• Thaleia

Var är Alfons mamma?

Idag var det Alfons Åberg på TV och sonen satt och tittade på det. Då undrade mannen om man någonsin får veta var Alfons mamma är någonstans...men jag kan inte komma på att det tår någonstans i böckerna...eller är det vi som inte kommer ihåg?

• Svar på tråden Var är Alfons mamma?
  • Mumsen

"Precis som Pippi har Alfons ingen mamma. I alla fall inte som man vet om. Och det är just detta som också skiljer Alfons från Pippi, och som gör mammans frånvaro så fantasieggande: hon är ju varken död eller frånskild, existerar inte ens i form av en längtan hos lille Alfons.
    Själv har Gunilla Bergström hävdat att det inte var någon medveten symbolhandling att utesluta modern ur historien. Hon råkade bara inte komma med i de första böckerna, och när sedan karaktärerna fått fäste hos både läsarna och Bergström själv kände hon inget behov av att introducera någon mamma. Böckerna, och familjen Åbergs lägenhet, var redan tillräckligt befolkad: Alfons, pappa, farmor, kompisarna Milla och Viktor, låtsasbästisen Mållgan samt i periferin ett par äldre kusiner."

www.weirdscience.se/index.php&id=42

• Duva

Är det inte så att författaren ville vissa att det inte bara är mamman som har vårdaden om barn i sammhället?
    Eller har jag helt fel kanske?

• Lady Namárië

Exakt. Precis som att Pippis mamma är ursäktad eftersom hon "är en ängel", men ingen (utom Prusseluskan) skulle komma på tanken att klandra kapten Långstrump för hans bristande närvaro. 

Gah! Nu blev jag irriterad också. Det här måste vi nästan starta en tråd om! *springer och letar reda på en gammal litteraturuppsats betitlad "Den störda föräldrarollen i Astrid Lindgrens verk"*   

You can't take the sky from me.
  • Lenora

Ja det är verkligen konstigt det där, att alla tror att Alfons mamma är död...? Men ändå tycker jag det är lite dumt, i flera av Alfonsböckerna är det ju farmorn eller fastern som rycker in och fixar kalas, bakar och ställer till inför julen osv. Kan inte pappan göra det också, när han nu en gång gör allt annat själv?

• educated ninja

bonanza, jag frågar alltid vars pappan är

• Mirro

De är nog separerade och Alfons bor heltid hos pappa. Om pappan har ensam vårdnad är det nog inte någon närvarande mamma, eftersom samhället än idag är mycket traditionellt uppdelat mellan könen och rätten dömer sällan till pappors fördel...

• norgesessan

sambon sa at han trodde hon var död, jag kommer inte ihåg om jag har tänkt på det innan..jag tror faktiskt inte det...

• Thaleia

Bonanza:
    Jag kan ärligt säga att jag också brukar undra vad pappan är! Så slappna av!

• Jonsmamma

Fast jag har faktiskt funderat på var pappan i "den vilda bebin" är också...

• Nieves

Gunilla Bergström som har skrivit böckerna är Alfons mamma...

• norgesessan

dom måste vara skilda, for det var bara foto på alfons och pappan p åväggen (halvtittade igår) Hadde mamman varit död hadde hon varit där med....så det tänkte inte Gunilla på....

Svar på tråden Var är Alfons mamma?