Tildus1 skrev 2008-01-06 20:46:39 följande:
Hon är 3 år,hennes läkare sa att vi skulle ta laktulosen i flera månader,men jag e så rädd att det blir vanebildande,e det det???Även att hon blir så gasig i magen,magen blir som en ballong.Hon äter mycket fullkorn,ska hon inte det eller,e det jag som e dum kanske,för läkaren sa mycket fiberik kost,det är kanske inte samma???Är jätte glad om du orkar skriva och ge mycket tips!!!!
Laktulos är inte vanebildande, det enda som kan hända är att den kan få sämre effekt om man tagit den länge, länge i det fallet betyder många år. Så du kan lugnt fortsätta ge henne Laktulos om du tycker den funkar bra! En vanlig bieffekt av Laktulos är gasig mage vilket förstås inte är så kul. Man kan prova att ge något mot gaserna, tex Minifom. Annars finns det andra mediciner mot förstoppning, men man blir tyvärr gasig i magen av många sådana.
Detta med fibrer då... På tarmterapiavdelningen där jag går med min dotter rekommenderar man att inte ge fullkornsprodukter alls till små barn med förstoppningsbesvär. Det kan enligt dom göra förstoppningen värre. (Fast min dotter äter knäckebröd och havrefras ibland, hon tycker så mycket om det). Men vad hon än äter så gäller det att dricka mycket! Päron är lite lösande, så päronsaft är bra. Det finns katrinplommonjuice att köpa, den är god tycker jag (inte min dotter dock...). Värt att prova. Katrinplommonpuré, aprikospuré, mycket frukt och grönt är bra. Var försiktig med banan, det kan vara stoppande. Om hon gillar banan så försök hitta ordentligt mogna bananer. Var försiktig med mjölkprodukter, yoghurt är dock bra (eftersom det innehåller goda bakterier som är bra för magen) men man behöver ju inte ge så mycket mjölk att dricka.
Kommer inte på något mer just nu... Det är jättejobbigt med småbarn och krångliga magar... Hoppas det blir bättre snart!