• Copy Cat

Hur tolkar man tabellerna över hCG??

Denna tabell över hCG nivån finns att hitta under artiklar och fakta. Vet någon hur man tolkar/läser den?

Jag förstår att man kollar i vänstra kolumnen för att se veckan på graviditeten men vad innebär alla siffrorna?

Själv tog jag prover idag och jag hade över 25 och 1200??? Men vad betyder detta egentligen? Jag är i vecka 5 (4+4) och om jag tittar på tabellen så undrar jag om jag ska titta på numret 19 eller numret 7 340?? Vad är vad eller ska jag titta på mina 1200 och matcha dem med t.ex. vecka 6 för där står ju 1 080, och jag hade ju 1200 eller hur ska jag läsa tabellen?

Någon som vet??

Veckor efter senast mens Kroppen innehåller då
    (hCG i mIU/ml)
    3 5 - 50
    4 4 - 426
    5 19 - 7 340
    6 1 080 - 56 500
    7 - 8 7 650 - 229 000
    9 - 12 25 700 - 288 000
    13 - 16 13 300 - 254 000
    17 - 24 4 060 - 165 400
    25 - 40 3 640 - 117 000

Kram

• Svar på tråden Hur tolkar man tabellerna över hCG??
  • sweedy

Det ligger väl mellan de nivåerna i den veckan. Stor variation är alltså vanligt.

~*~*~♥♥~*~*~Lyckliga jag!~*~*~♥♥~*~*~
  • Copy Cat

Någon fler som kan hjälpa mig. Lite mer specifikt??

• sweedy

Jo, tex, i v 4 så ligger HcG nivån någonstans mellan 4 mIU/ml och 426 mIU/ml. Allt där emellan är alltså normalt.

Hade du över 1200 mIU/ml så är det alltså helt ok för att vara i v 5 (4+4). Allt över 19 mIU/ml anses inom normala värdena. (Därmed inte sagt att något är fel om man är över eller under. Över kan tex tyda på tvillingar)

• Copy Cat

Jätte tack för ditt svar sweedy. Jag hoppas innerligt att hCG nivån har stigit dubbel så mycket och att allt ser bra ut på vul. Däremot så lär det ju inte synas speciellt mycket när jag är i v 5 (ca. 4+5). Har jag tur så syns kanske hinnsäcken och gulkroppen=)

Kramis

• sweedy

Hade vul 5+2, då syntes bara hinnsäckarna, och möjligen kunde man ana en liten prick. Så mer än så tror jag inte du får se.

• Copy Cat

Sa du hinnsäckarna? Du väntar med andra ord tvillingar =)

Grattis, vad kul!!!

• Loulou17

Men jag måste bara fråga en sak för jag förstår ändå inte riktigt...
    I vecka 3 så är alltså HcG nivån på mellan 5-50
    I vecka 4 är den mellan 4-426

Är det mao möjligt att HcG-nivån går ner lite i vecka 4? Jag förstår att det bara är en ynka liten siffra som skiljer i underkant, men ändå?
    Någon som vet?

• sweedy

Copy cat, precis. Jag väntar tvillingpojkar.

Loulou, nej det sjunker inte. Men har du jättelågt i v 4 kan det ju stiga bara lite till v 5. Normalt fördubblas värdet på ett par dygn. Det låter iof lite konstigt att det skulle anses vara normalt med 4 en vecka senare, men men, det är väl baserat på någon genomsnittlig undersökning.

• Loulou17

Ok jag förstår. Plussade nämligen i förra veckan, men inte längre så jag tänkte det kanske sjunkit, men då kan vi lägga ner hoppet...

Grattis till tvillingpojkar, åh så underbart! Lycka till Sweedy

• sweedy

Loulou, helt kört är det nog inte ändå. Det kan ju bero på hur koncentrerad urinen var, typ och känslighet på provet, och sådant om det var ett vanligt kissa-på-pinnen-prov. I mitt fall var det blodprov så jag fick ju exakta siffror, och de var högre än normala och mer än dubblades på två dagar.

• Loulou17

Ja kanske men jag vågar inte hoppas, blir bara besviken då. Nya tag nästa månad!

• Hipphurradu

Hej hoppar in i denna tråden då jag är lite orolig.

Fick positivt gravtest i tisdags kväll efter att jag hade haft mens i flera dagar som slutade i lördags. Sen då på tisdag kväll började jag småblöda och fick ont mot ena äggstocken. Detta fortsatte och dagen efter ringde jag gyn och fick komma in. Dom mätte hcg i blodet och hade 200, sen fick jag komma in idag för att mäta igen och då hade jag 260 i hcg. Jag ska dit åter på måndag för att se om det stegrat eller sjunkit.

Dom kunde inte se något på vul i livmodern eller i äggledarna. Dom tror på tre alternativ, 1. Tidigt gravid så inget syns, 2. Missfall, 3. Utomkvedshavandeskap.

Så jag är orolig vad som händer med mig just nu. Då jag fortfarande blöder lätt. Är det något som erfarit något liknande men ändå fått en graviditet som blivit till ett litet barn? Trots liten stegring i hcg plus blödning.

Svar på tråden Hur tolkar man tabellerna över hCG??