Inlägg från: mollysmamma |Visa alla inlägg
  • mollysmamma

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej!
    Åh det här känns verkligen som en metod för oss! Har en snart 6 månaders kille som vill snutta heeeeela nätterna. Börjar känna mig väldigt sliten nu och har dessutom en 3-årig dotter att ta hand om och det kräver ju att man är hyfsat pigg!

Jag och sambon funderar ifall det är bäst att han eller jag tar de första nätterna. Ifall sambon tar nätterna så känner sonen inte mjölklukten så det kanske är bättre att han kör? Är lite orolig att sambon kommer ge upp mitt i natten för att han är för trött. Det är ju mest i mitt intresse att det ska fungera eftersom det är jag som sover dåligt nu.

Jaja vi hinner klura lite för sonen är ju inte sex månader ännu

Kommer hänga här och läsa hur det går för er andra och ta till mig tips och råd!

• mollysmamma

Hej,
    Laddar för att köra tassning from fredag natt. Som vi har det nu snuttar Ville upp till 10 ggr varje natt och sover bredvid mig i sängen. Vill därför både sluta nattamma och vänja honom att sova i spjälsängen. Funderar på ifall jag ska börja med att vänja honom vid sängen först, det kanske blir för mycket att köra allt på en gång? Undrar också ifall ni tror att det är ok att jag börjar köra men att sambon tar över ifall jag inte orkar hela natten, tror ni att det blir förvirrande?

• mollysmamma

Ms Leia och didilej: Jaa det blir tufft ifall jag ska lyfta honom fram och tillbaka när han snuttar så mycket. Men det känns som att det inte blir så konsekvent ifall jag tar upp honom nån gång varje natt och ger honom bröstet. Blir det inte förvirrande för honom tror ni? Han är en riktig liten knubbsäl så det är inte så att han behöver äta nattetid men eftersom han är van att äta mycket lär det bli tufft några nätter innan han ställer om och äter mer dagtid istället förmodar jag...

Vi har tidigare haft spjälsängen som sidovagn till vår säng men det är en kant runt vår säng som gör att det blir en glipa emellan sängarna så nu när han rullar runt måste vi ha på sidan.

Han har tidigare sovit första passet i sin säng och det funkade ett tag. För drygt en månad sen var han förkyld och i samband med det började han vägra sova där. Jag försökte amma sittande i vår säng och lägga över honom men han blev galen så jag gav mig efter timmar av försök

Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot fredagen och att köra igång!

• mollysmamma

DS: Låter bra att följas åt.

Det lutar åt att jag kommer amma 1 eller 2 ggr per natt i början. Tror det blir för tufft för skrutten annars och förmodligen för mig med

• mollysmamma

Hej,
    Kan meddela att jag tjuvstartade lite igår kväll Ville var orolig och vaknade hela tiden mellan 19-20 och ville snutta. Tredje gången han vaknade på en timme gav jag honom inte tutten som vanligt utan tog honom i famnen och smekte honom över ryggen. Han vart vansinnigt arg men det tog bara tio minututer innan han somnade. Tror dock att han hann somna i famnen men ikväll ska jag försöka lägga ner honom tidigare. Sen sov han i fyra timmar i sträck vilket han inte brukar göra annars, kändes jätte bra!

Tänkte att han får somna vid tutten som vanligt ikväll också men sen får han inte snutta igen förrän efter jag gått och lagt mig. Sen imorgon ska jag även få honom att somna in utan tutte och på fredag kör jag hela kvällen och natten.

Känns bra att starta lite mjukt för att lära sig känna av de olika momenten innan det är dags att köra hela natten.

Uppdaterar imorgon bitti hur det gick ikväll!

• mollysmamma

Lillen vaknade efter att ha sovit 40 minuter. Jag gick in tassade en stund då blev han jätte arg. Tog upp honom i famnen men hjälp va han ålade och hade sig, hehe det var inte helt lätt att hålla i honom. Sen höll jag honom tills han lugnade sig, la ner i spjälsängen igen sen blev han arg igen jag tog upp osv några omgånger. Men efter bara 15 minuter kände jag hur han slappnade av i min famn, då la jag snabbt ner honom så han inte skulle hinna somna och då låg han kvar lugn. Vet inte om han hann somna i famnen, det är riktigt svårt att avgöra när man ska lägga ner!

