• Lemonochcurd

Lön som lärare

Hej! Jag tar min examen nu som gymnasielärare i Sthlm och kommer få 42000 kronor som ingångslön. Är detta en bra ingångslön för gymnasielärare? Har SO-ämnen. Jag tänker så jag inte blir scammad.

• Svar på tråden Lön som lärare
  • Anonym (Hmm)

42 som lärare är väl helt ok. Min särbo är lektor och skolutvecklare inom visst ämne. Mindre kommun i mellansverige. Lektorstillägget är väl minst 10 papp/månad så 42 låter väl helt ok.
    Jag som säljare i privat verksamhet hade 48 000 med ansvar över hela landet med en hel del resor. Byggvarubranschen.
    Var nog underbetald med tanke på "distriktet" 

• Lemonochcurd

Hur kan jag förvänta mig min lönutveckling de kommande åren? Vad bör jag göra för att öka min lön maximalt? Är 26 år gammal just nu och hade gärna landat på 50-55+ innan 30. Ska jag läsa till andra ämnen?

• Anonym (Hmm)

10 -15 papp på typ 4 till 5 år??
    Då bör du satsa på någon typ av specialutbildning. 
    Är 42 på en förste-lärar tjänst? 
    Vill du klättra på lönestegen så utbilda dig utöver lärartjänst.
    Min särbo har letorsgrad och specialkompetens inom visst ämnesområde och har nyligen blivit headhuntad till tjänst.
    Hon har inte 55/månad men inte långt därifrån skulle jag tro.
    Det är nog svårt att hitta någon med hennes kompetens i landet.
    Bara det faktum att hon under två års tid blivit utsatt för övertalning, hahaha

• Lemonochcurd
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-04 23:28:07 följande:

10 -15 papp på typ 4 till 5 år??
    Då bör du satsa på någon typ av specialutbildning. 
    Är 42 på en förste-lärar tjänst? 
    Vill du klättra på lönestegen så utbilda dig utöver lärartjänst.
    Min särbo har letorsgrad och specialkompetens inom visst ämnesområde och har nyligen blivit headhuntad till tjänst.
    Hon har inte 55/månad men inte långt därifrån skulle jag tro.
    Det är nog svårt att hitta någon med hennes kompetens i landet.
    Bara det faktum att hon under två års tid blivit utsatt för övertalning, hahaha

Nej är inte förstelärare, det är som helt färsk gymnasielärare. Mina vänner fick 39 och 40, men jag har samlat på mig bra referenser och fick upp den lite till. Jag tänkte läsa vid sidan av jobbet, men undrar isåfall vad. Jag kommer vara 26 år när jag börjar jobba, och vill inte göra misstaget som många äldre lärare jag träffat som sitter på samma lön efter 25 år. Egentligen blev jag erbjuden 41, men förhandlade upp till 42 då jag hade bra referenser och skolan verkade lite desperat. Rektorn sa t.o.m. att jag inte kunde få högre än 42, det var absoluta taket, då det är mycket högt som ingångslön utan lärarlyft eller förstelärartjänst.

Vad hade du läst till om du var i min sits? Hur tror du att man bäst får upp sin lön och gör karriär som lärare? Är villig att kämpa.
  • Anonym (Admin)

Du kommer nog få göra något mer än att vara "vanlig gymnasielärare" om du ska nå 50-55 på så kort tid som fem år.
    Eller har du fått för dig att det är så löneutvecklingen ser ut när man är på en arbetsplats? 

Varför inte landa i yrket, hitta dina arbetssätt i några år och kör det i en årskull eller två. Sen vässa din kompetens och skicklighet ytterligare lite mer så att du kan börja med att bara byta till en annan arbetsgivare, då det brukar vara det bästa sättet att få upp lönen. Det är väl inte omöjligt att du kan nå den lönen på sikt men det vore inte realistiskt att ha det som  mål på så kort sikt.

• Anonym (Hmm)

Skaffa lektorsberörighet till att börja med. Inrikta dig på ett ämne du brinner för, samhäll, historia, språk eller matematik.

Min särbo är verksam inom ett av dessa ämnen och har år av erfarenhet, hon är väldigt eftertraktad inom sitt område. 
    Får du 42 papp/månad för din tjänst i din ålder - ta det!

• Studentpappa

Varför blev du lärare om du är så kåt på lön och karriär?

Ride it like you stole it
  • Lemonochcurd
    Studentpappa skrev 2025-04-05 07:35:55 följande:

Varför blev du lärare om du är så kåt på lön och karriär?

Det var stor brist, och hade aldrig något intresse för naturkunskap. Tycker statskunskap, ekonomi och sociologi är intressant. Sen gillar jag coachning, det sociala med yrket, att motivera elever och få dom att förstå saker. 

Jag tänker att man har ju ändå hört talas om vissa förstelärare/lektorer/liknande på 50k+ så något måste gå att göra för att klättra, ligger ju i luften att lärare ska kunna göra karriär nu så, därför frågar jag er hur.
  • Anonym (Admin)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-05 08:34:37 följande:
    Det var stor brist, och hade aldrig något intresse för naturkunskap. Tycker statskunskap, ekonomi och sociologi är intressant. Sen gillar jag coachning, det sociala med yrket, att motivera elever och få dom att förstå saker. 

Jag tänker att man har ju ändå hört talas om vissa förstelärare/lektorer/liknande på 50k+ så något måste gå att göra för att klättra, ligger ju i luften att lärare ska kunna göra karriär nu så, därför frågar jag er hur.
    Ja fast du är helt ny!!
    Du har just, eller ska just gå, klart din utbildning!
    Att man pratar om karriärtjänster och att lärare kan tjäna de löner du nämner ja - det förekommer. Men inte för någon som är nyexad och har noll erfarenhet. Man blir sällan förstelärare på sitt första lärarjobb.
Svar på tråden Lön som lärare