• LinaoMatilda

Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?

Namnen blir ovanligare och ovanligare. Läste om ett barn som föräldrarna ville skulle heta Metallica, men det gick inte skatteverket med på. Tycker det är bra att man drar gränsen någonstans, men svårt att veta var den ska dras. Är det ok att heta Maj men inte October?

Här är exempel på godkända och stoppade namn. Listan kommer från Aftonbladet.se

Godkända namn

Flicknamn
       Beck, Bent Mohamed Moncef, Coxe, Fiddeli, Giesbrecht, Jolin, Mix, Modesty, Månstråle, Näva, Pixie, Puma, Sinclair, Skjellerup, Summercloud, Twilight och Yskander.

Pojknamn
       Axl, Bebben, Blomman, De la Rose, Hoffman, Jison, Junior, Solstråle, S:t John, Texas, Tiger och Åskar.

STOPPADE NAMN:
    Flicknamn
       Blomsterblomma, Decibel, Ernedotter, Hauberg, Holdgaard, Höst, Ikea, Lyngholm, Murray, Måne, Nico, October, Peter, Santanni, Schmidt, Sion, Snövit, Tequila, Totou och Weckner.

Pojknamn
       Amundsen, Borregaard, Cson, DeWilde, Filur, G, Grng, G:son, Han Meier, Hansen, Hosianna, J, J:son, Knalle, Lakrits, Lekander, Möller, Piper, Raabjerg, S, Schwartz, Simon-Klippan, T-son, Widéen.
    Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?
  • tessicka

ska ni se insider imorgon om han som lever som transvestit på heltid men inte får byta namn till pia?
    jag sökte på scb om hur många män som har mina namn Elisabeth 4st , Therese 1, Linda 0
    varför får en man heta Elisabeth och Therese men inte Pia? man undrar ju vem som bestämmer det!

• AnneSophie
    tessicka skrev 2007-04-04 09:37:09 följande:
    ska ni se insider imorgon om han som lever som transvestit på heltid men inte får byta namn till pia?jag sökte på scb om hur många män som har mina namn Elisabeth 4st , Therese 1, Linda 0varför får en man heta Elisabeth och Therese men inte Pia? man undrar ju vem som bestämmer det!
    Kanske är det något katolskt? Män i katolska länder kan ju tex heta (iallafall i andranamn) Maria, och tom Anna.
    Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • Bettiz

tessicka: Det kanske beror på om man vill ha namnet som tilltalsnamn eller inte?

• xal

Jag skulle tycka det var roligt om alla namn blev gångbara för båda könen. Inte bara för att det utmanar människors fördomar och tvingar dem ta reda på mer fakta om en person innan de drar slutsatser, utan för att egenskaper och kompetens alltid ska gå före kön i alla sammanhang.

• tessicka
    Bettiz skrev 2007-04-04 09:41:26 följande:
    tessicka: Det kanske beror på om man vill ha namnet som tilltalsnamn eller inte?
    Elisabeth och Therese var tilltalsnamn
  • HeddaBigBum
    xal skrev 2007-04-04 09:47:45 följande:
    Jag skulle tycka det var roligt om alla namn blev gångbara för båda könen. Inte bara för att det utmanar människors fördomar och tvingar dem ta reda på mer fakta om en person innan de drar slutsatser, utan för att egenskaper och kompetens alltid ska gå före kön i alla sammanhang.
    Åh vad jag håller med! Jag tycker det är såååå himla charmigt med könsneutrala namn!
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • tessicka

1man heter sara, 1 man heter kina, 549 män har förnamnet maria, 1 man har förnamnet mona,26 män har förnamnet annika.
    varför kan inte stackaren få namnet pia då?
    tycker att det är så FEL
    skulle vara kul att testa att ge en pojkbebis namnet Pia och se om det blir nån skillnad motför en vuxen man

• Bettiz

tessicka:
    Var "tvungen" att också kolla "kvinnonamn" på SCB, där stod det, precis som du skrev, att det finns 4 st män som heter Elisabeth och 1 Therese fast INTE som tilltalsnamn. Däremot finns en manlig Jenny som heter så i tilltalsnamn!

• Myrongen

Men herregud, vad går de efter när de bestämmer vilka namn som är OK?

Jag skulle hellre vilja heta Nico än Giesbrecht eller Summercloud. Hej, jag heter sommarmoln, skitkul...

Svar på tråden Ska man få ge vilket namn man vill åt sitt barn?