• Anonym (Orolig)

Hård bula ovanför blygdbenet?

Hej !
    jag har på sistone märkt en hård bula ovanför blygdbenet , framförallt när jag står 
    tycker inte den varit där förut 
    skulle jag vara gravid skulle jag va i v 10-11. 

så HUR känns det för er som ej är gravida ?

har även ömma bröst osv .. 

tagit test som visat både neg och positiv.. fattar inget 

• Svar på tråden Hård bula ovanför blygdbenet?
  • Anonym (Orolig)

Snälla - kan ingen bars berätta hur det ska kännas om man inte är gravid ? 

• Anonym (Sara)

Kanske helt ointressant men:

Är inte gravid men har avlånga hårda "kulor" ovanför blygdbenet men enligt sjukvården är det antingen lymfkörtlar eller fettknölar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-09 16:41:26 följande:

Kanske helt ointressant men:

Är inte gravid men har avlånga hårda "kulor" ovanför blygdbenet men enligt sjukvården är det antingen lymfkörtlar eller fettknölar.

Kulor i plural? Detta är inte en kula utan mer som en bula. har varit gravid en gång förut och då kände jag detta tydligt i v 13 och större än nu men nu blir jag fundersam vad detta är. Det är inte små kulor utan en bredare ?bula? som går från blygdbenet och upp 2-3 cm: dock ej jättebred (än?) 

jag vill liksom veta hur det bör va 
    kommer inte ihåg hur jag själv kändes ens .. 
  • Anonym (Mmm)

Min mage har varit jättemjuk och har inte märkt någon bula alls under min graviditet. Så var den även innan

Jag hade ringt gyn och bokat in ett ultraljud alt bokat in ett privat för att verkligen veta 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-09 18:10:15 följande:
    Kulor i plural? Detta är inte en kula utan mer som en bula. har varit gravid en gång förut och då kände jag detta tydligt i v 13 och större än nu men nu blir jag fundersam vad detta är. Det är inte små kulor utan en bredare ?bula? som går från blygdbenet och upp 2-3 cm: dock ej jättebred (än?) 

jag vill liksom veta hur det bör va 
    kommer inte ihåg hur jag själv kändes ens .. 
    Använde ordet kula slarvigt. Avlång hårdare knöl. Du kan fråga BM som du, antar jag, träffar. Hon borde kunna berätta/veta.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-09 19:37:57 följande:
    Använde ordet kula slarvigt. Avlång hårdare knöl. Du kan fråga BM som du, antar jag, träffar. Hon borde kunna berätta/veta.

Träffar ju ingen eftersom jag inte är gravid .. eller jag trodde inte det iaf. Tills nu. 

åt vilket håll och hur långa är dina knölar ? Går de att röra på? 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-03-09 19:27:48 följande:

Min mage har varit jättemjuk och har inte märkt någon bula alls under min graviditet. Så var den även innan

Jag hade ringt gyn och bokat in ett ultraljud alt bokat in ett privat för att verkligen veta 

Vilken vecka är du då? 

om du står upp , är det då helt mjukt för dig 2-3 cm ovanför blygdbenet och 4-5 cm åt sidan ? 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-09 20:29:11 följande:

Träffar ju ingen eftersom jag inte är gravid .. eller jag trodde inte det iaf. Tills nu. 

åt vilket håll och hur långa är dina knölar ? Går de att röra på? 

Det går att röra dem i sidled, ca 3-4-5 cm, vänster-höger.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sara) skrev 2025-03-09 20:49:18 följande:
    Det går att röra dem i sidled, ca 3-4-5 cm, vänster-höger.
    Ok .. mitt kan ej röras 4-5 cm i sidled 
    det rör sig inte alls 

kanske bara r muskler 
  • Anonym (Ssk på en akutmottagning)

Det skulle kunna vara ett myom eller en cysta. Jag tycker du ska söka dig till sjukvården om du är väldigt orolig. Boka ett ultraljud om du inte är säker eller ring din vårdcentral. Har du inte ont så är det troligtvis inget farligt. Både myom och cystor kan bli väldigt stora men är oftast helt ofarliga. De kan orsaka obehag och det är oftast då de upptäcks.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk på en akutmottagning) skrev 2025-03-10 14:48:32 följande:

Det skulle kunna vara ett myom eller en cysta. Jag tycker du ska söka dig till sjukvården om du är väldigt orolig. Boka ett ultraljud om du inte är säker eller ring din vårdcentral. Har du inte ont så är det troligtvis inget farligt. Både myom och cystor kan bli väldigt stora men är oftast helt ofarliga. De kan orsaka obehag och det är oftast då de upptäcks.

