Inlägg från: Anonym (Amerikanen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amerikanen)

Trumps tullar

Anonym (Bodoni) skrev 2025-04-04 17:44:41 följande:

Kan vara en bra idé, kan vara en dålig idé (för usa) planen var väl att tullarna mot Europa skulle träda i kraft i förrgår eller vad det nu var. Nya budet är väl 9:e april. Det har ju lett till att företag avvaktar med sina beställningar då det i realiteten innebär en ungefärlig 50% skatt på varorna. 

Usa har ju inte byggt upp ett oberoende från import så jag vet inte hur det här ska gå.

Med tanke på hur många bönder i usa som tvingats gå i konkurs efter Trumps ageranden och import som blir för dyr så hoppas jag att det inte genererar svält i usa till och med.

"Genererar svält i USA till och med". Det är ju iofs ingen nyhet att folk svälter i USA. Rapporterna om hur delar USA är ett u-land och att ungefär 14 miljoner amerikanska barn bor i sk food insecure households, där antingen de själva eller deras föräldrar går till sängs hungriga har kommit i 20 år eller mer. Varje år dör ca 3 miljoner barn i USA av hunger.

Det är illa. Det har varit illa länge. Det kommer bli värre.
  • Anonym (Amerikanen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-05 17:36:03 följande:
    Tur Trump stoppar USAID till allehanda projekt och universitet utomlands, då barnen hemmavid behöver mat. Borde inte andra länder istället skicka bistånd till usa åt dessa svältande barn?
    Om det hade varit så att USAID-pengarna istället hade gått till inhemska ändåmål hade jag hållit med, men det kommer de ju inte göra.
    Dr Nail skrev 2025-04-05 17:56:08 följande:
    Tvek på den alltså. 3 miljoner barn som DÖR av hunger är en ganska extrem siffra, tom. för en bananrepublik som USA. Däremot lever 9 miljoner barn i USA på svältgränsen 2022, och det är en högst verklig statistik.
    Du har rätt, jag blandade ihop siffran med världssiffran. 14 miljoner barn i food insecure household 2024 i USA stämmer dock.  
  • Anonym (Amerikanen)

Apple panik-plockade hem ett helt lastplan med iPhones innan tullarna mot Kina börjar gälla nu i kväll. 

Priset på en usa-producerad iPhone väntas landa på ca 35000 svenska kronor.

• Anonym (Amerikanen)
    Anonym (Higgins) skrev 2025-04-09 16:25:13 följande:
    Det är bara att se hur amerikanarna ser ut.  Skit in, skit ut. 
    Yeah, jag gick ner 15 lbs på 3 månader efter att ha flyttat till Sverige. En av de månaderna var December. Och vi åt ändå hyfsat bra och likt svenska vanor i USA då jag har en svensk man. Även dottern förändrades en del, hon blev lugnare och mer harmonisk och bättre sömn. Jag vet inte säkert om det är pga att hon blev större, hon var bara lite över 2 när vi flyttade, eller för att hennes mat blev bättre men jag tror att det förmodligen är bådadera.
  • Anonym (Amerikanen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-09 18:32:44 följande:
    Har ju säkert inget att göra med att ni måste röra er mer i sverige för att komma någonstans.
    Måste röra oss mer? Nej, det måste vi inte, det finns bilar i Sverige också vet du. Vi kan ta bilen vart vi vill. Och vi var aktiva i USA också. Men visst är det på ett annat sätt. Här tar vi inte bilen till gymmet fem gånger i veckan, tränar 1,5 timme, och tar bilen hem igen. Vi har faktiskt helt slutat gymma båda två så jag tror att träningsmässig är det ungefär lika, men olika rörelsemönster för visst går vi mer i Sverige än vi gjorde i USA. I USA tog vi bilen till affären en gång varannan vecka och storhandlade, här går vi till affären ett par gånger i veckan. Vi tar bilen till jobbet för vi bor lite utanför stan, samma som i USA. Barnet går på förskola här så vi springer mindre efter henne. 
  • Anonym (Amerikanen)
    Anonym (Higgins) skrev 2025-04-09 18:48:47 följande:
    Fast de som röstat på
    Trump är glada. De röstade ju på honom för hans ekonomiska politik. Och han levererar nu. 
    Nej, de är inte glada. FAFO.
  • Anonym (Amerikanen)
    Tow2Mater skrev 2025-04-09 21:44:51 följande:
    Det handlar ju inte om att maten i usa skulle vara sämre.
    Tror du verkligen själv på det där? 
Svar på tråden Trumps tullar