• Cheers

Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?

Meningen med kärnvapen är att de ska vara avskräckande och inte användas.

Om de används går allt åt helvete.

Så frågan är om Sverige ska skaffa kärnvapen för att avskräcka Ryssland från att anfalla oss.

Svaret verkar självklart, d.v.s. ja.

Så vad anser du? Ska vi avstå från egna kärnvapen i avskräckningssyfte, eller är det bättre att ta kriget när det kommer med massvis av döda och skadade?

• Svar på tråden Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?
  • Cheers
    Tecum skrev 2025-03-31 18:32:46 följande:

Ser ingen nytta med det, vi är redan under Natos kärnvapenparaply. Och även om Nato fegar ur och lämnar Europa finns kärnvapen i Frankrike och Storbritannien. Kärnvapen är för avskräckning, bättre att satsa på vapen vi kan använda.

Ja det är ju en synpunkt. Att hoppas på Frankrike och Storbritannien och investera i annat eget.

Vi får se vad strategiexperter säger om detta i den fortsatta diskussionen om Sverige under franskt och brittiskt kärnvapenparaply.

Jag undrar var de svaga punkterna med detta kan vara. Känns svajigt om det skulle funka.
  • Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 19:13:07 följande:
    Nej. Jag är ingen kärnvapenexpert. Är du?
    Du behöver inte vara kärnvapenexpert. Däremot antar jag att du har åtminstone lite kunskap i militär strategi.
  • Cheers
    Anonym (K) skrev 2025-03-31 20:53:30 följande:
    Du behöver inte vara kärnvapenexpert. Däremot antar jag att du har åtminstone lite kunskap i militär strategi.
    Nej, jag har ingen kunskap om militär strategi - utom Peace through strength. Mycket bra. Kärnvapenavskräckning är en sådan strategi.
  • Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 20:58:20 följande:
    Nej, jag har ingen kunskap om militär strategi - utom Peace through strength. Mycket bra. Kärnvapenavskräckning är en sådan strategi.

Då vet du också hur sårbar man är med ett fåtal kärnvapen koncentrerade till ett eller ett par ställen. De är givetvis första målen vid en attack med kärnvapen och dina möjligheter att slå tillbaka är borta.  För att ha en stötte samling, har du ens ett hum om kostnaden? Den totala försvarsbudgeten idag är inte ens nära vad som krävs. 

Så vilka ska stå för den notan? Vad vinner man jämfört med det kärnvapenparaply vi redan är under? Strategiskt är det dessutom helsnurrigt då Ryssland inte har någon strategisk anledning att attackera Sverige utanför en större konflikt med Sveriges allierade. 

• TL12

Japp 
    tycker vi ska 12 st lång distans spetsar 
    4st längst upp i norr 
    3st i mellan sve 
    3st söder 
    2 st mobila / ubåt eller flyg 
    ✈️ 

• Cheers
    Anonym (K) skrev 2025-03-31 21:16:51 följande:

Då vet du också hur sårbar man är med ett fåtal kärnvapen koncentrerade till ett eller ett par ställen. De är givetvis första målen vid en attack med kärnvapen och dina möjligheter att slå tillbaka är borta.  För att ha en stötte samling, har du ens ett hum om kostnaden? Den totala försvarsbudgeten idag är inte ens nära vad som krävs. 

Så vilka ska stå för den notan? Vad vinner man jämfört med det kärnvapenparaply vi redan är under? Strategiskt är det dessutom helsnurrigt då Ryssland inte har någon strategisk anledning att attackera Sverige utanför en större konflikt med Sveriges allierade. 

Jag tror inte att vi kan spika en svensk strategi här hur  och var kärnvapnen skulle förvaras. Men jag tror säkert att försvaret skulle komma på något. Bergrum antar jag. (Bombplan. U-båtar). Jag ser att Ryssland spenderar ca 10 miljarder dollar på kärnvapen så det ligger väl där någonstans. (Vi har nu gett ca 80 miljarder till Ukraina).

Jo, jag håller med om att det vore en stor grej och jag har redan hållit med om någon här, som redan sagt att vi borde se till att komma under brittiskt-franskt kärnvapenparaply, om att det kanske är bästa alternativet.  Men som Jimmie Åkesson sa, det är värt att diskutera.

• Anonym (hji)
    Cheers skrev 2025-03-31 19:18:38 följande:
    Men det är ju ingen lösning: Att stötta andra länder genom godhe! Är du allvarlig eller skämtar du?
    Självklart skämtar jag inte.

Vilket land skulle våga attackera "The land of Angels"?

Nästan hela världen hade attackerat det landet som attackerar ett sådant land.

