Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?

I vilken kvantitet då hade du tänkt dig och var skulle de placeras?

• Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 18:27:33 följande:
    Så vad vill du att jag ska svara på det? De bör förstås placeras på lämpligt ställe och ha den styrka som krävs för att fungera avskräckande.
    Ja det var ju inte informativt för fem öre. Du har ingen uppfattning själv om vad som skulle vara tillräckligt för att vara avskräckande?
  • Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 19:13:07 följande:
    Nej. Jag är ingen kärnvapenexpert. Är du?
    Du behöver inte vara kärnvapenexpert. Däremot antar jag att du har åtminstone lite kunskap i militär strategi.
  • Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 20:58:20 följande:
    Nej, jag har ingen kunskap om militär strategi - utom Peace through strength. Mycket bra. Kärnvapenavskräckning är en sådan strategi.

Då vet du också hur sårbar man är med ett fåtal kärnvapen koncentrerade till ett eller ett par ställen. De är givetvis första målen vid en attack med kärnvapen och dina möjligheter att slå tillbaka är borta.  För att ha en stötte samling, har du ens ett hum om kostnaden? Den totala försvarsbudgeten idag är inte ens nära vad som krävs. 

Så vilka ska stå för den notan? Vad vinner man jämfört med det kärnvapenparaply vi redan är under? Strategiskt är det dessutom helsnurrigt då Ryssland inte har någon strategisk anledning att attackera Sverige utanför en större konflikt med Sveriges allierade. 

• Anonym (K)
    Cheers skrev 2025-03-31 23:04:55 följande:
    Jag tror inte att vi kan spika en svensk strategi här hur  och var kärnvapnen skulle förvaras. Men jag tror säkert att försvaret skulle komma på något. Bergrum antar jag. (Bombplan. U-båtar). Jag ser att Ryssland spenderar ca 10 miljarder dollar på kärnvapen så det ligger väl där någonstans. (Vi har nu gett ca 80 miljarder till Ukraina).

Jo, jag håller med om att det vore en stor grej och jag har redan hållit med om någon här, som redan sagt att vi borde se till att komma under brittiskt-franskt kärnvapenparaply, om att det kanske är bästa alternativet.  Men som Jimmie Åkesson sa, det är värt att diskutera.
    Jaså du är JÅ supporter. Jaha.
Svar på tråden Ska Sverige skaffa egna kärnvapen?