Växer inte cystor vid äggstockar ? Det är ju fel ställe 
    har du erfarenhet av myom på det stället jag beskriver? de brukar ju ge kraftiga blödningar 
  • Anonym (Ssk på en akutmottagning)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-10 17:31:23 följande:
    Växer inte cystor vid äggstockar ? Det är ju fel ställe 
    har du erfarenhet av myom på det stället jag beskriver? de brukar ju ge kraftiga blödningar 
    Myom kan sitta på insidan, mitt i eller på utsidan av livmodern och behöver inte ge blödningar eller besvär. Jag har själv ett myom som inte ger mig besvär alls. Cystor kan bli väldigt stora därav jag gav detta som exempel. Sök hjälp om du nu är orolig eller boka ett privat ultraljud
  • Anonym (Jenny)

Jag har aldrig känt någon bula som gravid och inte som ogravid heller, försökt känna förr. nu tredje graviditeten v32.. min mage har känts som den gör ogravid fram till v24. Däremot börjat känna rörelser runt vecka 20. Är smal med. Just nu gravid med tvillingar och aldrig haft så liten gravidmage som nu, drar jag in magen och har pösig tröja ser jag inte ens gravid ut. Kanske min kropp som är konstig Solig

Men vill du vara gravid så hoppas jag du är det, det är ju bland det mysigaste som finns och kul överraskning om det inte var planerat. Även om man kan ha som mig och knappt känna sig gravid så räcker det med att man vet att man är gravid Hjärta

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-03-13 07:13:39 följande:

Jag har aldrig känt någon bula som gravid och inte som ogravid heller, försökt känna förr. nu tredje graviditeten v32.. min mage har känts som den gör ogravid fram till v24. Däremot börjat känna rörelser runt vecka 20. Är smal med. Just nu gravid med tvillingar och aldrig haft så liten gravidmage som nu, drar jag in magen och har pösig tröja ser jag inte ens gravid ut. Kanske min kropp som är konstig Solig

Men vill du vara gravid så hoppas jag du är det, det är ju bland det mysigaste som finns och kul överraskning om det inte var planerat. Även om man kan ha som mig och knappt känna sig gravid så räcker det med att man vet att man är gravid Hjärta

I v 13 i min förra graviditet hade jag en bula precis ovanför blygdbenet 
    det ska man ju kunna känna när livmodern loppet upp ur bäcken håla. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk på en akutmottagning) skrev 2025-03-13 05:53:46 följande:
    Myom kan sitta på insidan, mitt i eller på utsidan av livmodern och behöver inte ge blödningar eller besvär. Jag har själv ett myom som inte ger mig besvär alls. Cystor kan bli väldigt stora därav jag gav detta som exempel. Sök hjälp om du nu är orolig eller boka ett privat ultraljud
    Har redan bokat 

vi får se .. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-13 16:22:43 följande:
    Har redan bokat 

vi får se .. 
    uppdatera gärna hur det går sen! Är det snart du ska in?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (V) skrev 2025-03-13 16:24:48 följande:
    uppdatera gärna hur det går sen! Är det snart du ska in?
    Ja snart 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-03-13 16:21:48 följande:
    I v 13 i min förra graviditet hade jag en bula precis ovanför blygdbenet 
    det ska man ju kunna känna när livmodern loppet upp ur bäcken håla. 
    Okej det är nog olika då. Min bm har inte känt någon bula på mig heller, knappt bebisarna runt v24. Hon har utrryckligen sagt att hon inte känner mycket på mig, förra barnet kände flera bm knappt runt v30 och sa det nog var en liten bebis, ut kom en stor 5 kg pojke. Undrar själv var de gömt sig i min kropp Drömmer 

Så jag följer väl inte skolboksexemplet på hur kvinnokroppar ska vara Solig

Men har du utebliven mens, positivt gravtest och övriga gravidsymtom utöver den där bulan. Då låter det ju isåfall som att du är gravid men sen hur långt gången är ju bara ultraljud som kan visa nog, så bra du bokat tid Skrattande
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ssk på en akutmottagning) skrev 2025-03-10 14:48:32 följande:

Det var varken myom eller cysta 
    allt såg normalt ut 
    är väl min anatomi 
    gått ner 10 kg så kanske det jag märker av bäckenet mer 
Svar på tråden Hård bula ovanför blygdbenet?