Inlägg från: Anonym (Admin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Admin)

    Lön som lärare

    Du kommer nog få göra något mer än att vara "vanlig gymnasielärare" om du ska nå 50-55 på så kort tid som fem år.
    Eller har du fått för dig att det är så löneutvecklingen ser ut när man är på en arbetsplats? 

    Varför inte landa i yrket, hitta dina arbetssätt i några år och kör det i en årskull eller två. Sen vässa din kompetens och skicklighet ytterligare lite mer så att du kan börja med att bara byta till en annan arbetsgivare, då det brukar vara det bästa sättet att få upp lönen. Det är väl inte omöjligt att du kan nå den lönen på sikt men det vore inte realistiskt att ha det som  mål på så kort sikt.

  • Anonym (Admin)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-05 08:34:37 följande:
    Det var stor brist, och hade aldrig något intresse för naturkunskap. Tycker statskunskap, ekonomi och sociologi är intressant. Sen gillar jag coachning, det sociala med yrket, att motivera elever och få dom att förstå saker. 

    Jag tänker att man har ju ändå hört talas om vissa förstelärare/lektorer/liknande på 50k+ så något måste gå att göra för att klättra, ligger ju i luften att lärare ska kunna göra karriär nu så, därför frågar jag er hur.
    Ja fast du är helt ny!!
    Du har just, eller ska just gå, klart din utbildning!
    Att man pratar om karriärtjänster och att lärare kan tjäna de löner du nämner ja - det förekommer. Men inte för någon som är nyexad och har noll erfarenhet. Man blir sällan förstelärare på sitt första lärarjobb.
  • Anonym (Admin)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-05 17:58:25 följande:
    Jag blev erbjuden 42000 kronor som ingångslön nu efter examen och ska börja i höst. Men för att komma upp i över 50 behövs det alltså många års erfarenhet? Är det isåfall 1) förstalärare 2) biträdande rektor 3) lektor 4) rektor 5) speciallärare 6) fler ämneskombinatoner som ger högst lön? Tänker så man kan börja planera nu om det är något man ska plugga direkt.
    Jag tycker att du ska vänta, du vet inte ens hur du kommer känna inför yrket.
    Och alla de olika befattningar du räknar upp är väldigt olika.
    Är du biträdande rektor tex så är det admin, kontakt med föräldrar och kommun/andra huvudmän, myndighetsutövning och skollag. Samt förstås arbetsgivaransvar med allt vad det innebär. 
    Eller så har du lärartjänst med olika grader av verksamhets-och ämnesutveckling inkluderat typ som spec eller lektor.
    Låt det landa och se vad du är intresserad av. Förstår inte alls denna hets....
  • Anonym (Admin)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-06 12:40:32 följande:
    Jag ska absolut fokusera på att göra ett bra jobb, jag har haft bra referenser just eftersom att mina vikariat/VFU-perioder har gått så bra som de har gått. Jag är verkligen helt motiverad på att göra mitt bästa och bli väldigt bra på mitt yrke.

    Men, utifrån vad du säger, i början så är det för lönen mest värt att jobba hårt 1-2 år på ett ställe, sedan byta till ett nytt, förhandla upp lönen 5-10%, 1-2 år där, repetera? Jag har som mål att någon gång i framtiden bli rektor, då kanske det gynnar mig att ha jobbat på många olika skolor och ha sett många olika elevgrupper/arbetslag.
    I normalfallet är det så man gör för att få upp lönen ja.
    Men jag vill påstå att skolans värld faktiskt är liiite annorlunda. 
    För varken rektorer eller föräldrar uppskattar bra lärare som försvinner efter ett läsår. Det ger ingen kontinuitet. Inte så att man är livegen för att man är lärare och trivs man inte ska man röra på sig. Absolut inte. Men att försöka skapa en karriär genom att jobba på 5-6 ställen under en tioårsperiod och sen ska den 7e skolan man söker jobb på tycka att det är bra eller en merit. Jag har varit på arbetsledande nivå inom skolans värld och vi hade nog dragit öronen åt oss av en sådan kandidat. Det är inte vad vi önskar för vår skola eller våra elever.

    (Även inom privat näringsliv kan man ha olika syn på ett sånt CV men är du tex ekonom så är det väl sak samma om du hoppat runt lite mer, du har inte ansvar för en grupp elever och ett ämnesblock under x antal år på samma sätt om du jobbar med hårda faktorer som siffror. Men även där kan du behöva förklara hur det kommer sig att du bara blivit kvar 1-2 år på varje arbetsplats. )

    Att du har bra referenser är inte heller en merit i mina ögon, det är en förutsättning. 

    Håll kvar tanken om att bli bra på ditt yrke.
    Är det rektor du vill bli så finns Rektorsprogrammet. Men då är du inte lärare längre utan snarare i grund och botten chef. Vilket du skulle kunna bli inom en annan bransch om det är hög lön du är ute efter. 
    Rektorsprogrammet ? befattningsutbildning för skolledare - Skolverket
Svar på tråden Lön som lärare