Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

Är det OK att ha päls på sig?

Rävarna och minkarna har det inte sämre än kossorna och grisarna som vi äter. Så är man emot päls borde man vara vegetarian också.

• iolanthe

Minna07,

Dödas inga djur för att göra dunjackor och täcken då?

Jag har ingen aning, men det låter otroligt att dunjackor skulle göras av fjädrar som hittas på marken, och inte av plockade fåglar.

• iolanthe

Jag vet att fåglar behöver sitt dun när de lever. Men kommer det från fåglar som självdött i naturen eller fåglar som fötts upp och dödats för dunets skull?

• iolanthe

Hittade det här om dun och fjädrar:

En stor del av dunet, uppskattningsvis 50%, kommer från gäss och ankor som plockats levande, vilket är mycket smärtsamt.

Jag kunde inte kopiera från sidan, men det finns mer att läsa härifrån.

www.djurensratt.se/pls/portal/PORTAL.wwv_media.show&p_settingssetid=1&p_settingssiteid=58&p_siteid=58&p_type=basetext&p_textid=36663

Så ni som är emot päls kan ju kolla efter vad ni har i era kuddar först. Rävar och minkar flås inte levande i alla fall.

• iolanthe

Nä, alla har inte dunjackor, kuddar och täcken. Men eftersom det var nån som tyckte att päls är onödigt då det finns dunjackor, så ville jag bara berätta att dun inte växer på träd heller.

• iolanthe

rajtantajtan,

Nej, det har inget med saken att göra. Jag har inte päls och vill inte ha heller, därför att jag tycker dom är fula.

Men jag äter kött eller fisk varje dag, sitter i en skinnsoffa och ser på tv varje kväll för att sen gå och lägga mig under mitt duntäcke. Och så har jag just köpt ett fårskinn åt min dotter. Och jag har inte det minsta dåligt samvete.

Men jag tycker det är löjligt att förfasa sig över pälsnäringen i såna fall. Varför skulle det vara mer synd om rävar och minkar än om kossor, grisar, höns och får?

• iolanthe

EKJ76,

Jag håller med om att det är onödigt. Men om man diskuterar djurens lidande när dom lever så påverkas det ju inte av vad som händer med dom när dom dör.

• iolanthe

rajtantajtan,

ok, då har du uppenbarligen inte förstått hur jag menar.

Om jag säger så här då:

Jag har inte päls och vill inte ha, tycker det är fruktansvärt onödigt att föda upp djur bara för att dom ska bli pälsar. Men eftersom jag äter kött, har skinnsoffor och duntäcke och fårskinn i vagnen åt min dotter anser jag att jag inte har rätt att säga åt nån annan att det är fel att ha päls.

Det är vad jag menar när jag skrev att det inte är mer synd om rävarna och minkarna än kossorna, grisarna och fåren.

• iolanthe

Jag håller med om att det är bättre att göra något än inget alls, men är det mer rätt att:

1. äta kött och vägra päls eller
    2. vara vegetarian och bära päls.

Får nämligen uppfattningen att alternativ 1 är "mera rätt" än alternativ 2.

• iolanthe

"BINGO! Mina teorier bevisar sig själv här... "

Fattar inte riktigt vad du menar, men om du avser att jag inte svarat dig så kan jag berätta att jag har en dotter att ta hand om och ett liv utanför fl.

Svar på tråden Är det OK att ha päls på sig?