• Anonym (Kvinna 34)

Hans minskade lust

Vi har hamnat i konstig situation när det gäller sex och lust. Maken har tappat sexlusten för att jag gått upp en hel del i vikt. Det sved att höra när han sa det för några mån sen att han inte är attraherad sexuellt men jag fattar, hade nog känt samma.

Jag försöker därför gå ned i vikt av flera anledningar bla för att jag fattar att det är attraktivare med en fru som håller sig i form. Men det tar tid och är kämpigt och det synliga resultatet dröjer..

Vi vill också börja försöka skaffa barn men nu har även min lust till honom minskat massa. Jag känner mig värdelös  och så ful när han tjatar varje vecka om hur det går med viktminskningen och sen runkar för sig själv (ja han får runka... Men fan man blir ju ledsen när man blir bortvald själv, jag anstränger mig både vad gäller mat och träning).

Han vill ha sex på ägglossningsdagarna för han vill verkligen ha barn och är lite äldre än mig så han känner verkligen att det är dags för barn, men jag känner inte för sex nu. Vill också ha barn men känns nästan förnedrande att då kan han ha det för att få barn men aldrig annars att han skulle vilja va med mig.

Stor press på mig vilket är svintufft att "lösa" det här genom att gå ned i vikt. Han anser att det bara är jag som kan lösa detta.  Problemet är att även om hans attraktion skulle komma tillbaka av det vet jag inte längre om min skulle göra det.. känner mig så värdelös när jag inte ens är nåt att ha nu heller fast jag tränar järnet och bara äter sallad nu för att få till en förändring.

I övrigt har allt alltid funkat så bra mellan oss och vi vill verkligen leva med varandra, ialf om det här kan brytas..
  • Svar på tråden Hans minskade lust
  • Anonym (Anette)

Förlåt men han skulle behöva en örfil och utskällning. 

Okej att han påtalar att det finns ett problem med attraktion men att tjata varje vecka om din vikt och sen prata om ägglossningen som om du är en robot är bara så elakt och vidrigt. 

Det innebär egentligen att om du blir gravid om nån vecka så kommer ett sexliv totalt dö ut och kanske aldrig mer kommer att finnas i ert förhållande...Han har fått sitt barn och kan sen strunta i dig och har hittat en perfekt ursäkt för att slippa ha sex med dig när du är gravid och blir större..... så charmigt va? 

Jag hade vägrat bli gravid i din sits.  Jag hade övervägt att lämna istället. 

Gubbjävel

• Grindleguts

Så tidstypiskt svar. Mannen var ärlig men ska svälja att han inte attraheras längre av partnern och vara kvar i ett olyckligt förhållande. 

Hade det varit kvinnan hade hon hejats på att göra slut på 5 min.

Hoppas han gör slut, bättre nu än innan ni väntar barn

• Anonym (Anette)
    Grindleguts skrev 2025-04-05 10:08:45 följande:

Så tidstypiskt svar. Mannen var ärlig men ska svälja att han inte attraheras längre av partnern och vara kvar i ett olyckligt förhållande. 

Han får vara hur ärlig han vill med varför det saknas attraktion.  Felet är hur han hanterar det... att vara en rövhatt är fel väg att gå. 
    Är han olycklig så är han fri att lämna när han vill utan att fördenskull behöva bete sig illa .. 
  • Ikaros12

Det han gör mot dig just nu är verkligen bara elakt. Han kanske tror att det hjälper, men det får dig att må dåligt. Nu har han lyft att han inte känner attraktion till dig på grund av din viktuppgång och kanske hur du tar hand om din hälsa. Om det på riktigt är viktigt för honom så borde han vara stöd nu när du valt att göra något åt det. Om det är så viktigt för honom så borde han veta att viktnedgång tar tid och att det lätt går över till ätstörningar om man inte har mer fokus på hälsa än själva viktnedgången. Det måste få ta tid och du måste känna dig älskad som person utöver det. Försäkra sig om att du mår bra och ge dig massor av kärlek då du faktiskt tar hand om dig och vill att det ska bli bättre mellan er. Problemet för dig i framtiden är, vad händer nästa gång han inte är nöjd med något som du gör eller med ditt utseende. Du vill inte ha barn med en person som har den inställningen som han har nu. Att man anser att man kan förskjuta dig eller era barn för att de förändras och har egna behov. Var försiktig och försök att se eran relation utifrån. Tappa inte bort dig själv och glöm inte att du är fantastisk!

• Anonym (gg)

Lämna och hitta en bättre man. 

• Anonym (en annan fru)
    Grindleguts skrev 2025-04-05 10:08:45 följande:

Om du är rättvis för ett ögonblick:

Du tycker inte det är lite skillnad mellan att påtala en gång att partnern tappat formen eller att tjata om vad det står på vågen varje vecka när man ser att de jobbar för att bättra sig?

Jag vissnade på min mans figur för åtta år sen och jag har påtalat det kanske 5 gånger på den tiden. Om jag hade pikat honom varenda gång han äter mer mackor eller kastar i sig nötter fast han säger att han ska hålla igen så hade jag bara varit elak. 

Det finns en medelväg mellan att berätta hur man känner och att psykiskt trakassera sin partner i vardagen.
  • Humblebeee247

Fattar inte vitsen med att du ska gå ner i vikt för att sedan bli på smällen lika fort? Förstår han vad en graviditet kan göra med kroppen? Hade aldrig gått med på att skaffa barn med en person som behandlade mig på det där sättet.

