• Anonym (trött)

"Jaha, så vad gör du om dagarna nuförtiden, då?"

Frågan jag fått varje dag av minst en person sedan jag fick sjukersättning beviljad i november. Ibland följt av en gliring. "Nu har du ju tid att föda upp hundar i alla fall/shoppa järnet varje dag/resa hur mycket du vill" eller annat sånt. Också gärna föjt av ett "jag önskar att jag också fick vara ledig och göra vad jag vill med statens/skattebetalarnas pengar". 

Det är väldigt tröttsamt. Men egentligen är det jobbigare med de som frågar utan illvilja och gliringar. "Vad gör du nuförtiden?" Jag har aldrig något svar på det. Vad ska jag svara på det? "Jag sitter mest och stirrar i väggen"?  "Jag har legat i fosterställning i sängen och väntat på att smärtan ska ta slut"? "Jag Ägnade 4 timmar åt att tvätta och städa igår och kommer nu ligga i ett mörkt rum i tre dagar"?

Men sen om jag faktiskt kan svara att jag har gjort något så snörps det i bästa fall på munnen. Ibland är det vissa som ifrågasätter "jaha, är det sånt man kan göra när man har sjukersättning. Jag trodde att man skulle vara sjuk för att få det. Jag måste minsann jobba OCH göra det där".

Ni som har sjukersättning och har liknande personen i er omgivning, hur hanterar ni det? 

Och, bara mellan oss, vad gör ni om dagarna? För att få tiden att gå?

• Svar på tråden "Jaha, så vad gör du om dagarna nuförtiden, då?"
  • RaYzLeR

Jag har sjukersättning. Jag går på en daglig verksamhet där jag paketerar bullformar och muffinsformar bland annat. 😄 Jobbar mån-fre kl 10-14.45. på helgerna brukar jag åka till Åtvidaberg till en kompis.

• Fjäril kär

Jag brukar svara att jag följer doktorns order och gör så lite som möjligt 

Sen är jag väldigt öppen med hur jag fungerar,  visst kan jag åka en vecka utomlands men det kräver två veckor i fosterställning som återhämtning... och det har folk börjat fatta....

• Anonym (?)

Inget illa menat men du är i alla fall sjukskriven. Jag är arbetslös sedan drygt två år. Söker jobb men får inte ens respons på att de mottagit min ansökan, är ju inte svårare än att lägga in ett automatsvar. 
    Har tappat hela mitt liv, städar inte, sköter inte min hygien, går bara ut när jag ska handla mat o.s.v.
    Att gå från ett väldigt socialt yrkesliv under 35 år till - ingenting... är jobbigt.
    Ingen telefon , inga mail. Känns som att man inte finns länge.

• Anonym (M)

Läste precis i dagens tidning att man inte ska ta ut sig så mkt varje dag att man sedan måste vila flera dagar efteråt. Det är inte bra att ge 100% för att sedan vara helt slut. Det är bättre att ge 20% varje dag. Sedan kan man öka lite grann. 

Att göra så mkt att man måste vila flera dagar efteråt gör att man aldrig blir frisk. Men det kanske inte är målet. 

• Anonym (trött)
    RaYzLeR skrev 2025-04-05 21:26:37 följande:

Jag har sjukersättning. Jag går på en daglig verksamhet där jag paketerar bullformar och muffinsformar bland annat. 😄 Jobbar mån-fre kl 10-14.45. på helgerna brukar jag åka till Åtvidaberg till en kompis.

Hoppas det är trevligt att paketera saker, att du har trevliga människor omkring dig och så. Träffa kompis låter trevligt.
  • Anonym (trött)
    Fjäril kär skrev 2025-04-05 21:32:53 följande:

Jag brukar svara att jag följer doktorns order och gör så lite som möjligt 

Sen är jag väldigt öppen med hur jag fungerar,  visst kan jag åka en vecka utomlands men det kräver två veckor i fosterställning som återhämtning... och det har folk börjat fatta....

Bra svar. 

Tog det lång tid innan de började fatta?
  • Anonym (trött)
    Anonym (?) skrev 2025-04-05 21:33:19 följande:

Inget illa menat men du är i alla fall sjukskriven. Jag är arbetslös sedan drygt två år. Söker jobb men får inte ens respons på att de mottagit min ansökan, är ju inte svårare än att lägga in ett automatsvar. 
    Har tappat hela mitt liv, städar inte, sköter inte min hygien, går bara ut när jag ska handla mat o.s.v.
    Att gå från ett väldigt socialt yrkesliv under 35 år till - ingenting... är jobbigt.
    Ingen telefon , inga mail. Känns som att man inte finns länge.

Jag är inte sjukskriven. Jag är vad som förr kallades sjukpensionär.
  • Anonym (?)
    Anonym (trött) skrev 2025-04-05 21:49:58 följande:
    Jag är inte sjukskriven. Jag är vad som förr kallades sjukpensionär.
    Och skillnaden är?
  • Anonym (trött)
    Anonym (M) skrev 2025-04-05 21:37:54 följande:

Läste precis i dagens tidning att man inte ska ta ut sig så mkt varje dag att man sedan måste vila flera dagar efteråt. Det är inte bra att ge 100% för att sedan vara helt slut. Det är bättre att ge 20% varje dag. Sedan kan man öka lite grann. 

Att göra så mkt att man måste vila flera dagar efteråt gör att man aldrig blir frisk. Men det kanske inte är målet. 

Nej, målet är inte att bli frisk, eftersom man inte kan bli frisk från mina sjukdomar utan framtida mirakelmediciner, operationer eller annat. Tvärt om kommer det bara forsätta att gå utför.

Skulle jag göra mindre än att jag måste vila efteråt så skulle jag behöva bli sövd. Det tar på krafterna och ger upphov till smärta att bara gå och hämta ett glas vatten. Detta, att sitta vid datorn och skriva på ett tangentbord, ger upphov till smärta och trötthet. Vissa dagar mer, andra dagar mindre, men alla dagar.

Jag har dagar med anfallshuvudvärk, jag har dagar med långdragen huvudvärk. Jag har dagar då jag kan stå upp, jag har dagar då jag inte kan stå upp. Jag har dagar då mina händer och fötter bara gör lite ont. Osv.
  • Anonym (?)

Om en vecka utomlands ger två veckor i fosterställning hemma - är det verkligen värt det?

Svar på tråden "Jaha, så vad gör du om dagarna nuförtiden, då?"