• Anonym (Dotter)

Tjocktarmscancer

Min mamma fick för några veckor sen reda på att hon har tjocktarmscancer. Hon har varit sjuk sen i början på juli. Läkarna har inte satt in ngn behandling eftersom hon e så svag. Hon rasade i vikt under första tiden hon va sjuk innan hon gick till läkaren. Ovissheten när d händer nåt, när dom ska opereas, vilken behandling hon ska få, skit jobbigt. Kan tillägga att hon bor hos mig så jag ser hur trött hon e varje dag, nu ska hon göra en till tarmröntgen på ons för o se om d har spridit sig.. Jag skulle vilja veta mer om den här formen av cancer, skulle vilja veta hur d har gått, både positivt o negativt. hon tror nämligen själv inte att hon överlever d här..

• Svar på tråden Tjocktarmscancer
  • Anonym (Dotter)

ingen!

• ung5barnsmamma
    min fd svärmor hade samma som din mamma.. efter strålning o operation är hon idag frisk..

hon är ej friskförklarad,men mår bra.. Hon går på täta kontroller..

beklagar det som hänt din mamma.. men finns det hopp..

ge din mamma en kram
  • ljusglimt

Min pappa fick veta i juli att han har tjocktarmscancer och att det tyvärr har spridit sig till levern. Han hade inte känt sig dålig utan gick bara på en rutinkontroll och fick då det här hemska beskedet. Vi blev alla väldigt chockade!
    I början på augusti opererades det bort 25 cm på tarmen och där ska nu vara rent och fint enligt läkarna. För tre veckor sedan fick han sin första cellgiftsbehandling för att ta bort cancern i levern. Efter det blev han väldigt dålig och har mest legat och vilat. I måndags skulle han ha sin andra behndling men tyvärr hade han för lågt blodvärde så han fick två påsar med blod istället. Ska till lasarettet på måndag igen och kolla upp hur det ligger till nu. Efter att ha fått blodet så har han blivit lite piggare i alla fall.
    Det känns väldigt ovisst hur det kommer att gå men vi måste tro att det kommer att lösa sig.
    Om cancern bara sitter i tjocktarmen på din mamma så är nog prognosen ganska bra tror jag. Det är värre när det har spridit sig.
    Jag vet precis hur du känner det. Det är verkligen skitjobbigt! Finns din pappa med i bilden eller? Min mamma blev helt chockad först men har nu blivit stark och tar en dag i taget. Hon får ju hjälpa honom med det mesta. Det är tufft...

• Duckan74

Negativ erfarenhet där dessvärre. Min kompis styvpappa fick det och han överlevde inte, men han gick med ganska länge innan han sökte hjälp för sina besvär. Rasade i vikt och allt han åt kom ut. Jag hoppas din mamma har fått behandling i ett tidigare stadie.

• Anonym (Dotter)

Hon fick inte behålla nåt på en månad innan hon gick till läkaren, så d va i början på jul som magen svullnade upp o hon rasade i vikt pga att inget va kvar, hade kraftiga diareer el förstoppning. matt o bara låg o sov i flera omgångar. i början av aug fick vi henne till läkaren o efter en massa undersökningar så har dom nu för ca 4 veckor sen kommit på att d e cancer. D som e jobbigt e att dom avvaktar så länge o att d ska ta så lång tid för alla undersökningar. Jag hoppas verkligen att d inte har spridit sig men efter d e så lång tid som har gått så ser d ju inte så ljust ut.. tack för alla svar
    kram

• Anonym (Dotter)

Svar till Ljusglimt.
    Det är igentligen min farmor,har varit fosterbarn hos henne sen jag va typ en månad så för mig e d min mamma.. hon har ett bra stöd av 3 av hennes barn o så mig.. min farfar dog innan jag föddes.. men hon själv tar d väldigt bra, hon e en otroligt stark kvinna =)

Svar på tråden Tjocktarmscancer