• aok

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej Tassare

Jag har varit inne och läst lite här och börjat lite smått att försöka tassa dottern, S.

Hittills har det sett ut så här:
    - Bra natt: Nattas 21.30, somnar i sin egen säng. Sover till 6.30
    - Dålig natt: Vaknar varje till varanna timme. Vill äta en gång, kramas resten.
    - Vanligaste natten: Vaknar 2-3 ggr. Vill äta en gång, kramas resten. Mat vill hon ha ibland så tidigt som 23, ibland inte förrän 5. Somnar om direkt när hon fått mat eller komma över i vår säng och kramas.

Nu har vi börjat försöka tassa henne på nätterna. Om hon vill ha mat så får hon det fortfarande, men vi sticker till henne flaskan i spjälsängen. Verkar hon bara vilja kramas får hon också ligga kvar i sängen och då somnar hon om efter ett tag. På så sätt funkar det bra, men jag tycker att hon nästan har börjat vakna oftare nu. Har ni nåt tips om hur vi ska göra? Bara köra på? Ta bort maten?

• aok

Enigma: Vi har också smekt tills hon har somnat. Kanske en anledning till att det går trögt för oss?

• aok

Lychee: Vi har i och för sig inte tassat så länge och inte riktigt sett nåt resultat än, men vi kör en sak i taget. Fokuserar just nu på att S ska somna och somna om i sin egen säng. Det har funkat bra! Men som jag skrev tidigare så vaknar hon fortfarande lika ofta.

Så nästa steg är att ta bort maten på natten. Anldningen till att vi inte har gjort det än är att jag invntar lämpligt tillfälle när både jag och sambon känner att vi orkar. Men jag tyckte att det känndes dumt att vänta med allt annat bara för det.

• aok

Vi hade tänkt att vi skulle hinna få ordning på lilla S sömn innan vi måste sänka spjälsängen för henne. MEN så blir det nog inte. I torsdag skulle vi börja med att ta bort nattmålet. Men vad händer i stället?! Jag och sambon blir magsjuka och allt blir totalt kaos. S får sova precis hur mycket hon vill på dagarna och vi har ingen struktur på nattningar och uppvak, suck! Och dessutom så passar hon på att lära sig att dra sig upp själv i sängen. Så nu börjar det bli bråttom... och vi får börja om fårn början igen.

• aok

SaT: Min lilla S är snart 7 månader.

I natt hade vi en riktigt bra natt S bestämde sig för att igår kväll var hon HUNGRIG. Mellan 16.30 och 20.30 så ät hon lite gröt och drack 650 ml välling! Så vi var rätt säkra på att hon inte skulle behöva nån mat på natten. Kl 21.00 somnade hon i sängen. Hon smågrät lite - men jag tassade på och när hon lugnade sig så släppte jag och hon somnade strax efteråt. Sen vaknade hon inte förrän 5 - då smågnällde hon lite. Sambon tassade, men när klockan var 5.30 verkade hon så hungrig att vi tyckte att hon kunde få frukost. Hon fick en flaska i spjälsängen och somnade sen om till 7.30.

Hon har ju sovit hela nätter förrut utan att göra nån vana av det. Men nu hoppas jag att om vi fortsätter att vara konsekventa så kanske hon får in en rutin på riktigt.

• aok

I natt klarade vi andra natten utan mat Sara åt tokmycket i går kväll också, så när hon vaknade vid halv tolv så sträckte jag in händerna genom spjälorna och tassade lite sen somnade vi om båda två

I kväll har hon inte ätit lika mycket som igår och förrgår, så risken finns att hon blir hungrig i natt. MEN då blir det ingen mat - här ska tassas!

S somnade förresten precis i sin säng utan protester.

mewe skrev 2008-02-13 20:28:35 följande:
    Hittade just den här tråden och det känns som att "tassandet" kan vara en metod för oss Har dock inte problemet att vår 10 månaders kille skriker och är ledsen när han ska somna utan tvärt om - när han kommer ner i sin säng blir han helt sjövild. Tjoar och tjimmar och ska stå upp även om han egentligen är trött. Någon som provat tassningen på en så'n?
    Annars så kan S uppföra sig som din kille. Vi har inga fasta läggtider, så om hon piggnar till och vill leka igen så leker vi en stund till. Efter ett par tre läggningsförsök så brukar hon va tillräckligt trött för att somna. Så vi läggning har vi bara tassat när hon är sovredo.
  • aok

I natt gick det uselt med tassandet. Jag skrev ju att S hade ätit lite mindre igår kväll än det två tidigare dagarna. Och det märktes. Först vaknade hon till vid 12, tassade genom spjälorna och hon somnade om. Sen vaknade hon 2, tassade igen - men det funkade inte. Vi höll på i en timme - sen bajsade S, så vi gick upp och bytte blöja. Tillbaka till sängen och forsatte tassa - funkade inte Kl 4 gav jag upp.

