Lågt sittande moderkaka
Hej,
Jag är i vecka 19 +1 och har varit på RUL idag och jag har fått info att moderkakan sitter bak men lite för låg.
Vecka 32 kommer jag ha en till ultraljud, så de kollar om den har dragit upp sig. Om den ska inte dra upp sig då får jag remis för kejsarsnitt.
Jag har frågat barnmorskan om jag ska avstå från träning, lyft och samlag. Hon sa att det är inte alls farlig och jag kan leva som vanligt.
På sfog.se ser jag andra rekommendationer.
Barnorskan har varit lite otrevlig föresten. Hon vägrade svara på hur stor fostret är eller vilken kön är det, för att det är ej relevant?. När jag frågade om det finns risk för sen missfall då bläddrade hon bara med ögonen och sa att vi ska kolla på det igen vecka 32.
Fick inte heller svar på om det finns risk för blödningar.
Jag har blodgrupp 0Rh- och vet att fostret har Rh+.
Finns det extra risk för blod konflikt?
Har någon av er haft lågt sittande moderkaka på baksidan?
Gick det bra? Han ni fått några rekommendationer eller grönt ljus för att leva som vanligt?
För mig som svenska är inte första språk är bra kommunikation väldigt viktig. Då är det lätt förr missförstånd särskilt när vårdpersonalen pratar inte bättre svensk än jag. Kanske jag ställer för många frågor, men jag är gravid första gången och allt är nytt.