Inlägg från: Dr Nail |Visa alla inlägg
  • Dr Nail

Trumps tullar

Jag tror USA kommer hamna i Great Depression 2.0 och därefter tyna bort och vi kommer att bevittna Roms sista dagar. Det är vad jag *tror*.

Vad tror ni?

• Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 17:47:05 följande:
    Jag hoppas inte det.
    Jag hoppas det. Det kommer att göra ont i början och alla kommer att känna av den, men i nuläget ser jag inga andra sätt att göra oss oberoende av USA. Vi har varit naiva vilket kostar.
  • Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 18:35:30 följande:
    Dynamiken mellan Europa (Sverige) och usa har skapat en stark ekonomi och starka demokratiska värderingar. Jag hoppas att det fortsätter så. Annat blir ju Europa en form av sista utposten i världen.
    Hur ska vi göra oss oberoende av USA? "Dynamiken" innebär att vi blev smygkoloniserade. Det här är en chans för oss, och USAs kommer att tyna bort.
  • Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 19:27:08 följande:
    Nu tror jag att du tar i. Sverige är ett självständigt land med influenser från andra länder. Även usa är influerat från exv Sverige och Europa vad gäller sociala reformer såsom medicare. 

Det fungerar inte heller som en vågskål om du tror det. I stället så fungerar det så att ju sämre det går för usa, desto sämre kommer det att gå för Sverige.
    Visst, vi lever i en globaliserad värld, på gott och ont. Man ser ju redan hur börsen reagerar på USAs krig, i Asien och i Stockholm likaså. Vi förlorar pengar. Fuck USA. 
  • Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 21:09:13 följande:

En notering jag hittade på nätet om någon känner ett intresse av att undersöka saken vidare
    "I samband med krisen på 1930-talet införde USA tullar på 20 000 varor i något om kallades för The Smoot-Hawley Tariff Act. Detta provocerade fram svarstullar från en lång rad andra länder. Sammanlagt minskade både import och export i USA med 67 procent."

Kom ihåg att på den tiden var ekonomin inte alls lika globaliserad, komplex och skör. Det kommer att bli otrevliga konsekvenser för alla den här gången, men det blir bättre sen. USA kommer att få en marginaliserad roll.
  • Dr Nail

USA kommer aldrig att bli rika genom handelskrig. Dollarn rasar. Investerare flyr landet. Vem har blivit rik på det sättet?

• Dr Nail
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-04-05 15:27:22 följande:
    "Genererar svält i USA till och med". Det är ju iofs ingen nyhet att folk svälter i USA. Rapporterna om hur delar USA är ett u-land och att ungefär 14 miljoner amerikanska barn bor i sk food insecure households, där antingen de själva eller deras föräldrar går till sängs hungriga har kommit i 20 år eller mer. Varje år dör ca 3 miljoner barn i USA av hunger.

Det är illa. Det har varit illa länge. Det kommer bli värre.
    Tvek på den alltså. 3 miljoner barn som DÖR av hunger är en ganska extrem siffra, tom. för en bananrepublik som USA. Däremot lever 9 miljoner barn i USA på svältgränsen 2022, och det är en högst verklig statistik.
  • Dr Nail
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 17:26:16 följande:

EU vill förhandla.

EU är redo att förhandla med Vita huset om tullarna, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen enligt Reuters.

omni.se/eu-redo-att-forhandla/a/73Gp99

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen höll en separat presskonferens där hon erbjöd USA nolltullar på bilar och alla industrivaror.

- Vi står redo att förhandla med USA. Vi har erbjudit nolltullar för bilar och alla industrivaror, som vi framgångsrikt har gjort med många andra handelspartner, eftersom Europa alltid är redo för en bra överenskommelse, sade von der Leyen.

www.europaportalen.se/2025/04/eu-forbereder-motatgarder-mot-usas-tullar-men-foredrar-forhandlingsborde

Fegt. Vi ska inte förhandla, vi ska kriga tillbaka och sätta hårdare mot hårt. Det är bara sånt som de förstår därborta.
  • Dr Nail
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 19:14:24 följande:
    Så du skiter i världsekonomin precis som Trump verkar göra? Skulle det vara en bra strategi för europa?
    De vill pressa oss, vi ska pressa tillbaka. Vad är en bra strategi? Att "förhandla"? 
  • Dr Nail

USA kommer att nå Great Depression 2.0 snart. Vi ska vänta och ha is i magen!

• Dr Nail
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 19:20:37 följande:
    Jag tycker det verkar bra om det blir forhandling. Kanske EU kan dra ner t ex sina 20+ % tullar på kött? i utbyte mot att USA t ex lägger sin tull på samma %.
    Eller så kan vi säga fuck you yank och sätta 50% tullar. Så att de fattar vad vi menar liksom 
  • Dr Nail

USA kan bara förlora. Vilket land har vunnit mot hela världen? Till och med Hitler i hela sitt storhetsvansinne fattade att man behöver allierade.

• Dr Nail
    Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-09 01:09:02 följande:
    Ja, länder behöver allierade. Trump kanske försöker ändra på vilka allierade han vill ha.
    Typ inga.
Svar på tråden Trumps tullar