• Janken

en ny tråd för oss som fått missfall

Jag fick missvall för två veckor sedan ungefär, jag var då i vecka 9. Trodde jag i alla fall, men min lilla bebis hade lämnat oss redan tidigt i vecka 5. Snopet!

Vår läkare har inte sagt något om ökad risk för mf om man blir gravid för tidigt efter mf!! Tur att jag fick reda på det då, annars hade jag försökt på en gång... Är det bara jag som tänker så att jag vill "tillbaka dit där jag var" alltså gravid? Eller är jag störd...?

Min största känsla efter mf var att jag blev arg. Kände mig lurad för nu skulle ingenting bli som vi hade trott och ställt in oss på.

• Janken

Boogiegirl: Tyvärr finns det ingen som kan säga någonting som får det att kännas bättre för dig... I alla fall upplevde jag det så. Alla sa så hurtigt: "Det är tur att naturen sköter sånt, barnet var antagligen inte friskt", "Ni ska vara glada för att det var tidigt missfall", "Ni är unga, det är bara att försöka igen". Jag trodde att jag skulle spy på dem! Jag hade ju världens sorg! Jag hade förlorat det barn jag gick och väntade på, barnet som jag redan gick och funderade på vad det skulle heta, och nästa sommar skulle det bli dop samtidigt som jag och pappan fyllde 30 och jag var så lycklig för att det skulle vara 2år och tre månader mellan barnen. Vad brydde jag mig om deras hurtfriska kommentarer?!?

Jag hade till och med svårt att prata med andra som fått missfall, kanske för länge sen, och som fått barn efteråt och levde ett annat liv. De var ju nån annanstans än där jag var. Jag skulle nog ha mått bäst av att prata med såna som låg i fas med mig tror jag, och kanske inte ta till mig så mycket råd och sånt, utan mest få prata av mig. Det är väl det som löser flest knutar, i alla fall för mig.

Tänker på dig och skickar massor med kramar!!!!!

Ps. Observera att jag inte skriver nån klyscha som "det känns snart bättre fast du inte tror det" (.....men det är faktiskt så...)

• Janken

Cissi: Vi har inte fått nån uppföljning, men vi fick telefonnummer till kuratorer och psykologer och till alla avdelningarna på sjukhuset. Dit får man ringa när som helst.

Kram på dig!!

• Janken

Boogiegirl och Viran75: Jag fick också en sån där klump (när jag var i en stuga med en hink som dass... kul!) och jag störtblödde dagen efteråt och fick åka in på akuten. Där kollade de med vul och såg att det fortfarande fanns kvar av det som skulle ut. Därför blev jag inlagd och dagen efter fick jag göra en skrapning. Efter det har det blivit så bra det nu kan bli! Väntar på mensen så man kan försöka igen...

Lycka till till er båda!

Kram

• Janken

Ja, just det... Min klump var bara blod och annat. Jag hade gjort vul tidigare så de hade sett att fostret redan var ute. Så det behöver inte vara fostret i klumpen!

• Janken

Så här några veckor efteråt är det särskilt två tankar som ständigt återkommer... Tänk om jag inte kan bli gravid igen!! Och hur ska jag nånsin kunna glädja mig åt en eventuell graviditet? Jag kommer ju mest att vara orolig hela tiden!

Fler som delar detta med mig?

• Janken

Limas: Förstår att oron hänger kvar... Men det är ju som du säger; man fortsätter ju ändå att hoppas och att försöka igen. Jag hörde om en som fick ÅTTA missfall innan hon äntligen fick sin dotter. Tufft!

Jag önskar dig stort lycka till!!!!
    Kram J

• Janken

Jag har inte fått mens efter mf, men vi myser ändå. Blir det så blir det... Och som jag skrev tidigare... Det var ingen som sa till oss att det kunde vara nån fara att bli gravid före mensen. Hon (läkaren) sa istället med ett leende att "det är ingen katastrof" när min sambo frågade om det var okej på en gång.

• Janken

Blåbär77: Vad tråkigt! Jag är så ledsen för er skull! Det är skitjobbigt, jag vet...

Kram på er båda!

• Janken

Blir så himla ledsen över att det är så många i den här tråden!!!! Skulle önska att ingen behövde vara med om det här...

Kram kram till alla ledsna och hoppas ni orkar försöka igen så småningom!

Svar på tråden en ny tråd för oss som fått missfall