnvapen. Är det bara för att vi har ett uselt försvar enligt din mening? Eller andra skäl. Som att kärnvapen inte borde finnas kanske?
  • Cheers
    Anonym (K) skrev 2025-03-31 17:46:25 följande:

I vilken kvantitet då hade du tänkt dig och var skulle de placeras?

Så vad vill du att jag ska svara på det? De bör förstås placeras på lämpligt ställe och ha den styrka som krävs för att fungera avskräckande.
  • Tecum

Ser ingen nytta med det, vi är redan under Natos kärnvapenparaply. Och även om Nato fegar ur och lämnar Europa finns kärnvapen i Frankrike och Storbritannien. Kärnvapen är för avskräckning, bättre att satsa på vapen vi kan använda.

• Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 18:27:33 följande:
    Så vad vill du att jag ska svara på det? De bör förstås placeras på lämpligt ställe och ha den styrka som krävs för att fungera avskräckande.
    Ja det var ju inte informativt för fem öre. Du har ingen uppfattning själv om vad som skulle vara tillräckligt för att vara avskräckande?
  • Anonym (hji)

Väldigt många verkar vara emot kärnkraft, men kärnvapen går bra ? 

Jag blir inte riktigt klok på människans konstiga ideer.

Nej!
    Vi ska inte ha kärnvapen, rädda människor gör farliga saker!
     Däremot så behöver vi kärnkraft! Och istället för att problematisera avfallet, så kan man ju utveckla tekniken så att man kan göra batterier av det ! 

Det finns nämligen redan vad det verkar som, så det blir en win-win situation.

Kärnvapen hör inte hemma i Sverige! Det kan lätt bli annat styre i Sverige om en 20-30 år dessutom. Sådana som egentligen hatar Sverige och vips så lämnar de sina landet och man avfyrar ett kärnvapen, enbart för att förstöra.

Med tanke på hur "demokratin" har trasat sönder landet de sista 20 åren och vilka ohederliga politiker vi har i varje partitopparna så bör vi definitivt inte ha kärnvapen, då man verkar kunna köpa våra politiker! 

Wef, läkemedelsbolag, kontrakt med USA, Kinas framför i Sverige också.. Allt sådant har skett p ga korrupta politiker som inte ser till Sveriges bästa utan sina egna fickor i första hand! 

Lösningen är att sluta välja gå krigets väg och istället bli de som helar folk i drabbade länder, dvs utbilda inom sjukvården så vi kan stötta andra länder genom godhet framför att bidra med död! 

• Cheers
    Anonym (K) skrev 2025-03-31 18:34:21 följande:
    Ja det var ju inte informativt för fem öre. Du har ingen uppfattning själv om vad som skulle vara tillräckligt för att vara avskräckande?
    Nej. Jag är ingen kärnvapenexpert. Är du?
  • Anonym (A)
    Cheers skrev 2025-03-31 19:13:07 följande:
    Nej. Jag är ingen kärnvapenexpert. Är du?
    Ändå är du övertygad om att de är bra. Känns ju betryggande, eller inte. 
  • Cheers
    Anonym (hji) skrev 2025-03-31 18:41:43 följande:

Lösningen är att sluta välja gå krigets väg och istället bli de som helar folk i drabbade länder, dvs utbilda inom sjukvården så vi kan stötta andra länder genom godhet framför att bidra med död! 

Men det är ju ingen lösning: Att stötta andra länder genom godhe! Är du allvarlig eller skämtar du?
Svar på tråden Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?