"Jaha, så vad gör du om dagarna nuförtiden, då?"
Frågan jag fått varje dag av minst en person sedan jag fick sjukersättning beviljad i november. Ibland följt av en gliring. "Nu har du ju tid att föda upp hundar i alla fall/shoppa järnet varje dag/resa hur mycket du vill" eller annat sånt. Också gärna föjt av ett "jag önskar att jag också fick vara ledig och göra vad jag vill med statens/skattebetalarnas pengar".
Det är väldigt tröttsamt. Men egentligen är det jobbigare med de som frågar utan illvilja och gliringar. "Vad gör du nuförtiden?" Jag har aldrig något svar på det. Vad ska jag svara på det? "Jag sitter mest och stirrar i väggen"? "Jag har legat i fosterställning i sängen och väntat på att smärtan ska ta slut"? "Jag Ägnade 4 timmar åt att tvätta och städa igår och kommer nu ligga i ett mörkt rum i tre dagar"?
Men sen om jag faktiskt kan svara att jag har gjort något så snörps det i bästa fall på munnen. Ibland är det vissa som ifrågasätter "jaha, är det sånt man kan göra när man har sjukersättning. Jag trodde att man skulle vara sjuk för att få det. Jag måste minsann jobba OCH göra det där".
Ni som har sjukersättning och har liknande personen i er omgivning, hur hanterar ni det?
Och, bara mellan oss, vad gör ni om dagarna? För att få tiden att gå?