• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Tow2Mater
    Tyra myra skrev 2025-03-27 16:08:08 följande:

När det gäller låginkomsttagare så kom vi fram till att en släkting till mig med 16000 i pension får en skatte sänkning på 26 kr/mån.  Nu vet jag inte om just den räknesnurran var korrekt, tror den fanns på Dagens Industris sida. Men det säger ju sunda förnuftet att skattesänkningen blir mycket större om du har en inkomst på 50 000 än om du har 16 000.

Det är väl detta som diskuteras inte om de får skattesänkning eller inte. Klyftorna ökar bara ännu mera och när man inte ens anser sig ha råd barnbidragen så att ensamstående mammor och pappor. Anser man det viktigare att ge höginkomst-tagare stora skattelättnader,

Det handlar om rättvisa

Just 16 000 verkar vara den lägre brytpunkten. Tjänar man så lite kanske man borde öka sin arbetstid?

Alla som tjänar minst 16 000 kronor i månaden gynnas av förslaget, men effekten planar ut vid en lön över 40 000 kronor. Enligt beräkningar från regeringen handlar det om en skattesänkning på 215 kronor för personer som tjänar 35 000 kronor i månaden.

Även för pensionärer blir det lite mer pengar i plånboken.

www.skandia.se/artiklar/spara-placera/skattelattnader-2025/

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-03-27 20:44:17 följande:
    Just 16 000 verkar vara den lägre brytpunkten. Tjänar man så lite kanske man borde öka sin arbetstid?

Alla som tjänar minst 16 000 kronor i månaden gynnas av förslaget, men effekten planar ut vid en lön över 40 000 kronor. Enligt beräkningar från regeringen handlar det om en skattesänkning på 215 kronor för personer som tjänar 35 000 kronor i månaden.

Även för pensionärer blir det lite mer pengar i plånboken.

www.skandia.se/artiklar/spara-placera/skattelattnader-2025/

Regeringen har höjt egenavgifterna för mediciner och ökat kostnaderna för ungas tandvård. Dessutom fick de flesta sjuka och funktionsnedsatta inte ta del av SD och regeringens jobbskatteavdrag så många har fått det sämre.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2025-03-27 21:43:21 följande:
    Regeringen har höjt egenavgifterna för mediciner och ökat kostnaderna för ungas tandvård. Dessutom fick de flesta sjuka och funktionsnedsatta inte ta del av SD och regeringens jobbskatteavdrag så många har fått det sämre.

Och rätt intressant att de så gladligen undantar låginkomsttagare.
    Glöm inte heller barnbidraget SD inte vill barnfamiljer skulle få pga av SD.

Finner det oerhört fascinerande att SD ropar om att de är på löntagarens sida, och så sen när de ska göra sitt arbete, så berättar dom att de inte alls är på löntagarens siida.

Och fråga vems sida de är på och med så många fallerade vallöften och hjälpa de i botten av samhället ekonomiskt.
    För just nu ser det ut som syftet är att göra det sämre för dom.
    Och det är fascinerande att se hur ett parti kan ljuga så, men vem är förvånad med över ett decennium av lögner om dessa trollfabriker de inte skulle existera.

Och sen på detta halvbrutna vallöften och vallöften de redan visste om att de inte ens tänkte försöka att genomföra, som den sänkningen de sade om bränsle.
    Eller än mer komiskt om hur elskatten skulle sänkas och är det så svårt så kan vi.
    Men det enda vi sett är höjda skatter.

Och frågan är vem röstar ens på ett parti som ljuger så mycket och gör tvärtom mot vad de säger om ekonomin och löntagaren osv.
    Men det komiska är att de står och hurrar de som röstat på SD och fått det sämre.
    Och det är det mest fascinerande på jorden att rösta på partier som gör det sämre för en som SD och resten av högern, ser faktiskt ut som att de satt siktet på de i botten av lönesegmentet och ska skada dom.

Eller har någon en bättre förklaring i hur man kör över de som de sade skulle ville helt hjälpa?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

Återigen bevisas det hyckleri som Sverigedemokraterna och övriga högerpartier ägnar sig åt. De bryr sig inte alls om att äldre människor luras av aggressiva telefonförsäljare. För dem har det aldrig handlat om de drabbade; om så vore fallet, skulle de ha förbjudit all telefonförsäljning av lotter och även de mest skadliga spelen.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BJJga/dementa-damen-jag-forstar-ingenting

• klyban
    KillBill skrev 2025-04-01 07:04:19 följande:

Återigen bevisas det hyckleri som Sverigedemokraterna och övriga högerpartier ägnar sig åt. De bryr sig inte alls om att äldre människor luras av aggressiva telefonförsäljare. För dem har det aldrig handlat om de drabbade; om så vore fallet, skulle de ha förbjudit all telefonförsäljning av lotter och även de mest skadliga spelen.

