• Middernacht

Holländare i Sverige

Undrar om det finns flera här som bo i Sverige men är Holländsk? Eller svenskar som bo i Holland? Jag är Holländsk och flyttade till Stockholm i 2005 för att bo med min svenska sambo och är nu 21 veckor gravid med vårt första barn..

• Svar på tråden Holländare i Sverige
  • cleopatra2

Min son är bara 5 månader,men jag försöker bara prata holländska med honom,men det händer ofta att det blir blandat med svenska eler engelska (språket min man och jag talar med varandra) ibland blandar jag ihop det,som för ett tag sen när jag vilde säg till min man att Rafael äntligen hade rapad ,så skrek jag ja!!! han burpade!!!!!

Middernacht skrev 2007-12-10 23:43:19 följande:
    Oi då, jag hade nästan glömt den här topic! Kul att se att jag är inte den endaste 'Holländare' på FL. Vårt barn kommer att vara 2 språkig, hur gick det för er som har barn med eller som har växt up med en dubbel nationalitet?
  • fiefje

hej,
    flyttade ifrån holland 2003 (tror jag) jag har en dotter på 2,5 år. kul att hitta fler holländare här, en grappig dat iedereen zweeds praat

just det, det där med flera språk. jag har märkt att det är rätt svårt att få henne prata holländska. hon hör svenska hela tiden ju, på dagis, när jag och hennes pappa pratar med varandra osv. sen hör hon bara holländska när vi två är ensamma. men hon förstår iaf allting, och kan prata holländska om hon vill. men man märker att det kostar henne mycket mer energi. hon svarar helst på svenska när jag pratar holländska med henne

men jag är övertygad om att det kommer bli bra.

saknar ni holland? och vad i så fall?

jag och min dotters pappa har precis flyttat isär och jag längtar hem nu, saknar mina kompisar

• Middernacht

Hej hej!

Javisst saknar jag Nederländerna.. Mest min familj och kompisar! Och att man kan prata sitt eget språk. Det är jätteviktig för mig att vårt barn ska lära Holländska men jag förstår att det är inte så lätt!

Fiefje, kanske du kan hjälpa mig, jag håller på att köpa allt till bebisen nu (BF 5/02/08) och vad heter en 'warm water kruik' i Svenska? När jag googlar på krukar bli det bara trädgårdslinkar jag får upp! :D

• madamezzaj
    Middernacht skrev 2007-12-14 20:20:58 följande:
    Hej hej!Javisst saknar jag Nederländerna.. Mest min familj och kompisar! Och att man kan prata sitt eget språk. Det är jätteviktig för mig att vårt barn ska lära Holländska men jag förstår att det är inte så lätt!Fiefje, kanske du kan hjälpa mig, jag håller på att köpa allt till bebisen nu (BF 5/02/08) och vad heter en 'warm water kruik' i Svenska? När jag googlar på krukar bli det bara trädgårdslinkar jag får upp! :D
    Är inte Fiefje, men kolla på varmvattensflaska
  • Middernacht

Juste, det var ordet jag letade efter... Tack så mycket!

Har till nu bara hittat plast varmvattenflaskar. Vill gärna ha en aluminium som den här:

www.hema.nl/nl-NL/home/zoekresultaten/product.aspx&Name=aluminium+bedkruik

Skänns lite mer säkert än en plast. Har nån av er hittad en liknande i Sverige?

• McIris

Middernacht: Jag växte upp som 3 språkig, mamma från Holland, pappa från England och sen svenskan. Har aldrig haft problem med nåt av språken och pratar fortfarnade bara holländska med min mamma. Det ända som varit en barriär är att jag och mina föräldrar haft olika modersmål, de har ju varit obegränsade på sian språk och mitt bästa språk är ju ändå svenskan. Lite jobbigt ibland när man skulle diskutera allvarliga saker.

• McIris

Firar ni förresten Sinter Klaas(tror jag det stavas)? Vi var ju genom Holländska ambassaden o firade det genom hela min barndom, väldigt kul och läskigt Särskilt Zvarte Piet!
    Funderar på att gå nästa år med våran lilla, min mamma sitter med i styrelsen o vill så gärna. Men jag vet inte om hon är för liten, hon är 2 nästa år. Hur gör ni?

• Middernacht

Jag ska definitivt fira Sinterklaas när vår lilla plut är typ 2 år. Det är en del av min barndom som jag jättegärna vill dela med mitt barn. Jag vet att Holländska klubben firar Sinterklaas. Ska absolut dit om dom fortfarande håller på i 2009

Så det blir båda Sinteklaas och Jul till vårt barn. Lucky thing!

Och titta på fotbåll i sommaren!

• McIris

Ja det var väldigt kul med SinterKlaas, som att ha två Julaftonar. Vi la alltid skorna vid spisen med mat till hästarna. Och mycket godis fick man...
    Jag tror absolut att de har Sinterklaas 2009, vi kanske se där !

• cleopatra2

Hej Fiefje)
    Vi har en son på 5 månader,och jag försöka att bara prata holländska med honom,men ibland så glömmer jag bort det eller så känns det oartigt när andra inte kan förstår van jag säger till honom,så då blir det engelska eller svenska (vi pratar engelska hemma)
    Men det går säkert bra!Och visst saknar jag holland,men det är kanske inte så att jag älskar holland i sig själv sååååå mycket men jag har (hade) det jätte svårt att vänja mig i sverige,jag skulle nog bättre trivas i södra europa eller norra afrika,den kulturen känns mer som hemma för mig..men vi bor här och jag gör det bästa av det,egentligen hatade jag sverige nästan tills min son föddes,på något sätt känns det inte viktigt mer nu och vill jag bara att han får växa up i ett tryggt land,så kanske att jag blir svensk ändå))

Svar på tråden Holländare i Sverige