Anonym (Göran.) skrev 2024-09-12 13:48:55 följande:
Krig är fruktansvärt. Människor dör, stympas, slaktas som boskap. Infrastruktur förstörs människor lider. kvinnor våldtas, människor torteras krig är hemskt
Det kanske palestinierna borde tänk på innan alla dessa krig terrordåd de har utsatt Israel för.
är det verkligen värt allt detta lidande de tvingas genomlida.
vad ska Israel göra. Palestinierna vill ju utplåna staten Israel. De sjunger och skanderar om det i alla länder de befinner sig i.
vad har Israel för alternativ. Berätta för oss alla. Vad ska Israel göra för att få fred.
ska de lämna tillbaka de ?ockuperade? områdena?
vad skulle då hända? blir det fred då?
nej det blir det inte. Så länge staten Israel finns kommer det att förekomma attentat terror och hat.
hatet fanns ju innan Israel ?ockuperade? dessa områden.
dessa områden har Israel vunnit i de krig de har tvingats utkämpa.
Jag tror att de som tycker att Isreal ska sluta försöka bekämpa Hamas tycker att Isreal helt enkelt får acceptera att ha terrordåd då och då och bomber som faller över dem regelbundet.
Sig en debatt mellan Aron Flam och en propalestimier (Liam någonting), som sa något i stil med "de har ju iron doom!"). Så bara för att inte alla bomber gör skada ska Isreal bara acceptera att bli beskjutna, enligt honom.
Jag tror många tänker så
Och jag tror att de som tänker så inte riktigt har satt sig in i just hur brutalt 7e October var. Vilken fruktansvärd tortyr, många utsattes för.
Om man visste vad som faktiskt hände, så är det svårt att se hur man kan tycka att en stat kan riskera att bli utsatt för något liknande igen.
Även om Isreal skulle vara bättre förberedd och bara bråkdelen av så många som 7/10 skulle torteras och dödas, så kan man inte riskera att en enda människa ska bli torterad på det sättet. Inte ett enda spädbarn kan riskeras att brännas ihjäl i en ugn medan mamman blir våldtagen och tvingas bevittna, och liknande hemskheter.
De som faktiskt förstått vidden av den grymhet som människorna utsattes för 7/10 och ändå tycker att Isreal får acceptera faktumet att det kan hända igen, måste vara djupt antisemitiska. Jag kan inte förstå det på något annat sätt.