• ung83

tal pedagog ~~ 4 år

idag hade vi 4-årskontroll med simon och då sa bvc tanten att vi ska få åka till talpedagog, tänkte inte så mycket på de. så nu har frågorna dykt upp...

vad får simon göra??
    bara sitta och titta på bilder o säga vad det är??

tacksam för svar..

• Svar på tråden tal pedagog ~~ 4 år
  • Pellerbom

Det beror väl på vad det är som BVC-tanten reagerat på. Har han litet ordförråd för sin ålder eller talar han otydligt eller har han svårt att förstå vad man säger till honom? Ni får säkert tips på saker ni kan göra hemma, ramslekar, högläsningsböcker eller annat.

• msmalin

hej.. förmodligen får han göra ett av testerna exempel titta på bilder o säga vad det är... var ett föremål står på bilden mm
    inget avanserat men hon/han ser ungefär vart ditt barn ligger och vad barnet behöver hjälp med... jag går med min 6åring än inte en gång i månaden längre men hon vill inte släppa honom än och jag upplever det som positivt och hon säger åt mig vad jag kan göra för o hjälpa o vad vi ska "arbeta" med

sen om ditt barn går på förskolan kan logopeden be att ni blir inkopplade med resurstemet så kommer en logoped till förskolan någon gång i månaden och hjälper personalen med vad de bör tänka på o hur de bäst jobbar med ditt barn
    för min son gick det väldigt fort med att få igågn så han började tala som en "vuxen". med det menar jag så man förstår honom
    har du frågor eller vill skriva av dig får du gärna skicka mail

• msmalin

ska kanske tillägga att min son hade talsvårigheter.. alltså sitt eget språk men på testet visade det sig att han även hade svårt med ordförståelsen och det är den vi jobbar på än.
    vi fick även kolla hörseln hos en audionom vilket de gärna gör innan för att kolla så att det inte är hörseln det är fel på

• ung83

pellerbom: han har svårt med dubbelkonsonanter, sen att han säger vissa bokstäver fel tex att s kan bli sj ibland..

msmalin: tack så mycket att jag kan skriva till dig på en gång..

och tack för svaren båda två...

• Daniela K

Hej, 

Jag läst din post och jag var intresserat att fråga om någon av er vet man är skillnad mellan logoped och tal-pedagog.
    Mitt barn är 3 år och han har svårt med språk.han började prata kanske sen och nu han kan många ord men fortfarande är han sen med språket.

hoppas ni kan förklara min fråga.

Mvh/ DANIELA

Svar på tråden tal pedagog ~~ 4 år