• Annastar

ständigt missnöjd 8- månaders (alltid varit!)

Har en 8 månaders tjej som ofta är såå missnöjd! Nu har hon varit sjuk och extra missnöjd och gnällig såklart. Hon har väl haft en o annan nöjd period i sitt unga liv men oftast, från födseln typ, har hon varit missnöjd med mkt. En leksak duger typ 2 minuter, sen e hon uttråkad. Hon gnäller hela tiden och stressar en när man ska äta. Hon e trött typ jämt, hur mkt/hur lite hon än sover. På kvällarna e hon väl allmänt kvällsgnällig, vill lägga sej runt 19 tiden osv.
    ska man behöva sitta hemma från kl 18 typ hela sommaren nu för hon ska sova? hon kommer tydligen inte i ro att sova i vagnen längre. Blir det bättre när hon lärt sej krypa eller gå?? Ge mej hopp

♥Tindra 060925♥
  • Svar på tråden ständigt missnöjd 8- månaders (alltid varit!)
  • Fru Baby

Vi har samma dilemma vi. Vår dotter är dock bara 4 månader. Hon har haft kolik och varit missnöjd hela dagarna från födseln tills för några veckor sen. Nu är hon smått missnöjd under dagarna då och då. Man måste hålla henne i famnen nästan hela tiden. Vi får oxå vara hemma från ca. 17.30 varje kväll. För då startar kvällsskrikningen. Jag nattar henne runt kl.19 varje kväll för då är hon dödstrött eftersom hon sover högst 45 min sammanlagt under dagarna och har så gjort från födseln.
    Är er dotter skrikig hela dagarna eller gnäller hon mest?
    Brister hon ut i störtgråt snabbt eller gnäller hon ett bra tag? Här är det oftast storgråt direkt. Vi har nog fått varsin temperamentsfull liten tjej . Men de är underbara. Himla söt hon är er dotter. Vår heter Mindra !
    Hoppas någon kan svara och ge dig lite hopp. Kram

• Annastar

Ja det är mest gnäll. Har varit mkt skrik nu när hon legat med feber o sådär men annars e det gnäll gnäll gnäll.... alltid varit så. Det e så svårt att hitta saker att sysselsätta henne med då det bara duger en liten stund. Tycker dock det e värre nu men e kanske värmen eller nån fas eller just för hon varit/är lite sjuk. Man vill ju kunna vara ute och umgås med folk.
    Klart dom e underbara! OCH envisa

Ingen annan som känner igen sej?

♥Tindra 060925♥
  • dragon06
    Annastar skrev 2007-06-10 18:43:19 följande:
    Har en 8 månaders tjej som ofta är såå missnöjd! Nu har hon varit sjuk och extra missnöjd och gnällig såklart. Hon har väl haft en o annan nöjd period i sitt unga liv men oftast, från födseln typ, har hon varit missnöjd med mkt. En leksak duger typ 2 minuter, sen e hon uttråkad. Hon gnäller hela tiden och stressar en när man ska äta. Hon e trött typ jämt, hur mkt/hur lite hon än sover. På kvällarna e hon väl allmänt kvällsgnällig, vill lägga sej runt 19 tiden osv.ska man behöva sitta hemma från kl 18 typ hela sommaren nu för hon ska sova? hon kommer tydligen inte i ro att sova i vagnen längre. Blir det bättre när hon lärt sej krypa eller gå?? Ge mej hopp
    [/citat]

kan det vara allergi??

