Barn med ADHD och styrketräning på gym, funkar det? Erfarenheter tack.
Min fråga är som rubriken lyder, vilka erfarenheter har ni av olika träningsformer på gym och specifikt styrketräning för/med era barn med ADHD, vad har funkat för er och vad har inte funkat?
OBS, jag önskar inte diskussioner i den här tråden kring huruvida det är bra/dåligt att barn tränar styrka på gym, för det vet jag kan bli en het fråga. :D Mitt gym tar emot förälder och barn (som tränar tillsammans) med en PT som ger introduktion så det blir bra för barnet.
Jag är bara osäker på om det kommer funka för min dotter utifrån att hon har ADHD och är nyfiken på att höra hur det varit för andra, innan jag lägger ut sjukt mycket pengar på att testa. :) Kommer hon gilla det, eller blir ADHD-barn bara rastlösa och tycker det är tråkigt på gymmet? Vad har ni för erfarenheter? Vilka sätt att träna styrka har funkat bäst för era barn?
Min dotter är 10 år, så för vissa gym är hon ju i minsta laget men här är det alltså ok i vuxens sällskap och efter utbildning med PT:n. Hon har blivit allt mer stillasittande då hon börjat spela allt mer datorspel, har lite problem med att äta för mycket, har börjat gå upp en del i vikt och jag tycker också att hon verkar ha tappat styrka.
Vi kämpar på och har stöd från BUP vad gäller ätandet, men det är skittufft. Av egen erfarenhet så vet jag ju att utöver att minska på kaloriintaget, så är det styrketräning som verkligen gjort skillnad för mig. Annan rörelse och kardioträning är också viktig, men en person som har anlag eller som i det här fallet också verkligen är i riskzonen för att att utveckla både övervikt och fetma pga dålig impulskontroll, så kan det underlätta så oerhört mycket att ha en muskulös kropp, i och med att muskler äter energi och ökar ämnesomsättningen. En bra grund för vem som helst, men särskilt för någon i riskzonen.