• McIris

Holländare i Sverige

Jag är halvt Holländsk. Min mamma är från Holland och jag pratar flytande(hyfsat iallafall ) Jag älskar Holland, om jag skulle välja att bo i nåt annat land i Europa så skulle det vara Holland. Vi bor i Stockholm o har en dotter på snart 1 år.

• McIris

Middernacht: Jag växte upp som 3 språkig, mamma från Holland, pappa från England och sen svenskan. Har aldrig haft problem med nåt av språken och pratar fortfarnade bara holländska med min mamma. Det ända som varit en barriär är att jag och mina föräldrar haft olika modersmål, de har ju varit obegränsade på sian språk och mitt bästa språk är ju ändå svenskan. Lite jobbigt ibland när man skulle diskutera allvarliga saker.

• McIris

Firar ni förresten Sinter Klaas(tror jag det stavas)? Vi var ju genom Holländska ambassaden o firade det genom hela min barndom, väldigt kul och läskigt Särskilt Zvarte Piet!
    Funderar på att gå nästa år med våran lilla, min mamma sitter med i styrelsen o vill så gärna. Men jag vet inte om hon är för liten, hon är 2 nästa år. Hur gör ni?

• McIris

Ja det var väldigt kul med SinterKlaas, som att ha två Julaftonar. Vi la alltid skorna vid spisen med mat till hästarna. Och mycket godis fick man...
    Jag tror absolut att de har Sinterklaas 2009, vi kanske se där !

Svar på tråden Holländare i Sverige