Fru Baby skrev 2007-06-10 19:47:23 följande:
    [citat]
    Vi har samma dilemma vi. Vår dotter är dock bara 4 månader. Hon har haft kolik och varit missnöjd hela dagarna från födseln tills för några veckor sen. Nu är hon smått missnöjd under dagarna då och då. Man måste hålla henne i famnen nästan hela tiden. Vi får oxå vara hemma från ca. 17.30 varje kväll. För då startar kvällsskrikningen. Jag nattar henne runt kl.19 varje kväll för då är hon dödstrött eftersom hon sover högst 45 min sammanlagt under dagarna och har så gjort från födseln.Är er dotter skrikig hela dagarna eller gnäller hon mest?Brister hon ut i störtgråt snabbt eller gnäller hon ett bra tag? Här är det oftast storgråt direkt. Vi har nog fått varsin temperamentsfull liten tjej . Men de är underbara. Himla söt hon är er dotter. Vår heter Mindra !Hoppas någon kan svara och ge dig lite hopp. Kram
    nu är min dotter över året men från första början hade hon kolik och gnäll, men ändå ganska glad många stunder. vid 3-4 månader vart det mycke värre och vi trode det var tänder eller så.. så var inte fallet utan vi fick åka till barnakuten och där sa de mjölkalergi. i dag är hon mjölkfri och har varit det sedan 4 månader och det vart ett annat barn..

tycker ni ska ta upp det på alvar med bvc.
  • Annastar

men alltså...hon visar inte tecken på att ha ont eller ha nån allergi eller så. hon verkar helt enkelt uttråkad och det måste hända nya saker hela tiden. Men visst, det är konstigt att hon är så trött hela tiden. Får väl fråga på bvc då.

♥Tindra 060925♥
  • JessicaB

Vår tjej var likadan, nu är hon snart 15 månader och de 2 sista månaderna har hon blivit en helt annan tjej! Kanske beror på att hon började gå och blev lite mer "fri", jag vet inte men skönt är det för alla i familjen!
    Så nöjdheten kommer... Men den är ju inte syperkul att vänta på precis

• Snarkofagen
    Annastar skrev 2007-06-10 18:43:19 följande:
    Hon e trött typ jämt, hur mkt/hur lite hon än sover. På kvällarna e hon väl allmänt kvällsgnällig, vill lägga sej runt 19 tiden osv.
    Du skriver att hon jämt är trött, hur ser hennes dygnsrytm ut? Har den ändrats mycket från födseln?

Ella är snart 8 månader och har haft gnälliga perioder men långt ifrån så långa som dina verkar vara. Ella har sedan sömnen stabiliserats vid 4 månaders ålder sovit ungefär såhär. Tiderna kan flyttas framåt ungefär 1 timme men inte så mycket mer.

5 vakna
    8-10 sova
    14-16 sova
    19 läggning för kvällen, somnar vid 20-tiden

Jag tycker att Ella sover väldigt mycket men det här är tydligen det hon behöver sova.

Kan det vara så att din dotter är överstimulerad, att det är därför hon verkar uttråkad av sina leksaker? Så har jag haft det med Ella och då har jag fått sitta och sjunga för henne, massera eller bara allmänt finnas hos henne. Gör ni mycket aktiviteter om dagarna?

Att hon inte vill sova i vagnen kan bero på att hon vill sitta och titta lite. Låt henne sitta upp en stund och när du märker att hon är trött så lägger du ner henne. Eller täck över vagnen med en filt så det blir mörkt, det brukar funka för oss. Och ibland sover hon inte alls på promenaden. Det är så olika med våra små sötingar.

Lycka till!
  • Annastar

Vi har haft ungefär samma rutiner sen hon va runt 5 månader. Hon vaknar vanligtvis vid 7-8. (ibland får hon för sej att vakna 5-6 o va pigg)  sen sover hon oftast vid 9-11 tiden nån gång.... Och oftast sover hon en gång till vid 2-4 tiden... nåt däremellan. Vissa dagar vill hon inte sova alls....Hon är jätte trött redan vid 18 tiden och vid 7 brukar det bli bad och välling o läggdags, sover vanligtvis kl 8 men nu har d blivit kl 19 senaste tiden. Kanske för värmen o för hon varit sjuk.
    Vet inte hur hon blir överstimulerad om det nu är där? vi busar såklart mkt med henne o hon gillar när d går "hett till". På dagarna springer hon runt i sin gåstol eller ligger på golvet o ålar sej lite. Vi går 1-2 promenader om dagen, kanske går o gungar. Eller sitter jag o leker med henne o hennes leksaker. Hon sitter själv o leker oxå men e ju då inte så långa stunder som funkar.
    I vagnen sitter hon upp och jag lägger ner henne då hon verkar trött. innan va vagnen underbar att somna i men nu händer det bara nån enstaka gång.
    Hade som sagt varit bra om hon kunnat somna i den på kvällarna så vi slapp gå hem kl 18 varje kväll.

