Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Lön som lärare

42 som lärare är väl helt ok. Min särbo är lektor och skolutvecklare inom visst ämne. Mindre kommun i mellansverige. Lektorstillägget är väl minst 10 papp/månad så 42 låter väl helt ok.
    Jag som säljare i privat verksamhet hade 48 000 med ansvar över hela landet med en hel del resor. Byggvarubranschen.
    Var nog underbetald med tanke på "distriktet" 

• Anonym (Hmm)

10 -15 papp på typ 4 till 5 år??
    Då bör du satsa på någon typ av specialutbildning. 
    Är 42 på en förste-lärar tjänst? 
    Vill du klättra på lönestegen så utbilda dig utöver lärartjänst.
    Min särbo har letorsgrad och specialkompetens inom visst ämnesområde och har nyligen blivit headhuntad till tjänst.
    Hon har inte 55/månad men inte långt därifrån skulle jag tro.
    Det är nog svårt att hitta någon med hennes kompetens i landet.
    Bara det faktum att hon under två års tid blivit utsatt för övertalning, hahaha

• Anonym (Hmm)

Skaffa lektorsberörighet till att börja med. Inrikta dig på ett ämne du brinner för, samhäll, historia, språk eller matematik.

Min särbo är verksam inom ett av dessa ämnen och har år av erfarenhet, hon är väldigt eftertraktad inom sitt område. 
    Får du 42 papp/månad för din tjänst i din ålder - ta det!

• Anonym (Hmm)

Du ska nog bereda dig på att det är en lång väg att gå. Ingen blir förstelärare som ny-exad.  Som jag förstått det så ska man ha en rätt gedigen bakgrund innan man ens kommer på fråga som förstelärare. Dessutom är urvalsprocessen noggrann och tar hänsyn till vad du presterat i klassrummet - under utvärdering av t.ex skolutvecklare. 
    Du är alltså inte påtänkt som förstelärare som ny i gamet.
    Vill du vidare så får du nog tänka dig att plugga vidare , lektor, speciallärare eller inriktning på rektor.
    Min särbo tjänar riktigt bra för att vara kvinna och kommunalt anställd. men - hon har lång erfarenhet, specialkunskaper i visst ämne, tillägg för utveckling av skolor i "utsatta områden" samt lektorsbehörighet.
    Återigen - skulle du bli erbjuden 42 papp som ny-exad - take it and run!!
    Oavsett vilken kommun du bor och verkar i.

• Anonym (Hmm)

Glömde - naturligtvis kan det vara skillnad från kommun till kommun om det finns tillägg för tjänstgöring på skolor i "utsatta områden" I hennes kommun fanns det och omfattade ett rätt stort antal skolor.

• Anonym (Hmm)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-05 17:58:25 följande:
    Jag blev erbjuden 42000 kronor som ingångslön nu efter examen och ska börja i höst. Men för att komma upp i över 50 behövs det alltså många års erfarenhet? Är det isåfall 1) förstalärare 2) biträdande rektor 3) lektor 4) rektor 5) speciallärare 6) fler ämneskombinatoner som ger högst lön? Tänker så man kan börja planera nu om det är något man ska plugga direkt.
    Kan säkert se olika ut i olika kommuner - hon fick + ca 10 papp i lektorstillägg och runt 5 för att jobba i utsatta områden. Häpp - 15 papp  bara sådär men krävde ju en del pluggande och utmaningar.
    Nu har hon blivit head-huntad till mindre grannkommun. Kunde för mycket och blev överutnyttjad av sin arbetsgivare. Risken med att kunna/göra "för mycket"
    Stress, sömnproblem, sitta på helger och läsa studiematerial och maila hit och dit.
    Lönen har ett pris! Man ska må bra också, det är viktigast för en själv och de man har omkring sig. Glöm inte det!
    Som lärare har man ju inte en "semester-tjänst" utan styrs mycket av lov o.s.v.
    Min gumma har och hade en semestertjänst som alla vi andra. Det är också en skillnad om man har familj och en partner som jobbar utanför skolans värld.
    Jag har jobbat som säljare i privat sektor i 35 år och har sett till att kunna jobba hemifrån när jag behövt, kunna åka och hämta tidigare på dagis när jag ville eller behövde, kunnat ta vab när så behövdes. Sånt är också värt pengar som kanske inte syns på lönebeskedet.
Svar på tråden Lön som lärare