Inlägg från: Johbe |Visa alla inlägg
  • Johbe

Fiske

Inflyttad stockholmare, kom från Östersund, Jämtland senast. Där har det varit en hel del fiske, mest flugfiske men även spin, mete och dyligt.

Skulle gärna ta lite tips på vart dom bra fiskevattnena finns runt omkring stockholm, gärna om det finns nått forsande vatten man kan flugfiska i, eller kanske tillochmed hänga med nån ut om det finns plats i båt eller liknande.

• Johbe

Nyköpingsån ser inte helt fel ut, ska försöka ta mig dit nångång och prova lite... 19.6kg lax på enhands flugspö, det låter som en upplevelse man aldrig glömmer :)

• Johbe

I Din Panna skrev 2007-08-04 14:55:49 följande:

Hela Stockholms innerstad kan du fiska runt. I Stockholms Ström går lax och öring och har en speciell sträcka för just flugfiske. Älvar och liknande är det tyvärr ont om, det enda alternativet är put n´ take sjöar med utplanterad fisk.Runt Djurgården går grov gädda.Avslöjar inte mina hotspots ;)
    Ahh gädda på fluga är nått nytt. Jag har nog inte utrustning att fiska det riktigt än, har mest varit öring/harr för min del tidigare. Men får väl se vad kassan tillåter att införskaffa så småningom. :)

Har hört att längst ute på djurgården finns det några smultronställen, måste ta mig ut dit och kolla nån dag.
  • Johbe
    jdrock skrev 2007-08-05 23:00:51 följande:
    har varit ute en hel del mkt fina abborra på småwobblers har det blivit den största på 1 kg kul när det är lite storlek på abborren
    Trevligt, har mest jiggat abborre själv denna sommar, svärfar fick upp en på 1275, annars ligger dom runt 600-900g vilket är skoj! Redig matfisk och gott som attans med filé samt pressad potatis och citronsås.
  • Johbe

Jag började med en kurs på 6 ggr, 2 ggr i veckan 3 veckor. Sen var det bara ut och testa!

Kan nog vara bra att ha instruktör/erfaren som visar lite i början iallafall, men sen är det ju bara träna. Tar inte speciellt lång tid att kunna lägga ut linan, men sen finns det ju mer eller mindre avancerad teknik att bemästra, dubbeldrag, speykast osv, men det är ju inga krav för att kunna fiska lite.

Man får räkna med ett och annat snesteg, jag har satt 2 flugor i örat, och polarn satt en i bakhuvudet som vi fick åka in till akuten för att ta bort :) Kör fortfarande med luva och solbrillor när jag inte är varm i kroppen av fiskandet :) Alla gånger det har gått fel har det berott på att man fegat eller typ tappat kontrollen över linan.

Jag har inte fiskat speciellt mycket på några år nu, men hoppas kunna komma igång igen.

Svar på tråden Fiske