• 81a

Är det OK att ha päls på sig?

Varför äter man kött, köper skinnskr, möbler... men inte en jacka.

Jag har köpt en pälsmockajacka nu.

• 81a

Dessutom är det fult och ser billigt ut.

Håller med om att det ser fult och billigt ut till vardags..

• 81a
    HelenB skrev 2006-11-12 17:56:09 följande:
    81aDet är oftast inte så att man äter djuret det görs päls av? Räv, kanin osv. Så det är en dålig parallell.
    Men djur som djur.... !
  • 81a

Har en ko mindre värde än en räv även om det nu finns mindre rävar...?

• 81a

"Men jag anser att det är en viss skillnad på att använda tex skinnsoffor som du skriver och skor i skinn då hela världen äter just kött"

Det är just såsom alla resonerar.. "För att alla andra gör det" Det är därför världen ser ut som den gör. Människor som grupp är jäkligt egoistiska... Antingen tar man avstånd från allt som har med döda kroppar att göra och arbetar aktivt för att det ska bekämpas eller så erkänner man för sig själv att man bidrar till att djur slaktas.

• 81a

En päls köper man högst sällan då man offta skaffar sig en klassisk som man enbart har till fest. Så är det för mig iallafall.

• 81a

Egoistiskt kan jag kanske skriva under på, men att det ka vara så förbaskat fult tror jag kan bli mer svårt att övertala oss som tycker att päls är vackert.

• 81a

Konstigt att folk på stan inte brukar reagera när man går i päls.. Brukar ni säga nått när ni ser folk i päls?

• 81a

Det är egoistiskt att köra bil dagligen också, vilket jag inte gör fast jag har körkort. Jag erkänner att jag är en stor egoistisk skit på vissa plan, men inte på andra. De flesta bidrar till att världen försämras på ett eller annat sätt. Jag är bara mänsklig- som de flesta andra!

• 81a
    Lobu skrev 2006-11-12 18:34:27 följande:
    81aMan måste tänka på att den "pälsen" har suttit på en annan levande som dödats för den råkar ha en snygg päls. Hur kan man tycka det är okej?Päls hör hemma hos djuren, hade det varit meningen att vi skulle bära päls hade vi fötts med det.Det är inget fel att vara fåfäng men ingen annan ska bli lidande pga mode.Jag tycker inte att man ska behöva sitta här och förklara, alla borde förstå en sån här sak.
    Jag kan hålla med om att man inte borde uppmuntra päls som mode. Men jag tycker helt klart att TS ska med gott samvete kunna bära sin fina jacka som hon fått ändå, nu är skadan redan skedd och hon fick den.  Jag kollade på en snygg jacka från Karen Miller häromdagen som var gjord i miljöfarlig plast. Det är minst lika illa. Jag anser att natur och djur har samma värde. Djuren står inte över djuren.
Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?