Lemonochcurd skrev 2025-04-06 12:40:32 följande:
Jag ska absolut fokusera på att göra ett bra jobb, jag har haft bra referenser just eftersom att mina vikariat/VFU-perioder har gått så bra som de har gått. Jag är verkligen helt motiverad på att göra mitt bästa och bli väldigt bra på mitt yrke.
Men, utifrån vad du säger, i början så är det för lönen mest värt att jobba hårt 1-2 år på ett ställe, sedan byta till ett nytt, förhandla upp lönen 5-10%, 1-2 år där, repetera? Jag har som mål att någon gång i framtiden bli rektor, då kanske det gynnar mig att ha jobbat på många olika skolor och ha sett många olika elevgrupper/arbetslag.
I normalfallet är det så man gör för att få upp lönen ja.
Men jag vill påstå att skolans värld faktiskt är liiite annorlunda.
För varken rektorer eller föräldrar uppskattar bra lärare som försvinner efter ett läsår. Det ger ingen kontinuitet. Inte så att man är livegen för att man är lärare och trivs man inte ska man röra på sig. Absolut inte. Men att försöka skapa en karriär genom att jobba på 5-6 ställen under en tioårsperiod och sen ska den 7e skolan man söker jobb på tycka att det är bra eller en merit. Jag har varit på arbetsledande nivå inom skolans värld och vi hade nog dragit öronen åt oss av en sådan kandidat. Det är inte vad vi önskar för vår skola eller våra elever.
(Även inom privat näringsliv kan man ha olika syn på ett sånt CV men är du tex ekonom så är det väl sak samma om du hoppat runt lite mer, du har inte ansvar för en grupp elever och ett ämnesblock under x antal år på samma sätt om du jobbar med hårda faktorer som siffror. Men även där kan du behöva förklara hur det kommer sig att du bara blivit kvar 1-2 år på varje arbetsplats. )
Att du har bra referenser är inte heller en merit i mina ögon, det är en förutsättning.
Håll kvar tanken om att bli bra på ditt yrke.
Är det rektor du vill bli så finns Rektorsprogrammet. Men då är du inte lärare längre utan snarare i grund och botten chef. Vilket du skulle kunna bli inom en annan bransch om det är hög lön du är ute efter.
Rektorsprogrammet ? befattningsutbildning för skolledare - Skolverket