Lön som lärare
Hej! Jag tar min examen nu som gymnasielärare i Sthlm och kommer få 42000 kronor som ingångslön. Är detta en bra ingångslön för gymnasielärare? Har SO-ämnen. Jag tänker så jag inte blir scammad.
Hej! Jag tar min examen nu som gymnasielärare i Sthlm och kommer få 42000 kronor som ingångslön. Är detta en bra ingångslön för gymnasielärare? Har SO-ämnen. Jag tänker så jag inte blir scammad.
42 som lärare är väl helt ok. Min särbo är lektor och skolutvecklare inom visst ämne. Mindre kommun i mellansverige. Lektorstillägget är väl minst 10 papp/månad så 42 låter väl helt ok.
Jag som säljare i privat verksamhet hade 48 000 med ansvar över hela landet med en hel del resor. Byggvarubranschen.
Var nog underbetald med tanke på "distriktet"
Okej lön.
Hur kan jag förvänta mig min lönutveckling de kommande åren? Vad bör jag göra för att öka min lön maximalt? Är 26 år gammal just nu och hade gärna landat på 50-55+ innan 30. Ska jag läsa till andra ämnen?
10 -15 papp på typ 4 till 5 år??
Då bör du satsa på någon typ av specialutbildning.
Är 42 på en förste-lärar tjänst?
Vill du klättra på lönestegen så utbilda dig utöver lärartjänst.
Min särbo har letorsgrad och specialkompetens inom visst ämnesområde och har nyligen blivit headhuntad till tjänst.
Hon har inte 55/månad men inte långt därifrån skulle jag tro.
Det är nog svårt att hitta någon med hennes kompetens i landet.
Bara det faktum att hon under två års tid blivit utsatt för övertalning, hahaha
10 -15 papp på typ 4 till 5 år??
Då bör du satsa på någon typ av specialutbildning.
Är 42 på en förste-lärar tjänst?
Vill du klättra på lönestegen så utbilda dig utöver lärartjänst.
Min särbo har letorsgrad och specialkompetens inom visst ämnesområde och har nyligen blivit headhuntad till tjänst.
Hon har inte 55/månad men inte långt därifrån skulle jag tro.
Det är nog svårt att hitta någon med hennes kompetens i landet.
Bara det faktum att hon under två års tid blivit utsatt för övertalning, hahaha
Du kommer nog få göra något mer än att vara "vanlig gymnasielärare" om du ska nå 50-55 på så kort tid som fem år.
Eller har du fått för dig att det är så löneutvecklingen ser ut när man är på en arbetsplats?
Varför inte landa i yrket, hitta dina arbetssätt i några år och kör det i en årskull eller två. Sen vässa din kompetens och skicklighet ytterligare lite mer så att du kan börja med att bara byta till en annan arbetsgivare, då det brukar vara det bästa sättet att få upp lönen. Det är väl inte omöjligt att du kan nå den lönen på sikt men det vore inte realistiskt att ha det som mål på så kort sikt.
Skaffa lektorsberörighet till att börja med. Inrikta dig på ett ämne du brinner för, samhäll, historia, språk eller matematik.
Min särbo är verksam inom ett av dessa ämnen och har år av erfarenhet, hon är väldigt eftertraktad inom sitt område.
Får du 42 papp/månad för din tjänst i din ålder - ta det!
Varför blev du lärare om du är så kåt på lön och karriär?
Varför blev du lärare om du är så kåt på lön och karriär?