• Anonym (Vingklippt39)

Faller snett i livet men myndigheterna ser mig inte, vad kan andra kommuner göra?

Ung man på 39 år som suttit hemma sen 2005 och blivit nonchalerad i alla år,
    klarar mig inte själv men vet att med rätt stöd och rätt bemötande kan mitt liv lösa sig på många sätt.

Vad är chansen att en annan  kommun helt enkelt kunde hjälpa mig både med flytt och bostad och ge mig en helt ny chans genom ett korrekt bemötande och dialog?

Säger lagen att man inte får hjälpa folk i andra kommuner?

Jag hamnade snett då jag gick gymnasiet, fick aldrig växa och utvecklas,
    sen har jag suttit hemma med sjukbidrag sen dess och mina problem har man burit med sig i åratal....men få igång en dialog är omöjligt....

Deras senaste bud är att få boendeplats och låta boendepersonalen ta hand om mig, egen lägenhet med personal i huset så att säga, för en kostnad av 2200kr i månaden i omsorgsavgift, jag backade ur direkt förstås......

Kan reglerna hindra kommuner från att hämta upp folk från andra kommuner?

• Svar på tråden Faller snett i livet men myndigheterna ser mig inte, vad kan andra kommuner göra?
  • Tow2Mater
    Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 21:57:34 följande:

Vi bidragstagare är inte värda att få leva ett gott liv.
    Vi ska bara ut och praktisera än hur eländigt våra liv är.

Det är så kommunen tänker trots att dom vet att ingen praktikplats kommer ta hand om mig. Eller hjälpa mig få rätsida på livet eller bostad eller få rätsida på allt annat elände eller komma framåt i livet.

Så problemen får jag bära med mig hela livet....finns inget att göra åt saken.

Men vilket gnäll, du får ju boendeplats och boendepersonal. Lite måste du ju bjuda till själv också.
  • Anonym (F)
    Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 21:54:24 följande:

Men är jag så värdelös att mitt liv inte är värt att få rätsida på?

Sen går jag och tar livet av mig då det visar sig att ingen bryr sig.

Det kanske vore bäst så.

Har liknande erfarenheter av samhället. Var isolerad 10 år efter gymnasiet, trots att jag aktivt försökte få hjälp till jobb. Har autism och synliga svårigheter socialt så jobb på egen hand känns omöjligt. Tillslut fick jag en praktikplats via daglig verksamhet, men det fungerade inte pga mina svårigheter och de valde då att slänga ut mig och vägrade låta mig testa en annan plats. Man känner verkligen att man är helt värdelös. 
  • Anonym (m)
    Anonym (F) skrev 2024-07-22 22:06:08 följande:
     Har liknande erfarenheter av samhället. Var isolerad 10 år efter gymnasiet, trots att jag aktivt försökte få hjälp till jobb. Har autism och synliga svårigheter socialt så jobb på egen hand känns omöjligt. Tillslut fick jag en praktikplats via daglig verksamhet, men det fungerade inte pga mina svårigheter och de valde då att slänga ut mig och vägrade låta mig testa en annan plats. Man känner verkligen att man är helt värdelös. 
    Varför pluggade du inte vidare? 
  • Anonym (F)
    Anonym (m) skrev 2024-07-22 23:22:27 följande:
    Varför pluggade du inte vidare? 
    För att all högre utbildning har höga krav på social förmåga.. Även distans har träffar med muntliga grejer. Och ej så säkert heller att skaffa höga lån när man med Hög sannolikhet ej kommer klara att få ett arbete. Är extremt mkt mer komplicerat än många får det att låta. Men jag har gått enstaka kurser i ekonomi på högskolenivå.
  • Anonym (Kvaster van der Krist)
    Tow2Mater skrev 2024-07-22 22:04:32 följande:
    Men vilket gnäll, du får ju boendeplats och boendepersonal. Lite måste du ju bjuda till själv också.
    Jag håller med. Kommunen och adekvata instanser gör ju uppenbarligen vad de kan med de medel som de har till buds, men inget duger.

Är det någon som fattar vad TS vill?
    Staten förser alltså inte hemmasittare med gratis kompisar och i synnerhet inte baserat på hemmasittarnas egna önskemål.
  • Mia448
    Anonym (Kvaster van der Krist) skrev 2024-07-23 14:09:35 följande:
    Jag håller med. Kommunen och adekvata instanser gör ju uppenbarligen vad de kan med de medel som de har till buds, men inget duger.