Varje gång jag tog upp honom försökte han snutta mig på näsan, skrutten ville nog förklara att jag gjorde fel och borde ta fram tutten!

Känns riktigt bra att det gått så fort de två första försöken, inser ju att nätterna kommer bli mycket värre men känner mig ändå ganska hoppfull!

Gällande hur involverad pappan är: Inte så mycket som jag skulle vilja, tyvärr. Jag ville från början att han skulle köra nätterna när jag ska sluta amma men jag tror inte på att han kommer ge allt och verkligen gå in för det så jag kommer köra själv. Dock kommer han under tiden vänja vår treåring att sova hela natten i sin säng, vilket hon aldrig gjort hittills.

• mollysmamma

God morgon eller här är det inte en så god morgon. Vår treåring vaknade skrikande kl 4.30 och vips så hade hon spytt ner sig själv och vår säng, urk. Sen dess har det kommit några laddningar till och jag känner mig också illamående. Hoppas det bara är inbillning, vill verkligen inte bli sjuk speciellt inte nu när vi ska börja tassa ordentligt imorgon!

Ville har sovit bättre än på länge inatt, tror att han "bara" snuttat tre gånger mellan 23-05

Villrådig: Känner igen mig i det du skriver, vet inte heller riktigt vad som händer alla nätter. Nu känner jag mig dock så laddad inför tassningen så jag tror att jag kommer fixa det på vilja. Ifall det blir kris väcker jag sambon så får han ta över.
    Kommer ha på mig bh och någon tröja som är lite tajt så att jag inte råkar ta fram brösten i sömnen!

• mollysmamma

Hej allihopa!
    Skulle ju sätta igång hela nätterna ikväll efter tre kvällar med att ha kört tassning vid insomning och under uppvak fram tills jag går och lägger mig.

Igår fick min sambo och vår treåring magsjuka så det var full kaos och nu börjar jag känna mig illamående så det lär inte bli någon tassning inatt

Känns trist för jag har varit så laddad och tyckt att det fungerat så bra under kvällarna men men det är bara vänta tills vi mår bra och köra då istället. Kommer iallfall försöka tassa vid insomning och kvällsuppvak under helgen, om jag inte däckar totalt...

• mollysmamma

Hej på er!
    Nu har jag tassat, vid nattning och ifall han vaknar innan jag går och lägger mig, i en vecka. De första kvällarna märkte jag förbättringar hela tiden men nu känns det som att vi står lite still. Jag måste fortfarande ta upp honom i famnen 2-3 ggr när jag nattar. Försöker utmana honom och inte ta upp honom så fort osv men han blir galet arg ifall jag inte tar upp och lugnar honom.

Fast jag ska inte klaga totalt tar nattningen inte mer än max 15 minuter vilket är lyx mot innan när jag kunde ligga och amma lääänge. Dessutom sover han stadigare nu, vaknar oftast bara en gång under kvällen och ibland inte alls. Innan vaknade han i stort sett alltid en gång i timmen.

På fredag ska jag återigen försöka mig på att börja köra hela nätterna, hoppas bara att vi får vara friska så det blir av denna gången

• mollysmamma

DS: Va skönt att din mamma kommer så att du iallfall kan få sova ut imorgon. Stå på dig inatt och försök tänka att det är för hela familjens bästa.

Didilej: Tror att jag mysar lite för mycket när han är i famnen, det är så svårt att låta bli att snusa och mysa! Ska verkligen stålsätta mig för att vara omysig ikväll! Men jag försöker iallfall att lägga ner honom direkt när han är lugn. Går inte ut när jag lagt ner honom i spjälsängen för det brukar inte vara tyst speciellt länge men jag ska testa det ikväll ifall han är lugn.

Hade en riktigt jobbig omsövning igår kväll. Lillen vaknade kl 22.15 och då ungefär brukar jag gå och lägga mig så han brukar få snutta men igår tänkte jag att han kunde sova ett pass till utan tutte i spjälsängen. Usch va arg han blev! Han vråla och åla och blev inte alls lugn i famnen, nu bävar jag ännu mer för att tassa hela nätterna! Höll på i 50 minuter innan han somnade om och jag blev helt slut efter. Men sen sov han gott i 2 timmar så det var bra iallafall!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola