• Anonym (Varför)

Varför använder du Familjeliv?

Maniska troll, oseriösa ämnen, smutskastning, personangrepp, folk som försöker lista ut vem andra användare är, uselt fungerande sida, tekniska problem, noll säkerhet i systemet, extremt långsam moderering osv............

Vad är det som håller dig kvar här och gör att du inte går över till andra ställen som är betydligt mer fungerande? Är genuint nyfiken. Kolla bara hur tekniken och moderering fungerar på Flashback, försök spamma samma oseriösa trolltrådar som finns här så får du se hur länge ditt konto blir kvar :)

• Svar på tråden Varför använder du Familjeliv?
  • Anonym (Mest kvinnor)

Det du nämner sker ju på flashback med. Även om reglerna är hårdare.

Dessutom är det fler kvinnor som skriver här. På flashback är det oerhört giftigt och kvinnofientligt.  I alla fall i en betydligt större utsträckning. Tror ytterst få kvinnor vill beblanda sig med det.  Majoriteten är antingen högerextremister eller incels.

Visst finns det mycket knäppt här också. Men upplever att folk överlag är vettigare här. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Trio)

Upplevt att det hänt något den senaste tiden. Folk går ihop sig och smutskastar TS, när dom har fel och blivit motbevisade så är det ändå så att TS är kass. Människor har t o m skapat nya trådar för att smutskasta TS och beskriva hur kasst någon skriver och undrar om inte andra håller på. Så låg nivå har det blivit?. 

• Anonym (ee)
    Anonym (Mest kvinnor) skrev 2025-01-18 19:21:57 följande:

Dessutom är det fler kvinnor som skriver här. På flashback är det oerhört giftigt och kvinnofientligt.  I alla fall i en betydligt större utsträckning. Tror ytterst få kvinnor vill beblanda sig med det.  Majoriteten är antingen högerextremister eller incels.

Visst finns det mycket knäppt här också. Men upplever att folk överlag är vettigare här. 

Varför tror du att det är flest kvinnor här?

Om vi bortser från trådarna om diverse fertilitetsaker.

• Anonym (Mlöjk)
    Anonym (Mest kvinnor) skrev 2025-01-18 19:21:57 följande:

Håller med.
    Tycker också det har blivit bättre på senare tid på familjeliv. 
  • Anonym (Titta själv)
    Anonym (fl) skrev 2025-01-18 19:24:27 följande:
    Källa på det?
     Snälla du, titta i trådar. Relations forumet har massa ämnen som just riktar sig negativt om kvinnor. "Min flickvän är fet", "Stora tråden om vårat missnöje med kvinnor" etc.

Politik trådarna översvämmar med hat emot sossar, vänstern etc. Mycket rasism. Mycket SDare etc.
  • Anonym (Titta själv)
    Anonym (ee) skrev 2025-01-18 19:26:50 följande:

Der märks bl a på inlägg. Män skriver mer aggressivt och utåtagerande. 

Om du jämför med flashback, är det no brainer. Här är mer kvinnor.
  • Anonym (ee)
    Anonym (Titta själv) skrev 2025-01-18 19:34:38 följande:

Ok då läser vi uppenbart inte samma trådar om det är kriterierna för det är precis vad jag tröttnat på. Det aggressiva och utåtagerande...

Flashback läser jag bara vid frågor om ett mordfall vilket brukar vara större delen rasistiska utläggningar innan GM visar sig vara kritvit.

• Anonym (Gone)

I sanningens namn registrerade jag mig bara för att kunna delta i sandlådediskussioner. Det var i slutet av 2015, när den där killen vars dejter alltid ramlade, var som mest aktiv. Jag undrar vad det blev av honom. Kanske ramlade han själv till slut.

Varför jag helt plötsligt blev aktiv igen i våras efter att ha loggat ut någon gång i början av 2017 vet jag faktiskt inte. Jag tror att det hade att göra med att jag förlorade en nära anhörig och skrev i en tråd på ämnet.

Numera raderas de flesta tramstrådar istället för att bara förflyttas till sandlådan så det är annorlunda jämfört med förr. I många fall till det bättre.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hen)
    Anonym (Titta själv) skrev 2025-01-18 19:34:38 följande:

Att man kan vara så säker på hur världen ser ut.

Antingen skriver män mer aggressivt och utåtagerande, eller så drar du slutsatsen att alla inlägg som är aggressiva och utåtagerande är just män som skrivit.
  • Tyra myra

Gjorde ett experiment där jag gjorde ett inlägg i en tråd under anonymt nic och bemödade mig verkligen att vara seriös.  Inlägget var på inget sätt provocerande utan redovisade mina tankar i ämnet.

I trådstarten efterlyste TS tankar kring ämnet som var av moralisk etisk karaktär

Naturligt fanns det flera oövertänkta och nästan hatiska inlägg i tråden redan men jag testade om mina välgrundade synpunkter kunde få stå oemotsagda. 

Det gick inte länge förrän mitt inlägg fick kritik från flera håll. Jag har inget emot kritik utan tar gärna en diskussion när jag känner mig någorlunda bevandrad i ämnet.  Jag tänkte att nu skulle inte kritiken få stå oemotsagd utan jag fortsatte svara på kritiken samtidigt som jag citerade de mest iögonfallande inläggen. 

Kritikerna gav aldrig upp. Jag fick helt enkelt inte tycka som jag gör, Tycker man inte att TS är en barnrumpa, mindre vetande eller synnerligen omoralisk så fick man helt enkelt inte yttra sig.

Jag undrade hur länge de skulle orka upprepa sina befängda citeringar och det skulle visa sig att de inte gav upp. Jag bestämde mig för att inte heller ge upp.  Det hela blev så tramsigt tillslut att jag hoppades på att de skulle lessna tillslut.

Exprimentet gav mig svar på frågan varför dessa hänger på FL.  

De gör det helt enkelt för att de tror sig ha makt över andra.  Det spelar ingen roll vad ämnet än är så tar de en ståndpunkt och jobbar på för att den på något sätt ska vinna. Man vill ingenting egentligen utan hugger bara en trådstart. Man kommer inte med något konstruktivt utan kritiserar bara TS och trådstarten.

Varför hänger jag då här? Ja det kan man fråga sig, men nån gång emellanåt dyker det upp intressanta diskussioner. Någon gång emellanåt kan man ge något råd eller förklara något som tacksamt tas mot av TS.

Börjar emellertid tröttna så det blir allt mer sällan jag gör några egna inlägg. 

• Anonym (Anna)

Jag vet inte, det är nog ett sätt för mig att komma i kontakt med delar av det nutida svenska samhället som jag annars inte hade märkt av. För att ta ett av många exempel så hade jag nog inte vetat vad incels var om jag inte hade hängt här.

Och även att testa olika idéer och se hur folk reagerar på olika saker/scenarion (vissa kallar det trolla, jag kallar det forskning Skrattande). 

• Meddelande borttaget
  • Bits1975
    Anonym (ee) skrev 2025-01-18 19:26:50 följande:

Jag tror inte heller att det är flest kvinnor här, det var när familjeliv.se var alldeles nytt, jag var med då och det är som natt och dag om man ser till skillnaden mellan då och nu.
  • Bits1975
    Dimisi skrev 2025-01-18 19:15:16 följande:

Jag är den typen som hen beskriver i inlägg 5. Förr var det en hjälpsam och omtänksam stämning här. Jag har utvecklats som människa av det stöd men också motargument som jag har fått av användare här. Det finns fortfarande några användare (inte anonyma) vars inlägg jag läser med stor behållning. Men man får sålla bland mycket bittert och extremt skräp. Finns det något forum som är som Familjeliv var förr?

Förr var det en härlig liten kommunitet  här, över 20 år sedan nu.
  • Anonym (Hm)
    Bits1975 skrev 2025-01-19 18:05:19 följande:
    Jag tror inte heller att det är flest kvinnor här, det var när familjeliv.se var alldeles nytt, jag var med då och det är som natt och dag om man ser till skillnaden mellan då och nu.
    Håller med att det är så, var också med då.
  • Anonym (Hm)
    Bits1975 skrev 2025-01-19 18:09:28 följande:
    Förr var det en härlig liten kommunitet  här, över 20 år sedan nu.
    Ja, det var det verkligen.
  • Tecum

Jag hänger här för att jag gillar att diskutera relationer och samhällsfrågor. Kultur också men det ämnet tycks vara helt ointressant för FL:s medlemmar. Instämmer i att FL blivit sämre jämfört med för 5-10 år sedan, vissa skriver bara för att trycka ner andra.

Orsaken att FL fortfarande är så stort är att det inte finns några alternativ. Att jämföra med Flashback är skrattretande, bara rasister, machokillar och kvinnohatare.

• Mayjel

För att det är småtrevligt ibland, när man man känner sig lite ensam och vill dela med sig av något. 

Svar på tråden Varför använder du Familjeliv?