Snarkofagen skrev 2007-06-11 08:55:13 följande:
    Du skriver att hon jämt är trött, hur ser hennes dygnsrytm ut? Har den ändrats mycket från födseln? Ella är snart 8 månader och har haft gnälliga perioder men långt ifrån så långa som dina verkar vara. Ella har sedan sömnen stabiliserats vid 4 månaders ålder sovit ungefär såhär. Tiderna kan flyttas framåt ungefär 1 timme men inte så mycket mer. 5 vakna8-10 sova14-16 sova19 läggning för kvällen, somnar vid 20-tidenJag tycker att Ella sover väldigt mycket men det här är tydligen det hon behöver sova. Kan det vara så att din dotter är överstimulerad, att det är därför hon verkar uttråkad av sina leksaker? Så har jag haft det med Ella och då har jag fått sitta och sjunga för henne, massera eller bara allmänt finnas hos henne. Gör ni mycket aktiviteter om dagarna? Att hon inte vill sova i vagnen kan bero på att hon vill sitta och titta lite. Låt henne sitta upp en stund och när du märker att hon är trött så lägger du ner henne. Eller täck över vagnen med en filt så det blir mörkt, det brukar funka för oss. Och ibland sover hon inte alls på promenaden. Det är så olika med våra små sötingar. Lycka till!
    ♥Tindra 060925♥
  • Snarkofagen

Det låter ju som våra sovstunder ungefär. Det är väl ganska normala sovtider, vad jag förstått på andra barn i samma ålder. Och sen gör ju värmen sitt till också.

Hmm, du är ute 1-2 gånger om dagen, hur hinner du? Observera att detta inte är någon kritik, det är mina egna jämförelser med mig. Det kanske är jag som är mossig som sitter inne mycket. Vi är hemma på förmiddagen till efter tuppluren. Det hör till ovanligheterna att vi beger oss ut innan kl 12. Det kanske är det som är jobbigt för henne? Att packas in och ur en vagn flera gånger varje dag? OBS! Nu gissar jag bara, det här är en hobbypsykologs tankar

Gnälligheten just nu kan säkert bero på sjukdom, som du skriver, och även på att hon vill sitta, stå, gå. Hon har förstått att det finns en annan dimension av livet. Hon kanske även börjar få lite separationsångest, hon förstår att du lämnar rummet men vet inte när du kommer tillbaka.

Att hon inte somnar i vagnen kan kanske bero på att just kvällsrutinen är så himla stark för barnen. Det är gos, mys, bad och välling. Och att somna i sin vagn och missa allt det där mysiga - nej tack! Fortfarande hobbypsykologens tankar... Fortsätt försöka så kanske hon somnar i vagnen när ni är ute på kvällen. Kanske ge välling? Brukar ju vara en knock-out.

• Annastar

hur jag hinner? ja jag har inte så mkt annat för mej. Vi går kanske en runda på dagen och ibland en på kvällen då sambon kommit hem. Det är nyttigt att gå o frisk luft, och nej, hon tycker INTE det e jobbigt, tvärt om. Är hon uttråkad eller rastlös hemma e det ofta en promenad som hjälper. hon tycker det e jätte kul att va ute o sitta i vagnen o titta på sakerna runtomkring. så det e det minsta problemet.
    seperationsångest vet jag att hon har då o då, då får hon så mkt närhet hon vill ha, ja det får hon annars oxå såklart.
    Men ja, kvällarna då o att hon vill sova så tidigt, det e ju positivt oxå då man får egen tid på kvällen. Men d e just det när man e ute. men får prova med välling i vagnen kanske

