Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?

Vad tycker ni om att en förälder ger bort en bil till ett värde av 100.000 till ett av sina barn? Barnet hade fått låna bilen men behövde inte den längre så barnet skulle köpa en ny större bil.

Ett barn som redan har gott ställt och föräldern är utfattig, och har svårt att ta betalt av sina barn. Vill gärna bjuda på allt jämt trots fattig pensionär. 

Föräldern behövde egentligen bilen själv men är för snäll för att säga det. Så barnet löste in bilen för att köpa sig en dyrare och slapp lägga så mkt pengar. Barnet skulle egentligen betala en liten summa men även det nekade föräldern. 

alltså visst, ger en förälder nånting så är det väl bara att tacka och ta emot  men är det inte otroligt fräckt av barnet att bara göra det och sen inte betala nåt? Jag är så irriterad på detta så jag går sönder snart. 

det kvittar vem jag är och vilken relation jag har till dessa  undrar bara vad ni tycker  

• Svar på tråden Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?
  • Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2025-04-04 10:20:13 följande:

Det är upp till föräldern att bestämma vad den ger bort eller inte. Ska barnet säga att nej, jag tar inte emot detta, jag bedömer att du inte har råd, jag vet bättre?

Det var inte föräldern som kom på detta utan barnet frågade. Men när föräldern är dålig på att säga nej. Och man vet detta. Det tycker du är schysst? 

jaja. Världen är full av egoister. 

• Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2025-04-04 10:20:13 följande:

Det är upp till föräldern att bestämma vad den ger bort eller inte. Ska barnet säga att nej, jag tar inte emot detta, jag bedömer att du inte har råd, jag vet bättre?

Sen när man VET att pappan är fattig och behöver bilen. Alltså vad är du för människa som bara tycker att man ska ta emot?? 

fy!!

• Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2025-04-04 10:29:07 följande:
    Det är ändå förälderns beslut och ansvar att bedöma. 

Det är det väl inte? Så du menar att man måste ta emot eller fråga pappan om man kan få bilen?  Är ju lika mkt upp till barnet. man ska roffa åt sig om man kan mot en fattig människa. 

det är vad du säger. 

• Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-04 10:33:33 följande:

Otroligt dåligt av barnet. Man kan undra om de uppfostrats utan samvete.
    Vuxna barn ska väl försörja sig själva om de har gott ställt. Att snylta på fattig förälder är bara äckligt. 

Är barnet väldigt ungt?

Nej barnet är 41 år. löjligt att skriva barn kanske haha. 

Jag tycker att det är så otroligt girigt. Håller med. 

• Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2025-04-04 10:38:28 följande:
    Fräckt av barnet att fråga naturligtvis men föräldern är fri att säga ja eller nej. 

Ja det är sant. 

• Anonym (J)
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-04 11:06:18 följande:

Det här är inte alls av samma kaliber men vi hade en diskussion uppe kring att nyttja far/morföräldrar som barnvakt nyligen.
    Mina föräldrar:
    Kan sällan, är yngre än hans föräldrar, vi är den enda familjen som bor nära (enda barnbarnen), jobbar må-fre som vi så de kan inte hämta eller stötta i vardagen
    Hans föräldrar:
    Pensionärer 75+ med sviktande hälsa, många läkarbesök inom både vård och rehab varje månad, ena går med rullator pga har haft stroke x 2. Makens syskon med familjer bor hyfsat nära = det finns fler som potentiellt kan fråga om barnvakt.

Jag frågar mina föräldrar och vet att jag får ett 100% ärligt svar. Nej vi kan inte.  Ja vi kan. Ja vi kan men bara till kl 1830 för sen x x x 

När vi frågat makens föräldrar så är det alltid ja. Alltid. De slår knut på sig och skjuter på läkarbesök och skiter i tvättstugan om barnbarnen kommer. Fast det inte är bra för dem.  Därför har vi nu gjort så att vi verkligen prioriterar när vi frågar. För deras eget bästa och för att de är för snälla. Och aldrig skulle vi be sköra äldre passa sjuka barn!

Makens syskon däremot tänker inte så. De kan boka upp vilka tider och datum som helst utan omsorg eller hänsyn alls. Bestämmer att farmor och farfar ska hämta dagisbarn inne i stan (de bor i förort) två gånger i veckan. Eller att de ska passa de sjuka dagisbarnen (och riskerar smittor) så föräldrarna slipper vabba för de utgår från att "de säger väl nej i så fall". Nej!