Något som jag också lyft många ggr, och detta har precis ingenting med om att ett mindre antal luras in att köpa lotter.
    Utan allt är en ren politisk agenda, och den lurade kunden bryr de sig inte ett jävla skit om.

Det var det vi lärde oss om S-lotteriet och hur hemska de var, men inte de andra som gjorde exakt samma sak.
    Och just den fokuseringen de haft och de hemska såssarna berättar just detta att de bryr sig inte ett jävla skit, utan intresset är enbart inriktat på agendan.
    Och att deras "åtgärder" var också bara inriktade på parti och inte sakfrågan som tagit oss till denna punkt.

Tyvärr så finns det inget annat ord att säga om detta annat än hyckleri.
    Och personligen skulle jag vilja precis hela spelmarknaden skulle adresseras, men såklart med hyckleri kommer inte det ske.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Rataxes

Vi är ca 300 000 jägare i Sverige, 

www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/kronhjortar-tar-tjurarnas-mat-lantbrukare-i-overhogdal-vill-se-storre-jakt

Avväpnar man 7000 ägare av AR-10 och AR-15 lär vi andra också bli sura. 
    Problemet i artikeln lär öka när vi tröttnar på att vara byte.
    En långvarig jaktstrejk borde få nollåttorna att förstå, eller om man inrättade en jaktfri zon runt Mordor, och sedan stenhårt jagade vildsvin utanför den zonen.

Kanske politikerna då skulle inse vad det innebär att ge sig på den laglydigaste gruppen i Sverige?

Diskuterar inte med angivarkryp
  • TvillingmammaVästgöte

Så du tycker det är OK att gamla människor luras på pengar av Socialdemokratiska partiet???

Min mamma blev lurad och jag tänkte, vad är det här för skit? Några på Caymanöarna som lurar gamla? Jag gjorde min research och upptäckte att det var socialdemokratiska partiet som låg bakom! Det var något år sen och jag blev väldigt chockad, kände inte till att S gjorde så här.

Min mamma hade tecknat sig för ett dyrt månadsabbonemang, inte bara en lott!

Jag ringde deras kundtjänst. Jag frågade om de brukar sälja till gamla dementa människor? Jag frågade hur min mamma beställt detta abonnemang? Muntligt , svarade kundtjänsten. Kan jag då få höra inspelningen av samtalet sa jag? Då sa de att de river fakturan och spärrar min mamma i framtiden. Bra, sa jag. 

KillBill skrev 2025-04-01 07:04:19 följande:

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-02 10:39:11 följande:

Så du tycker det är OK att gamla människor luras på pengar av Socialdemokratiska partiet???

Min mamma blev lurad och jag tänkte, vad är det här för skit? Några på Caymanöarna som lurar gamla? Jag gjorde min research och upptäckte att det var socialdemokratiska partiet som låg bakom! Det var något år sen och jag blev väldigt chockad, kände inte till att S gjorde så här.

Jag ringde deras kundtjänst. Jag frågade om de brukar sälja till gamla dementa människor? Jag frågade hur min mamma beställt detta abonnemang? Muntligt , svarade kundtjänsten. Kan jag då få höra inspelningen av samtalet sa jag? Då sa de att de river fakturan och spärrar min mamma i framtiden. Bra, sa jag. 

Vad dillar du om? Mitt exempel gäller Postkodlotteriet. De har avslöjats med att med  aggresiva metoder sålt lotter till dementa pensionärer. 

Det jag ville med mitt inlägg var att belysa SDs och Ms hyckleri när de inte agerar för att inte stoppa detta.
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-02 10:39:11 följande:

Det vi sagt ifrån start är att varför är klagas inte på alla som har använt denna bedrövliga aktör för.
    Och varför tas bara ett spel upp, och när så många andra har så mycket större problem.

För du missade inte nu hur granskningen av postkodslotteriet går, låt oss säga så här, det går inte bra alls.

