~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
didilej skrev 2008-02-09 07:10:51 följande:
Jo, tassmetoden påminner nog hemskt mycket om vad man gör "automatiskt" då man lugnar bebisar. Den stora skillnaden är ju egentligen att man alltid slutar före bebisen somnar och sedan förstås att man alltid gör på samma sätt. För mig var det riktiga "lightbulb momentet" då jag insåg vad man gör då man gör ALLT (som vi roade oss med före vi började tassa och jag försökte minska amningstillfällena nattetid) - jo, man visar åt barnet att "jag har ingen aning om hur jag skall få dig lugn, så jag testar med att vagga, vyssja, sjunga, gunga sängen ifall du skulle råka lugna dig" varvid bebisen tänker "puh, om en sån här cirkus drog igång bara för att jag råkade vakna till lite var det nog tur att jag skrek, det måste verkligen ha varit något riktigt hemskt jag blev räddad från då mamma är så här upp i varv!". Då man i stället bara säger "du är trygg, du skall sova nu" i handling och därtill anpassar mängden tröst enligt hur ledset/oroligt barnet är blir allting liksom så mycket tydligare och bättre ! Massor med kramar till dig 3hjärtan - det måste vara jättetufft att ha tre så små barn och att dessutom trassla hela nätterna under så lång tid som det har varit för er. Du är en riktig mammavariant av stålmannen Hoppas att alla tassare har lugna nätter bakom er! Här var lugnet återställt efter förkylningen och lillen sov snällt sina 11 timmar.