Snarkofagen skrev 2007-06-11 09:37:58 följande:
    Det låter ju som våra sovstunder ungefär. Det är väl ganska normala sovtider, vad jag förstått på andra barn i samma ålder. Och sen gör ju värmen sitt till också. Hmm, du är ute 1-2 gånger om dagen, hur hinner du? Observera att detta inte är någon kritik, det är mina egna jämförelser med mig. Det kanske är jag som är mossig som sitter inne mycket. Vi är hemma på förmiddagen till efter tuppluren. Det hör till ovanligheterna att vi beger oss ut innan kl 12. Det kanske är det som är jobbigt för henne? Att packas in och ur en vagn flera gånger varje dag? OBS! Nu gissar jag bara, det här är en hobbypsykologs tankar Gnälligheten just nu kan säkert bero på sjukdom, som du skriver, och även på att hon vill sitta, stå, gå. Hon har förstått att det finns en annan dimension av livet. Hon kanske även börjar få lite separationsångest, hon förstår att du lämnar rummet men vet inte när du kommer tillbaka. Att hon inte somnar i vagnen kan kanske bero på att just kvällsrutinen är så himla stark för barnen. Det är gos, mys, bad och välling. Och att somna i sin vagn och missa allt det där mysiga - nej tack! Fortfarande hobbypsykologens tankar... Fortsätt försöka så kanske hon somnar i vagnen när ni är ute på kvällen. Kanske ge välling? Brukar ju vara en knock-out.
    ♥Tindra 060925♥
  • JessicaB

Kan säga att jag tror absolut inte detta har ett endaste dugg med sov, mat, ute mm rutiner att göra. Vi provade precis allt som i världen finns att prova och hon var likadan genom precis allt. Jag tror att vissa barn är ständigt nöjda och enkla, andra barn är det inte. En enormt bra erfarenhet för oss som har barnen som kräver lite mer, ingen lätt match alltid
    Jag är glad över den erfarenheten som det ger med sig.

• knäppisen

låter som min dotter. Hon var mest missnöjd hela första året, och extremt mammig och rädd för främlingar. När hon lärde sig nåt nytt, ex sitta, krypa, stå, var det kul i ett par dar, sen kom gnället igen. Helt nöjd blev hon först egentligen när hon lärde sig gå vid 14 mån. Hon kunde heller inte sova i vagnen, annat än om hon var verkligen riktigt dödstrött. Sova gjorde man i sängen tyckte hon (och tycker hon fortfarande). Lika trött som din tjej verkar, har hon inte varit, men annars rätt så lika verkar det som.

Nu? världens goaste och gladaste treåring.

• Isalel

har oxå en supergnällig bebis!
    Men det har blivit jättemycket bättre sen han lärde sig krypa vid 9½ månads ålder, iallafall hemma!
    är vi borta är han supermammig och han har aldrig somnat bra å så.....
    Somnar han hemma så somnar han på mig och sover emellan oss hela nätterna, annars får vi inte sova en blund!
    Lite tröttsamt att ha ett sånt barn ibland...men det går väl över :)

• anniiee12

Vet att detta är en supergammal tråd så barnet borde väl vara runt 10 år nu.. men skulle vara så intressant att höra hur det blev! Vi har med en flicka som i princip alltid varit missnöjd. När man provar nåt nytt tex sele så funkar den en vecka - sen är den tråkig.. likadant med gåstol, nya leksaker etc. Har ett jäkla humör och slänger sig bak och skriker i högan sky när hon inte får som hon vill. Hatar magläge.. kan inte krypa, bara lite smått åla bakåt under högljudd protest. Det enda sol gör henne nöjd är att gå runt med henne hela dagarna i händerna men det orkar inte ryggen mer snart..

Man börjar ju undra hur detta ska arta sig när hon blir äldre..

Svar på tråden ständigt missnöjd 8- månaders (alltid varit!)