Varför skulle det vara ett skämt menar du?
    Det sista jag gör är att skämta. Men det första du gör verkar vilja stötta krig och död.
  • Cheers
    Anonym (hji) skrev 2025-04-01 03:52:32 följande:
    Självklart skämtar jag inte.

Vilket land skulle våga attackera "The land of Angels"?

Nästan hela världen hade attackerat det landet som attackerar ett sådant land.

Varför skulle det vara ett skämt menar du?
    Det sista jag gör är att skämta. Men det första du gör verkar vilja stötta krig och död.
    Jesus var ingen ängel utan Gud och ändå blev han attackerad och t.o.m. korsfäst, så det var ju ingen garanti. Han erbjöds försvar av sina anhängare men han sa åt dem: Stick era svärd i skidan. Så gick det som det gick.

Är ditt argument mot kärnvapen att det inte borde finnas några kärnvapen? Lysande Stickan.
  • Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 23:04:55 följande:
    Jag tror inte att vi kan spika en svensk strategi här hur  och var kärnvapnen skulle förvaras. Men jag tror säkert att försvaret skulle komma på något. Bergrum antar jag. (Bombplan. U-båtar). Jag ser att Ryssland spenderar ca 10 miljarder dollar på kärnvapen så det ligger väl där någonstans. (Vi har nu gett ca 80 miljarder till Ukraina).

Jo, jag håller med om att det vore en stor grej och jag har redan hållit med om någon här, som redan sagt att vi borde se till att komma under brittiskt-franskt kärnvapenparaply, om att det kanske är bästa alternativet.  Men som Jimmie Åkesson sa, det är värt att diskutera.
    Jaså du är JÅ supporter. Jaha.
  • Mentat
    Cheers skrev 2025-03-31 17:06:05 följande:

Meningen med kärnvapen är att de ska vara avskräckande och inte användas.

Om de används går allt åt helvete.

Så frågan är om Sverige ska skaffa kärnvapen för att avskräcka Ryssland från att anfalla oss.

Svaret verkar självklart, d.v.s. ja.

Så vad anser du? Ska vi avstå från egna kärnvapen i avskräckningssyfte, eller är det bättre att ta kriget när det kommer med massvis av döda och skadade?

Naturligtvis inte - vi har förbundit oss att inte göra det genom att skriva under NPT.
  • nattuw
    Cheers skrev 2025-03-31 17:06:05 följande:
    Inkompetens och kärnvapen är ingen bra kombination. Därför anse jag inte att någon av dagens svenska politiker bör ha tillgång till kärnvapen. Och jag tror inte morgondagens politiker kommer att vara mer lämpad.
  • Anonym (Boom!)

Bra idé men för dyrt.

Den enda typen av kärnvapen som faktiskt avskräcker Ryssland är den typ som kan utplåna Moskva och Sankt Petersburg i en smäll och de är svindyra att ha.

Bättre då att titta på en funktion där Storbritanniens och Frankrikes kärnvapen kan utnyttjas som europeisk avskräckning av Ryssland.

• Anonym (Boom!)
    Anonym (K) skrev 2025-03-31 21:16:51 följande:

Det är därför den typen av kärnvapen placeras på ubåtar som man kan "gömma" i världshaven så gott det går.

Storbritanniens kärnvapenprogram har kostat ungefär 400 miljarder att bygga upp, runt 30 miljarder om året att underhålla och sedan runt 350 miljarder bara för att framöver byta ut ubåtarna när det blir dags ungefär var 20-40 år.

Oräknat en massa andra kostnader.
  • Anonym (hji)
    Cheers skrev 2025-04-01 06:41:03 följande:
    Jesus var ingen ängel utan Gud och ändå blev han attackerad och t.o.m. korsfäst, så det var ju ingen garanti. Han erbjöds försvar av sina anhängare men han sa åt dem: Stick era svärd i skidan. Så gick det som det gick.

Är ditt argument mot kärnvapen att det inte borde finnas några kärnvapen? Lysande Stickan.
    "Han erbjöds försvar men nekade."

Det är ju en viss skillnad mot vad jag skrev.
    Att göra en sådan jämförelse mot det jag skrev är ju jättekonstigt.

Är ditt argument att du vill ha kärnvapen i båda bakfickorna? 
    Du bryr dig alltså egentligen inte om varken djur eller naturen.
    Du vill bara ha MAKT med det värsta våldskapital som en människa kan ha.

Tack för att du bekräftar hur farliga sådana människor som du är. Fega stackars satar som vill ta till den mest extremaste metoden för att försvara sig själva.

Finns ju en annan lösning med, att de som vill bomba och kriga, flyttar till Mars.
    Du kan ju alltid bli den första förebilden för den flytten.
Svar på tråden Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?