JINDRA - hmm en svår fråga. Min bästa kompis från universitetet blev döpt för snart ett år sedan. Hon var vanlig kristen. När hon undersökte kyrkan så blev hon förvånad och sa att hon inte tyckte att skillnderna var så stora.
Hmm, några skillnader
Vår kyrka (Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga) lika över hela värden. Inga skillnader alls. Är du i Tysklad eller i Peru eller i Ghana så är evangeliet samma. Det är otroligt hur "hemma" man känner sig fast man är utomlands och allt går på ett annat språk.
Kyrkan leds av en Profet. profeten har tolv apostlar, under dem finns det ännu de sjuttios kvorum och i alla länder finns det missionsledare. Kyrkan är uppbyggt med ett nätverk som inte går att störta i första taget.
I våra församlingar har vi inga präster som bara står och predikar, församlingen har docj en församlingsledare hans två rådgivare. Dessa leder mötet men talarna kan vara vem som helst. Alla i församlingen kan ombes att hålla ett tal någon gång. I fjol höll jag två tal. talen kan handla om skriftställen, ens eget liv bön, dop......
Vi har inga betalda präster, den ända i vår församling som får betalt är städerskan. Vi har inga kvinnopräster heller, det är bara männen som har prästadömmet.
Så har vi ju mormons bok också som är ett andra vittne om Jesus Kristus, det första är ju bibeln. Vi har båda böckerna jämställda bredvid varandra.
Min svärmor som belv medlem i kyrkan i 20 års åldern säger att det som gjrode henne så intresserad av kyrkan var att allt var så logisk. Inga konstigheter. Många har ju så mycket förutfattade meningar om oss men vi är helt vanliga.
Så tror vi på en existens före detta liv och efter detta liv. Före vi föddes hit till jorden bodde vi i andevärlden och efter detta liv kommer evigheten där vi lever i paradiset/helvetet.
kommer inte på nått mera nu men hoppas du fick lite svar på diin fråga. Du måste jag rusa till bussen. Fråga gärna nått mera om det är nått du undrar över. Det är roligt att skriva och berätta. :)
ha det bra