• Anonym (En liten del kanske är ok med det)

Tror det börjar bli ont om män som tänder på övervikt. 

• Anonym (Rob)

Ärlig kille ändå.  Såna ska man hålla hårt i...
    Sunkigt av dig att gå upp i vikt i förhållandet.  Precis, som att du varken bryr dig om dig själv eller din partner.

• Fjäril kär
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-05 14:44:33 följande:

Sunkigt av dig att gå upp i vikt i förhållandet.  Precis, som att du varken bryr dig om dig själv eller din partner.

Man behöver ju inte bete sig illa för det eller hur? Det skulle ju inte ens du göra?

Alternativt så är partnern lika petig som du.är och att Ts inte alls är överviktig överhuvudtaget utan kanske fortfarande har normalvikt och bara gått upp nåt kilo inom det spannet.. 
  • Anonym (Kvinna 34)

Jag ÄR överviktig och har 20 kg att gå ned för att komma i bra form. Jag tycker att det är rimligt att hans attraktion minskat. Däremot du som kallade mig sunkig, jag försöker gå ned i vikt och göra något åt detta! Alla är inte perfekta utan kan hamna fel men försöker göra något åt det...

Men problemet är ju att ja, om jag nu går ned i vikt, så kommer magen bli stor av en graviditet, efter födseln har säkert kroppen förändras. Vad händer då med hans lust. Även om det är jag som satt mig i denna vikt så är det ändå avtändande för mig att ha sex bara för att få barn och däremellan känna mig totalt dissad. 

• Olsdotter

Mitt råd är att du istället fokuserar på dig själv.

Svara inte när han frågar hur det går med DIN viktminskning. Tänk inte att du vill vara attraktiv för honom, tänk att du vill vara attraktiv helt enkelt därför att du är värd att välja att ha bra sex (med honom eller någon annan, om du skulle vilja byta man!). 

Du har absolut noll ansvar i att svara på frågor om dig själv, däremot har du ansvar för dig och ditt liv.

Som det är nu, så lägger du ditt värde i hans händer och lämnar det upp till honom att avgöra. Han är inte attraherad av dig? Ok, alla är inte attraherade av alla. Det är inte ditt ansvar att få honom attraherad av dig.

• Anonym (E)

Säg som det är då, att du inte vill ha sex med honom eftersom han får dig att känna dig oattraktiv. 

Fine att man kan säga att man inte känner sig attraherad, även om jag anser att det är helt fel väg att gå, men man kan inte förvänta sig att personen vill ha sex med en efter det. 

Jag träffade en man som verkligen tjatade till sig sex med mig. Jag ville inte eftersom jag hade gått upp i vikt och inte kände mig fin. Jag borde ha stått på mig men jag var deprimerad vid tillfället, vilket han visste och säkert utnyttjade. 

När vi väl hade haft sex så säger han att han inte är attraherad av mig. Jag blev fly förbannad och han kunde inte förstå varför jag aldrig ville ha sex med honom igen. 

Jag bestämde mig för att aldrig vara med en man som får mig att känna mig otillräcklig igen. 

Jag hoppas att den här mannen har andra fina egenskaper som kompenserar för det här beteendet. Helt ärligt skulle jag fundera över om jag verkligen vill ha barn med en sådan man. 

• Anonym (E)

Tillägg: Det finns så många andra sätt att göra det på som är peppande och omtänksamt - träna, laga nyttig mat och springa/promenera tillsammans. 

Hans beteende är bara nedlåtande och destruktivt. 

• Anonym (well)

Att bli mindre attraherad av en person som gått upp i vikt kan väl vara, naturligt, om inte annat. Men att själv sitta på soffan och slänga pikar och dumma frågor åt någon som försöker är bara dumt och elakt. För jag antar att han gör det, annars hade ni ju tränat och planerat och fixat mat tillsammas. Eller hur?

Min tjej var rejält överviktig när vi blev ihop. Vi snackar BMI 50 eller så. Det var inget hon egentligen ville men mellan sin uppväxt och sitt psykiska mående, och vad det visade sig, hormnella problem, så hade det blivit så. Vi tog tag i det TILSAMMANS, när vi började känna att det var dags för barn och hon ville ha så bra förutsättningar som möjligt för att bära och föda ett friskt barn. Vi bestämde tillsammans ett par mål, tidsmässigt och viktmässigt, och satte igång tillsammans för att nå de målen. Vi var varandras stöttepelare i processen. Aldrig att jag skulle suttit och frågat henne "hur går det?", jag var engagerad i vårt gemensamma mål, jag visste hur det gick! Och hon kunde precis lika mycket veta hur det var för mig och stötta mig, då barnlängtan är en grej även män drabbas av, och att behöva vänta kan vara lika frustrerande för oss.

Din man är något av ett stolpskott, TS. 

• molly50
    Anonym (Rob) skrev 2025-04-05 14:44:33 följande:

Nej,såna killar är inget att hålla hårt i.
    Det är helt ok att inte attraheras av någon som är överviktig.
    Men man är inte till någon hjälp om man sedan fortsätter tjata varje vecka och fråga hur det går med viktminskningen. Och sen dessutom ändå vill ha sex under ägglossning. Då är man bara elak. Hur tror du det får TS att känna sig?
    Jag tror att det får henne att känna sig som en avelsko.
    Jag tycker att TS borde lämna honom så är hon av med en hel del övervikt bara där.
    Hon förtjänar någon som respekterar henne och är beredd att stötta och hjälpa henne att gå ner i vikt.
Svar på tråden Hans minskade lust