Är det någon som fattar vad TS vill?
    Staten förser alltså inte hemmasittare med gratis kompisar och i synnerhet inte baserat på hemmasittarnas egna önskemål.
    Jo gratis kompisar har Man faktiskt rätt till om man har vissa funktionsnedsättningar som påverkar social förmåga, det kallas kontaktperson. Och det ska utgå ifrån brukarens önskemål.
    Mia448 skrev 2024-07-23 14:19:22 följande:
    Jo gratis kompisar har Man faktiskt rätt till om man har vissa funktionsnedsättningar som påverkar social förmåga, det kallas kontaktperson. Och det ska utgå ifrån brukarens önskemål.
    Och då fick TS en sådan och det dög inte, för han skulle direkt förflyttas in till ett fungerande liv med riktiga kompisar utan att göra något själv. Står om kontaktpersonen på trådens första sida.
  • Anonym (m)
    Anonym (F) skrev 2024-07-23 08:47:04 följande:
    För att all högre utbildning har höga krav på social förmåga.. Även distans har träffar med muntliga grejer. Och ej så säkert heller att skaffa höga lån när man med Hög sannolikhet ej kommer klara att få ett arbete. Är extremt mkt mer komplicerat än många får det att låta. Men jag har gått enstaka kurser i ekonomi på högskolenivå.
    Knappast hög social förmåga. I sådana fall väldigt basic förmåga. 
  • Anonym (F)
    Anonym (m) skrev 2024-07-23 17:56:47 följande:
    Knappast hög social förmåga. I sådana fall väldigt basic förmåga. 
    Jadu det beror väl på vad man tycker är lätt och svårt. Men att genomföra grupparbeten samt att muntligt förklara saker inför lärare och grupp är iaf hög social svårighetsgrad för någon med autism eller svår social ångest. 
  • Anonym (Vesper)
    Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 14:12:14 följande:

Alternativ 2 är att nån vänlig hederlig människa som inte är myndighetsanställd gör en insats.

Jag har länge drömt om att hyra ett litet hus på bondgård,
    bo på landet och vara nära djur, klippa gräs, hjälpa till runt gården.
    Ett gott liv på landet där man hjälper varann.

Nånting motsvarande detta....

Alla har ju rätt till en ny chans, hamnar man snett och det går några år så kan problemen växa sig ännu större bara....men det finns alltid nån där ute som kan förändra situationen.

Jag  är en hjälpare - som blivit tjälpt, jag är snäll och trevlig.
    Ingen alkohol eller röka, skuldefri sen ganska exakt 1 år och god ekonomi

Du behöver ändra ditt tankesätt. Man är sin egen lyckas smed. Det är inte upp till andra att göra en insats för dig. Det är inte upp till andra egentligen att lösa din sits.

Nu vet jag inte graden på din cp-skada. Finns det något annat handikapp i grunden? Vad är det som hindrar dig att skicka brev/ besöka bondgårdar eller odlings kollektiv?

• Anonym (Q)

Daglig verksamhet på en vanlig arbetsplats skulle bryta din isolering. Visst. Du får jobba gratis, men du har sjukbidrag eller sjukersättning. Du har en kontaktperson, om jag fattar det rätt. Samhället kan inte hjälpa dig mycket mer med din isolering. Så boendestöd, vilket jag inte trodde man kunde få om man var sammanboende, kontaktperson och daglig verksamhet, mycket mer kan inte samhället göra. Har du IF? Om så är fallet kanske det finns mer hjälp att få? Om du flyttar in på ett LSS-boende, kan du inte få extraersättning för merkostnad?

Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 15:57:43 följande:

Att få en ny chans, att bli inneboende hos nån eller motsvarande tills vidare,
    att prata ihop sig och fundera ut ett sätt att bryta ensamhet, hjälplöshet.

Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 15:57:43 följande:

Jag är inneboende hos en 80-årig man också...har inga möbler.
    MIna prylar ryms in en V70 med nerfällt baksäte om man säger så.....

Det gick ju fort att uppnå? Samma inlägg, rentav!

• Anonym (m)

Varför backade du ur "förstås"?
    Det är väl jättebra om du kan få hjälp och bo på ett gruppboende?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Faller snett i livet men myndigheterna ser mig inte, vad kan andra kommuner göra?