• jojosmatte

12 årig dotter vill ta hål i näsan

Min 12-åriga dotter vill ta hål i näsan. Har lite svårt att ge henne ngt motargument, då jag själv har flera piercings och tatueringar, piercade själv näsan när jag var 13. Är ändå inte helt hundra på att jag tycker det är okej, även om jag kan hålla med om att det är snyggt....Vad tycker ni? inte om huruvida det är snyggt eller inte utan om hon ska få göra det eller ej......

• Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan
  • Jossa82

OM hon nu ska göra det så är det JÄTTEVIKTIGT att ni går till en riktig piercingsalong och INTE en frisörsalong eller dyl där de skkjuter med pistol. Annars är risken för infektion jättestor!! SUPERVIKTIGT!!!

• Jessyelina

Det är ju 15 års åldersgräns hos SERIÖSA piercare! om man har målsmans tillåtelse.
    Annars 18 år.

Se nu bara till att hon INTE gör det på en frisörsalong!!! Me en stiftpistol alltså uten hos en legitimerad piercare med stoor farlig nååål

Har haft sju st själv men ingen i näsan...

Tog bla en själv i naveln när jag va fjortis, DUMT DUMT

Snart kanske vi flyttar till SKOGEN vi åxå!
  • Minelli

Jag håller med om att barn inte ska jämföra sig med vuxna på samma sätt.. men nu hade ju mamman ifråga själv piercat sig när hon var 13..

Barn gör som vi gör, inte som vi säger. Right?

Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • Wissna

Hade det varit MITT barn så hade hon inte fått det.
    Jag fick inte göra det förens jag var 15. Så nu har jag haft hål i näsan i 2 år.

Det är liksom inte bara att dra ut näs smycket sen. Jag kunde inte få ut mitt som man får i början, utan de "ramlade" ur när det var läkt.
    Nu har jag också jätte problem med att få ut mitt näs smycke, då det alltid börjar blöda och gör jätte ont när jag drar ut det.
    Men jag ångrar inte att jag inte gjorde det.

Kan ju också säga att min pappa blev lite chockad när han såg att jag hade gjort det, för berättade aldrig för honom att jag skulle göra det. (Mina föräldrar är skilda)

Tog inte ens hål i öronen förens jag var 13. Men det var mest bara för att jag inte vågade. Och sen dess har jag gjort fler hål i öronen. Har sammanlagt 3 i varje öra. Haha

Lycka till i ditt beslut TS!

• jojosmatte

Ja, det var många olika åsikter. Kan tala om att OM det nu skulle komma upp på tapeten att ho ska få göra det så kommer det definitivt inte ske hos ngn frisör med pistol, utan isf blir det i min mans studio (om piercaren tycker det är okej). Som jag nämnde tidigare så är jag orolig att hon ska ta beslutet i egna händer, och et har jag sett många olyckliga resultat av i studion.

• MichelleoStefan

Vad svårt. Jag har en 11 åring som har börjat fråga lite smått. Jag har än så länge undvikit att avara, men har funderat en del. Jag är både piercad och tatuerad, men jag är ändå vuxen. Jag gjorde hål i näsan när jag var 14 med min pappas medgivande. Så som sagt, svår fråga, men är hon mogen nog så varför inte ge henne en chans. Lycka till!

• pyttanopysen

Jag hade sagt nej. Tycker att hon är alldeles för ung

• nina80

Jag anser att man inte kan säga NEJ till ett barn när det är något de vill göra med sina kroppar så länge det inte är farligt eller att de förstör sina kroppar.
    Vore jag du så skulle jag säga att det är klart att du får ta hål i näsan om du vill, men jag skulle vilja att du tänker över det ett tag till. När du är 15 år så kan åka till en piercingstudio och då får du göra det om du vill (om det nu är 15 års gräns med föräldrars tillåtelse). Du kan också säga 13 år eller vad du nu vill ha för "gräns" så att hon hinner tänka efter själv. Gör du så så har du inte sagt NEJ utan du har sagt JA men gett henne lite tid att tänka efter.
    Ett hål i näsan är ju knappas farligt och det syns ju knappt om man tar bort smycket eller hur?

Skulle min 12-åriga dotter däremot komma och säga att hon vill ha sådana där jätteringar i öronen som man töjer ut så skulle jag säga att visst får hon göra det för det är hennes kropp, jag skulle inte tycka att det var fint, men vill hon göra det så får hon göra det efter att hon fyllt 18 år.

Det är bättre att låta barnen göra sina egna eventuella misstag medan de är små och misstagen är billiga än att låta dem gör dem när de är stora och man inte kan hindra dem och misstagen är mer kostsamma! Får de lära sig att själva ta ansvar och ta egna beslut redan från de är små så blir det ju ganska svårt för dem att göra revolt när de blir tonåringar. Det är ju lönnlöst att göra revolt mot sina egna beslut!

• Stella O

Om din dotter vill tex köra bil, dricka några glas vin, resa jorden runt eller göra något annat som vuxna får göra - skulle du tillåta henne att göra det? Barn kan inte göra samma saker som vuxna. sen tycker jag att det är riktigt fult med en näsring och ännu gräsligare skulle det se ut på ett litet barn!

Svar på tråden 12 årig dotter vill ta hål i näsan