Lemonochcurd skrev 2025-04-05 17:58:25 följande:
Jag blev erbjuden 42000 kronor som ingångslön nu efter examen och ska börja i höst. Men för att komma upp i över 50 behövs det alltså många års erfarenhet? Är det isåfall 1) förstalärare 2) biträdande rektor 3) lektor 4) rektor 5) speciallärare 6) fler ämneskombinatoner som ger högst lön? Tänker så man kan börja planera nu om det är något man ska plugga direkt.
Kan säkert se olika ut i olika kommuner - hon fick + ca 10 papp i lektorstillägg och runt 5 för att jobba i utsatta områden. Häpp - 15 papp bara sådär men krävde ju en del pluggande och utmaningar.
Nu har hon blivit head-huntad till mindre grannkommun. Kunde för mycket och blev överutnyttjad av sin arbetsgivare. Risken med att kunna/göra "för mycket"
Stress, sömnproblem, sitta på helger och läsa studiematerial och maila hit och dit.
Lönen har ett pris! Man ska må bra också, det är viktigast för en själv och de man har omkring sig. Glöm inte det!
Som lärare har man ju inte en "semester-tjänst" utan styrs mycket av lov o.s.v.
Min gumma har och hade en semestertjänst som alla vi andra. Det är också en skillnad om man har familj och en partner som jobbar utanför skolans värld.
Jag har jobbat som säljare i privat sektor i 35 år och har sett till att kunna jobba hemifrån när jag behövt, kunna åka och hämta tidigare på dagis när jag ville eller behövde, kunnat ta vab när så behövdes. Sånt är också värt pengar som kanske inte syns på lönebeskedet.