Hyllemor skrev 2021-06-14 10:20:10 följande:
Jag bor ju egentligen också nära mina föräldrar (10 minuter bort med bil.) men inte på samma gata. Varför är det så mycket bättre att bo så nära varandra som i samma område?
Jag är verkligen nyfiken!
Jag har också bott väldigt nära mina föräldrar och det är väldig skillnad på 3-4 minuter gångväg och 10 minuter i bil. En kort sträcka på 3-400 m. klarar en 5 åring att gå och det blir väldigt lätt att hjälpas åt, umgås och att titta förbi. Det kräver väl förstås att man respekterar varandra och har en relation som hanterar det. Så fort man inte behöver ett transportmedel för att träffas blir det lättare.
Att gå en liten promenad tillsammans funkar enkelt spontant, låna grejer blir okomplicerat, hämta på skolan blir jättelätt för föräldrarna, när de kan gå dit, osv. Ska man hjälpa till och handla så är det enkelt eftersom varorna ska till nästan samma ställe.
Enda nackdelen jag kan tänka på är om föräldrar, eller barn har olika uppfattningar om på vilken nivå man vill umgås och om det finns en part som inte respekterar den andres privatliv och svär. Hela grejen bygger ju på att man trots korta avstånd inte håller på och stövlar in och beter sig gränslöst.
När min mamma blev och var supersjuk sista tiden i sitt liv var det jättelätt för mig att komma dit väldigt ofta och tätt, utan att det blev något besvär. Min bror bodde 10 minuter bort och han behövde ju 20-25 minuter extra för att hinna göra någon lite smågrej, medan jag kunde titta in någon kvart i samband med att jag var ute med hunden och då bara var borta 30-40 minuter hemifrån och ändå han greja lite med sådant som behövdes.