Hård i magen,tips!!!!
Kanske behöver hon någon medicin en tid för att magen inte ska bli för hård? Varför vill du sluta ge henne laktulos?
Laktulos gör inte avföringen mjukare, men det finns en annan medicin som heter Movicol som gör avföringen mjukare för att den ska bli lättare att få ut och att det inte ska göra ont när barnet bajsar. Just för att slippa hemorojder, analsprickor och annat otrevligt... Finns även en salva man kan smörja med runt analöppningen för att få bukt med små sprickor och för att det inte ska göra ont när hon bajsar.
Får man inte snabbt ordning på förstoppningen kan det bli en ond cirkel och JÄTTESVÅRT att komma till rätta med! Prata med bvc eller barnläkare tycker jag.
Till din fråga; dricka mycket, äta mycket frukt och grönt, aprikoser, katrinplommon, inte ge för mycket fibrer då det kan ge förstoppning hos små barn (hur gammal är hon?).
Jag har själv en dotter på snart fyra år som har en svår förstoppning sedan hon var ett halvår gammal. Vi har nog gått igenom ALLT när det gäller mediciner, lavemang, tarmsköljningar, kostråd osv. Skulle kunna skriva mycket om just förstoppade barn men det blir så långt då... Och just pga egen erfarenhet så tycker jag du ska rådgöra med någon kunnig på området, innan det blir jättejobbigt för din dotter. Fråga gärna om du undrar över något!