• Anonym (13)

Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?

Har svinont men inte vågat söka, läst att det läker av sig självt? Gör ont nästan hela tiden men värre när jag rör mig på olika sätt, försöker sova och hostar

Det läker av sig själv eller ska jag kolla upp?

Tack för svar

• Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?
  • Anonym (Elsie)

Har du inte sökt akut än så verkar det inte akut? Alltså borde du kunna ringa din vårdcentral och få en icke-akut-tid i veckan som kommer?
    Hade du ringt idag kanske du hade haft en bokad tid på måndag eftermiddag eller så...
    Vad tänker du att du kan få hjälp med på akuten om du sökte nu?

• Anonym (Kolla)

Du ska kolla upp det.

Är de brutna är risken att de kan läka fel och du får mer problem i framtiden. 

Dessutom kan det ju bli ett försäkringsärende nu eller i framtiden om något händer då. 

Sök en jour som har röntgen imorgon. 

Dessutom kan du få smärtstillande. 

• Anonym (13)
    Anonym (Elsie) skrev 2025-04-05 00:01:19 följande:

Har du inte sökt akut än så verkar det inte akut? Alltså borde du kunna ringa din vårdcentral och få en icke-akut-tid i veckan som kommer?
    Hade du ringt idag kanske du hade haft en bokad tid på måndag eftermiddag eller så...
    Vad tänker du att du kan få hjälp med på akuten om du sökte nu?

jag vill inte belasta akuten såklart. Du har nog rätt, finns kanske ingen hjälp, bara ta sig igenom.
    Tänkte hjälp med om jag ska kanske sitta på ett visst sätt, undvika vissa saker.
    Tack att du svarade
  • Anonym (13)
    Anonym (Kolla) skrev 2025-04-05 00:09:04 följande:

Du ska kolla upp det.

Dessutom kan det ju bli ett försäkringsärende nu eller i framtiden om något händer då. 

Hur kan dom läka fel? Den som skrev över dig sa att jag inte borde söka
    Dom anmäler inte?
  • felicityporter

Revben kan inte gipsas och det enda som finns att göra åt det är att äta smärtstillande och låta dem läka v sig själv, det tar ca 1 månad innan det slutar göra ont. Jag har själv haft brutna revben och känner andra som kan intyga detta tråkiga faktum.

• felicityporter
    Anonym (Kolla) skrev 2025-04-05 00:09:04 följande:

Du ska kolla upp det.

Om revbenen är brutna finns det inget att göra, de måste få lov att läka av sig själv.
  • Anonym (Åt helvete med uttrycket)
    Anonym (13) skrev 2025-04-05 00:28:02 följande:
    jag vill inte belasta akuten såklart. Du har nog rätt, finns kanske ingen hjälp, bara ta sig igenom.
    Tänkte hjälp med om jag ska kanske sitta på ett visst sätt, undvika vissa saker.
    Tack att du svarade

Vadå,?belasta? akuten?

Vad fan tror du vi betalar skatt för?

?Belastar? akuten gör vi om vi åker dit på grund av bakfyllehuvudvärk av en flaska rödvin eller skavsår på grund av nya skor. 

För min del kan vi gärna lägga ned akutmottagningarna om alla utom medvetslösa och extremt multisjuka 85 +are som ändå ska dö snart ska känna att de ?belastar? akutenom de åker dit. Åt helvete med uttrycket ?Belastar akuten?.

• felicityporter
    Anonym (Åt helvete med uttrycket) skrev 2025-04-05 01:28:47 följande:

Vadå,?belasta? akuten?

Vad fan tror du vi betalar skatt för?

?Belastar? akuten gör vi om vi åker dit på grund av bakfyllehuvudvärk av en flaska rödvin eller skavsår på grund av nya skor. 

För min del kan vi gärna lägga ned akutmottagningarna om alla utom medvetslösa och extremt multisjuka 85 +are som ändå ska dö snart ska känna att de ?belastar? akutenom de åker dit. Åt helvete med uttrycket ?Belastar akuten?.

Fast i detta fall hade ju TS faktiskt belastat akuten i onödan om personen ifråga åkt dit, vederbörande hade fått vänta flera timmar bara för att höra att denne skulle låta det läka klart hemma och blivit ombedd att ta två Ipren och en Alvedon regelbundet.
  • Lynx123

Om du har väldigt svår smärta eller om du upplever andfåddhet och/eller hosta måste du kontakta vården omgående eftersom det kan vara tecken på en infektion eller att revben skadat lunga.

Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?