Tog det som kändes som det minst dåliga alternativet och tog över henne i vår säng. Då somnade hon sött. Hon fick alltså aldrig nån mat, så på så sätt gick det bra. Men själva tassande misslyckades. SUCK! Jag som var så laddad. Men det är väl bara att ta nya tag och hoppas att det blir bättre inatt.

• aok

Ni som aldrig har gett upp: Hur länge har ni tassat som längst?

Jag gav ju upp efter 2 timmar igår.

Men i natt gick det bättre: Uppvak 2.00 - tassning 1 min, uppvak 2.15 - tassning till steg 4 i 45 min, uppvak 3.15 - tassning 5 min, uppvak 3.45 - tassning 1 min. Sen sov hon till 7.00.

• aok

I går somnade S själv i sängen kl 20.30. Sen märkte jag att hon vaknade 2.00 - MEN hon bökade bara runt lite och somnade om SJÄLV! Inte ens en tass behövde jag sträcka in genom spjälorna. Sen sov hon till 6.30 = 10 timmars sömn på en natt = REKORD

Hon har ju sovit hela nätter då och då tidigare, men så här länge har hon aldrig sovit på natten. Och hon har nog aldrig somnat om av sig själv när hon har vaknat på natten, det har åtminstone krävts att nån klappar på henne. Det är bara att hoppas att det håller i sig.

• aok

Nu är det 1 vecka sen S åt på natten senast! Och vi har haft 4 tass-fria nätter! S vaknar fortfarande 1-2 gånger/natt, men de senaste 4 nätterna har hon somnat om själv.

Tack didilej för att du visade oss den här metoden.

• aok

Apropå att tassa på dagtid. Vi kör en annan variant då och använder vagnen som tass. Nu känner S sig så trygg i vagnen att det räcker med att stoppa i henne i overallen och stoppa ner henne i vagnen så somnar hon. Så nu ligger hon där och sussar

Natt-tassande däremot har gått rätt dåligt de senaste två nätterna (hon har varit jättegällig på dagarna också), men nu tror jag att jag har hittat en förklaring - det ser ut som att det är en tand på väg ut.

• aok

Vi tog bort nattmålet när S inte längre var hungrig när hon vaknade på morgonen. Då hade vi tassat ca en vecka övriga gånger hon vaknade på natten.

Vi har slutat att bara lägga handen på - det gav nästan aldrig nån effekt. Vi går direkt på steg 2, och släpper direkt när hon är lugn. Fast oftast så somnar hon om utan att vi behöver göra nåt. Så jag tror att hon vaknar lika ofta nu som förut, men nu klara hon sig själv.

• aok

x karin 76: Det är väldigt sällsynt att vi behöver ta upp henne på natten. I går morse fick vi göra det när hon tyckte att det var morgon kl 5 (vi har satt 6 som gräns), men det var nog första gången sen de första två nätterna utan mat. Det är lite vanligare att vi måste ta upp henne vid läggning. Klappa på henne mitt i natten behöver vi nog göra en gång i veckan ungefär.

• aok

Tänkte komma med en liten positiv rapport från oss (kanske får upp motivationen på nån som har det svårt just nu):

I natt sov S 20.00-6.30, igår 22.00-6.30 och i förrgår 20.30-6.00

Den kvällen som hon somnade sent så behövde vi tassa vid läggning. Annars har hon klarat sig helt själv!

• aok

Hur gör ni andra när ni är bortbjudna på kvällen? Vi har varit bortresta i helgen, då har S somnat snällt i vagnen där vi har varit. Sen när vi kom "hem" vid 23-tiden och hon skulle flyttas över till sängen så vaknade hon så klart - och tyckte att det var party! Ingen av kvällarna så somnade hon sen förrän vid 1.00. Och nu sen vi kom hem ikväll så har hon antingen gjort samma sak (somnat och vaknat) eller vägrat somna när vi vill lägga henne. Hur gör man?? Ska man hålla sig hemma resten av livet för att inte störa hennes sovvanor?

• aok

Emma La: Har ni en snuttefilt? Annars skaffa en som ska följa med när du tar upp henne och sen tillbaka i sängen när du lägger ner henne.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola