• Anonym (13)

Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?

Har svinont men inte vågat söka, läst att det läker av sig självt? Gör ont nästan hela tiden men värre när jag rör mig på olika sätt, försöker sova och hostar

Det läker av sig själv eller ska jag kolla upp?

Tack för svar

• Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?
  • Anonym (Linn)

Du kan absolut kontakta vården.  Men akuten låter onödigt. Boka tid på vårdcentralen. Det kanske räcker med en telefontid så slipper du ta dig iväg. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Åt helvete med uttrycket) skrev 2025-04-05 01:28:47 följande:

Vadå,?belasta? akuten?

Vad fan tror du vi betalar skatt för?

?Belastar? akuten gör vi om vi åker dit på grund av bakfyllehuvudvärk av en flaska rödvin eller skavsår på grund av nya skor. 

För min del kan vi gärna lägga ned akutmottagningarna om alla utom medvetslösa och extremt multisjuka 85 +are som ändå ska dö snart ska känna att de ?belastar? akutenom de åker dit. Åt helvete med uttrycket ?Belastar akuten?.

Ja, vi betalar skatt för att få subventionerad vård på vårdcentral tex. Akuten är till för akuta saker, som måste fixas omedelbart. För övriga skador och sjukdomar kontaktar man sin vårdcentral. 
  • Anonym (Aj)

Har själv brutit revben efter ett hjärtstopp då jag fick HLR i väntan på ambulans. Krävs en hel del för att bryta revben och man både vet och känner OM man har brutna. Det går absolut INTE att missa. 

Oavsett bör du ju söka vård om du har problem. Tryck över bröstet som det mer låter som du har, kan ju vara symtom på leversvikt eller andra allvarligare åkommor. Iallafall när man har tryck där revbenen sitter rör det sig ofta om problem med organen som är i närheten. Vilket i sig faktiskt kan vara livshotande tillstånd beroende på vilket organ. Så sök vård.

• Anonym (J)

Vadå vågar inte? Varför inte då? Gå dit.

• Anonym (J)
    Anonym (Linn) skrev 2025-04-05 07:35:30 följande:
    Ja, vi betalar skatt för att få subventionerad vård på vårdcentral tex. Akuten är till för akuta saker, som måste fixas omedelbart. För övriga skador och sjukdomar kontaktar man sin vårdcentral. 
    Vårdcentralen kan inte göra nånting om nåt misstänks vara brutet , det är akuten som gäller 
  • Anonym (J)
    Anonym (Linn) skrev 2025-04-05 07:32:20 följande:

Du kan absolut kontakta vården.  Men akuten låter onödigt. Boka tid på vårdcentralen. Det kanske räcker med en telefontid så slipper du ta dig iväg. 

Telefontid? Haha men skojar du? Han/hon kommer skickas vidare från vårdcentralen till akuten ändå förmodligen. Om han/hon går dit. Eller om han/hon ens kommer dit och inte blir vidareskickad redan i telefonen med ssk från början
  • Anonym (J)
    felicityporter skrev 2025-04-05 00:51:09 följande:
    Om revbenen är brutna finns det inget att göra, de måste få lov att läka av sig själv.
    Bra att ändå kolla upp om det är brutet.
  • Anonym (J)

Vad har hänt då? Har du blivit slagen i och med det inte vågar gå till vården? 

• Anonym (Linn)
    Anonym (J) skrev 2025-04-05 07:49:25 följande:
    Vårdcentralen kan inte göra nånting om nåt misstänks vara brutet , det är akuten som gäller 

TS kan få råd och ordentlig smärtlindring på recept. 

Akuten är bara till för de som behöver akut sjukhusvård

• Anonym (J)
    Anonym (Linn) skrev 2025-04-05 08:13:19 följande:

TS kan få råd och ordentlig smärtlindring på recept. 

Akuten är bara till för de som behöver akut sjukhusvård. 

Japp. men vi vet inte ens vad som hänt och ts gissar på vad det är. 
Svar på tråden Ska mn söka akuten för kanske brutna revben?