Sen kan man ha en diskussion om att andra ska få fatta egna beslut och de får väl stå för det om de säger ja. Men det funkar inte så alltid. Samma med den här bilen. Barnet skulle aldrig frågat och utnyttjat sin förälder på det sättet. Nu har hen ju ingen bil!!!

Men fy, jo det är jämförbart. Så dåligt av hans syskon. Låter lite som denna situation, föräldern jag pratar om här är fattig och den andra är svårt sjuk, ändå ber detta barn som fick bilen ofta om hjälp. Och ger inte en extra spänn när dom 4 barnen är där ofta och blir passade med stor matlust. Alltså jag ser rött!!! Dessa föräldrar för också passa sjuka barn i stället för att föräldrarna är hemma med barnen.

hur man kan göra som din mans syskon och dessa??Bara för att föräldrarna ställer upp på allt. 

• Anonym (J)
    Anonym (Helene) skrev 2025-04-04 11:01:15 följande:

Ja, alltså om barnet vet att pappan har svårt att säga nej är det ju såklart fel. Det blir ju en form av utnyttjande. Klart att man också får försöka lita på att pappan kan ta egna beslut, men alltså, om det var jag, så hade det känts väldigt absurt att be om att få min förälders bil, som jag vet att han behöver och inte har råd att ersätta. Speciellt om jag själv bara tänkt använda den för att köpa en bättre bil till mig själv, samt inte har det särskilt dåligt ställt. 

Nånstans måste ju barnet själv förstå att det inte är helt rätt det här. Jag kan ärligt talat inte ens föreställa mig hur man kan göra nåt sånt mot sin förälder utan att reflektera över om det är en bra väg att gå. 

Nej precis, när man också vet att föräldern har svårt att säga nej och alltid ja. Då är det att utnyttja anser jag. När t.ex.  detta barn inte ger föräldern pengar till tågresa och matpengar då barnen ska passas, då sätter man väl fasen bara in pengar på kontot i stället för att fråga???

Därför vet jag att föräldern inte alltid fattar egna kloka beslut, när pengar behövs att han har fått låna av andra. Varför kan man inte våga be sitt barn om pengar? Och varför ger bara barnet inte det oavsett? 

• Anonym (J)
    Anonym (ee) skrev 2025-04-04 11:28:05 följande:
    1) Ett barn ska ge fullständigt fan i vad dess förälder ger bort till den ene eller den andre.

2) Är gåvans värde stort kan det ses som förskott på arv.

När barn kommer i efterhand och klagar på att deras förälder gjort si eller så ...

"Det är klart att mamma skulle ha sålt bilen, det fattar du väl?"

Klart att mamma inte ville ge bort den där möbeln. Det var X som tjatade"

Bara sluta ha åsikter om vad mamma och pappa gjorde med sina egna grejer medan de levde.

Förstår inte riktigt vad du säger, först skriver du att ett barn ska ge fan i vad föräldern ger bort, sen kan det ses som förskott på arv. Så om det är det är det väl inte konstigt om övriga barn har åsikter, eller vad menar du?

Sen är det en moralisk/etisk fråga. Är det snällt att fråga nån man vet är fattig och har svårt att säga nej? 

• Anonym (J)
    Anonym (ee) skrev 2025-04-04 11:53:35 följande:
    Det får förälderns svara på om det är OK eller inte.

Alternativt så anser man sig veta bättre vad föräldern vill och behöver än vad denne själv gör.

Dummaste jag hört, det skulle vara en förklaring menar du? som ett exempel hade barnet lämnat sina 4 barn medan ena föräldern var svårt sjuk, utan att fråga. 

då är det upp till föräldrarna att säga nej? inte att barnet bara tar för givet att man lämnar barnen där? 

när man vet att föräldern har svårt att säga nej, fråga om man kan få bilen? Då är det förälderns fel om denne säger nej? Och inte alls barnets. 

Hur menar du att det hade vart att veta bättre om barnet INTE lämnade sina barn där eller frågade om bilen. När barnet själv har miljoner på kontot. Hur???

Svar på tråden Ge bort en dyr sak till ett av barnen/ta emot. Fel?