Och det intressanta är att du går på talepunkterna och de hemska såssarna.
    Och när vi har en aktör som kanske är mot 30ggr större.
    Och då börjar du pratar om såssarnas lotteri istället, hur tror du det hjälper postkodslotteriet?
    Och ja, såssarna har varit lite klantig att inte ha koll på det dom lade ut på entreprenad.
    men när en 30grt större problem dyker upp, så går man tillbaka och pratar om småpengar i sammanhanget.

Inser att som du pratar också, så är du redan en fullblods SD'sre som går sina egna leds ärenden.
    För om såssarnas lotteri är ett problem, så är postkodslotteriet ett bra mycket större.

Men ändå måste man förklara för dig, vad är det om?
    Har du slutat ta in fakta, och synkroniserat med SD redan.
    Och låt oss gissa, de har aldrig gjort ett enda fel någonsin? Solig

• KillBill
    KillBill skrev 2025-04-02 11:08:40 följande:
    Vad dillar du om? Mitt exempel gäller Postkodlotteriet. De har avslöjats med att med  aggresiva metoder sålt lotter till dementa pensionärer. 

Det jag ville med mitt inlägg var att belysa SDs och Ms hyckleri när de inte agerar för att inte stoppa detta.
    Blev ett inte för mycket i det inlägget..
  • TvillingmammaVästgöte

Postkodslotteriet skötte sig mycket bättre, de lurade inte min mamma så som det socialdemokratiska lotteriet gjorde.

Postkodslotteriet krävde nämligen att man efter samtalet skulle bekräfta med ett SMS, vilket hon inte klarar av.
    Socialdemokratiska partiets lotteriförsäljning, där räckte det med ett telefonsamtal som inte spelades in, sen hade de gamla beställt ett månadeabonnemang. 
    Jag tipsade det socialdemokratiska lotteriets kundtjänst om att de borde införa detta precis som Postkodlotteriet gjort . Nu läste jag att de planerar att göra det. 

klyban skrev 2025-04-02 11:11:03 följande:

Det vi sagt ifrån start är att varför är klagas inte på alla som har använt denna bedrövliga aktör för.
    Och varför tas bara ett spel upp, och när så många andra har så mycket större problem.

För du missade inte nu hur granskningen av postkodslotteriet går, låt oss säga så här, det går inte bra alls.

Och det intressanta är att du går på talepunkterna och de hemska såssarna.
    Och när vi har en aktör som kanske är mot 30ggr större.
    Och då börjar du pratar om såssarnas lotteri istället, hur tror du det hjälper postkodslotteriet?
    Och ja, såssarna har varit lite klantig att inte ha koll på det dom lade ut på entreprenad.
    men när en 30grt större problem dyker upp, så går man tillbaka och pratar om småpengar i sammanhanget.

Inser att som du pratar också, så är du redan en fullblods SD'sre som går sina egna leds ärenden.
    För om såssarnas lotteri är ett problem, så är postkodslotteriet ett bra mycket större.

Men ändå måste man förklara för dig, vad är det om?
    Har du slutat ta in fakta, och synkroniserat med SD redan.
    Och låt oss gissa, de har aldrig gjort ett enda fel någonsin? Solig

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-02 11:40:44 följande:

Postkodslotteriet skötte sig mycket bättre, de lurade inte min mamma så som det socialdemokratiska lotteriet gjorde.

Postkodslotteriet krävde nämligen att man efter samtalet skulle bekräfta med ett SMS, vilket hon inte klarar av.
    Socialdemokratiska partiets lotteriförsäljning, där räckte det med ett telefonsamtal som inte spelades in, sen hade de gamla beställt ett månadeabonnemang. 
    Jag tipsade det socialdemokratiska lotteriets kundtjänst om att de borde införa detta precis som Postkodlotteriet gjort . Nu läste jag att de planerar att göra det. 

Jag är så ledsen för dig och inser att du är förlorad till en värld där fakta och saklighet inte får existera.
    Och du verkar inte ens veta om att det är samma bolag, och att detta bolag är det som gjort detta, inte såssarna eller postkodslotteriet utan ett helt externt bolag.

Varför diskuterar du något som bevisar hur högern har en agenda och inte ens bryr sig om att telefonsäljare lurar postkodslotteriets "kunder".
    Och det verkar som du tror samma sak är två olika, vem har sagt till dig att säga detta?
    För fakta är exakt samma bolag sköter/skötte försäljningen.

Hur kan du inte veta detta, och varför särskiljer du EXAKT samma sak för?
    En av de mest märkligaste inläggen faktiskt och för att det är samma bolag för bägge Skål

• TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-04-02 15:56:35 följande:

Jag är så ledsen för dig och inser att du är förlorad till en värld där fakta och saklighet inte får existera.
    Och du verkar inte ens veta om att det är samma bolag, och att detta bolag är det som gjort detta, inte såssarna eller postkodslotteriet utan ett helt externt bolag.

Varför diskuterar du något som bevisar hur högern har en agenda och inte ens bryr sig om att telefonsäljare lurar postkodslotteriets "kunder".
    Och det verkar som du tror samma sak är två olika, vem har sagt till dig att säga detta?
    För fakta är exakt samma bolag sköter/skötte försäljningen.

Hur kan du inte veta detta, och varför särskiljer du EXAKT samma sak för?
    En av de mest märkligaste inläggen faktiskt och för att det är samma bolag för bägge Skål

Jag vet att processen var helt olika för något år sen när mamma utsattes för detta. Om det nu är så att samma telemarketingbolag användes så hade de i alla fall helt olika processer för Socialdemokraternas lotteri och Postkodslotteriet. Postkodslotteriet hade en säkrare variant där man skulle bekräfta med sms.  Denna metod gällde inte för Socialdemokraternas försäljning som gick helt på muntlig beställning och gjorde inte ens en inspelning. Hur jag vet detta? För att jag hjälper min mamma med allt ekonomiskt och utredde detta och ringde till Socialdemokraternas lotteri. Postkodlotteriet , dit behövde jag inte ringa för mamma klarade inte att SMS a. Jag såg meddelanden från dem i min mammas telefon. 

Jag har full koll på detta, så uppenbarligen har inte du det. 

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-04-02 16:51:30 följande:

Jag vet att processen var helt olika för något år sen när mamma utsattes för detta. Om det nu är så att samma telemarketingbolag användes så hade de i alla fall helt olika processer för Socialdemokraternas lotteri och Postkodslotteriet. Postkodslotteriet hade en säkrare variant där man skulle bekräfta med sms.  Denna metod gällde inte för Socialdemokraternas försäljning som gick helt på muntlig beställning och gjorde inte ens en inspelning. Hur jag vet detta? För att jag hjälper min mamma med allt ekonomiskt och utredde detta och ringde till Socialdemokraternas lotteri. Postkodlotteriet , dit behövde jag inte ringa för mamma klarade inte att SMS a. Jag såg meddelanden från dem i min mammas telefon. 

Jag har full koll på detta, så uppenbarligen har inte du det. 

De hade inga problem med att lura dementa ändå.

Varför tittar du inte på fakta istället, och som berättar att postkodslotteriet och såssarnas lotter skötte försäljningen.
    Och vi vet att detta bolag gjorde saker som är fel.

Vi vet redan att detta bolag har dessa metoder mot dementa.
    Men du skakar av dig detta som vad?
    Att bara såssarnas lotteri är dåligt då och när bägge gör samma sak.

Det är så man vet om att de inte bryr sig ett jävla skit om spelaren och att det är bara agenda och inget annat.

För tänk om de hade menat allvar, då kanske vi inte hade haft alla dessa spelmissbrukare.
    Dock nu vet vi att högerns pratande om lura kunder är bara en sak om det är såssarna.
    Och det är vad man kalla hyckleri och pga av att man bara riktat in sig på en enda punkt och komiskt nog en aktör som är rätt liten i jämförelsen.

Är du också en sådan som anser att sila mygg och svälja elefanter är rätt väg att gå med spel.
    Undrar då det också innebär att man bryr sig inte om spelaren alls, för varför denna särskiljning annars?(Komiskt nog är detta bolag bara toppen på isberget, men vi vet ju att lura spelaren inte är en sak längre, utan dom hemska såssarna är det som är :lol:

Vilket berättar om du håller denna linjen att du inte bryr dig om spelaren ett endaste dugg.
    Och vi vet att postkodslotteriet är ett problem också, men det vill du låtsas om en anekdot skulle berätta att det inte alls är så :lol::lol::lol::lol::lol::lol:

En sak som är intressant, det är att du pratar som du redan är djupt nere i kaninhålet och där viss fakta inte får existera.

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026