• Elinen

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Villrådig: Jag har börjat tassa sedan jag fick en länk till denna tråd av en kompis. Min lille natt-ammare betedde sig precis som din pojke första natten. Han var alldeles tokig för att han inte fick lägga sig skönt i sängen med mammas tutte. Det tog en timme för honom att lugna sig första gången. Sedan gick det ganska snabbt bättre och han var visserligen ledsen men inte komplett GALEN som han var första natten. I natt (tassningsnatt nr 3) märkte jag en tydlig förändring av hans sömnmönster då han visserligen vaknade lika många gånger som vanligt och satte sig upp i sängen men somnade om så fort jag lade honom ner. Han verkade tycka att det var skönt att få hjälp att lägga sig ner, han liksom störtade ner i sängen igen *lillplutten*.

• Elinen
    didilej skrev 2008-02-19 08:39:19 följande:
    ...Försök visualisera att du är lillens lugna, trygga punkt då han är ledsen och försök förmedla en känsla av trygghet, säkerhet och att läget är lugnt. Fastän han gråter så är han ju på det tryggaste stället på jorden för honom - i din famn....
    Fantastiskt formulerat!!! Dessa ord ska jag tänka på när jag står med en bebis som inte vill lugna sig i famnen mitt i natten och känner frustrationen komma. Då är det annars lätt att bli irriterad vilket säkert känns i mitt rörelsemönster. 
    Är nu inne på natt 10 av tassning och det går lite fram och tillbaka. Vi såg snabbt resultat när vi började men nu verkar det ha stannat. Man blir ju så full av hopp när man ser en förändring men då blir också frustrationen så mycket större när man inte når ända fram. Men än har jag inte gett upp. Min lille är nu 8 månader och är inne i den berömda separationsfasen så jag kanske får vänta ut den innan jag kan få hela nätter utan gråt. 
  • Elinen

Här kommer ett inlägg i napp-frågan 

Jag har försökt att successivt ta bort nappen under den tid vi tassat. De första nätterna fick han ha nappen som vanligt. Sedan slumpade det sig så ett par kvällar att han var så trött efter amning/välling vid läggning att han somnade utan napp. Då kom jag på tanken att försöka ta bort nappen även vid omsövningarna. I första hand försöker jag lugna honom utan napp men om han behöver nappen för att bli lugn försöker jag att ta bort nappen precis innan han somnar. Jag hör ganska tydligt på andningen när han ska till att somna. Det har nu blivit lättare och lättare dels att få honom att somna utan napp men även att ta bort den när han är på väg att somna.
  • Elinen

Mollysmamma: Hur gammal är din lille pilt och äter han bra på dagen? Jag har så svårt att helt sluta amma på natten eftersom han äter så dåligt på dagen. När man vaknar på natten och hör hans kurrande mage är det så lätt att tänka, "men lille gubben nu är du ju faktiskt hungrig då är det klart att du ska få mat." Vet inte hur jag ska kunna motivera mig själv till att låta bli amning helt. De senaste nätterna har jag bara ammat 1-2 ggr och har egentligen inga problem med det men jag vill ju inte förvirra honom genom att han ibland får bröstet och ibland inte när han vaknar. Svårt dilemma!

• Elinen

Hej!
    Jag har läst i tråden ett tag och tassat på i det tysta. Nätterna har blivit långt mycket bättre än de var innan jag började tassa. Vi har dock fortfarande flera uppvak per natt, de sista nätterna mycket beroende på envis hosta hos den lille. Det värsta nuförtiden är att han vaknar och tycker att det är morgon så erbarmerligt tidigt, i morse/natt redan kl 4 då han vaknade och låg och pratade för sig själv i mörkret i 20 minuter (gulligt)!!! Trodde att sommartiden skulle göra susen men han ställde snabbt om sin klocka. Hur gör jag för att få honom att somna om när det ändå är så nära morgonen så att han känner sig utsövd. Han behöver ju egentligen sova längre eftersom han efter ca 1-2 timmar behöver sova igen. Jag har provat med senare eller tidigare läggningar men inte fått någon effekt. Kan nämna att min lille kille är 10 månader.
    Jättetacksam för tips!

• Elinen

Hej igen! Tack för era tips ang tidigar mornar. Vi har beckmörkt i sovrummet så där finns inte mycket att göra. Dessutom är det fortfarande mörkt ute kl 4 på morgonen när han vaknade häromdagen. Idag provade jag att amma honom till sömns igen när han vaknade kl 5 och den här gången fungerade det. Tänkte att han behöver en god natts sömn innan jag kan göra något åt dagslurarna och eftersom han somnade så sent som kl 21 igår kväll var ju kl 5 alldeles för tidigt att gå upp. Idag har han faktiskt verkat piggare än vanligt och sov bara 1h på fm och 1h på eftermiddagen. Han lyckades även hålla sig vaken i bilen och en bra stund i vagnen vilket inte hör till vanligheterna, han brukar slockna direkt. Nu har han precis somnat för natten så det ska bli spännande att se hur han sover inatt.

• Elinen

Vår natt var jättebra! Han somnade kl 20 efter lite protester vilket innebar att han reste sig upp och jag lade honom ner ca 10 ggr.  Till slut var det som om han tänkte, OK! Jag somnar väl då!! Sedan vaknade han en gång kl 23 då det räckte med tassen och lite buff i rumpan för att få honom att somna om. Nästa gång han vaknade var kl 03.30 och jag trodde knappt att det var sant när jag tittade på klockan. Då var han riktigt ledsen och jag ammade (har beslutat mig för att fortsätta amma en gång per natt ett tag framöver). När jag lade över honom i sin säng låg han där och pratade en stund för sig själv och sedan somnade han och vaknade sedan för dagen kl 5.30 (vilket är en rimlig tid till skillnad från kl 4!!Förvånad). Summa sumarum, endast två ganska lindriga uppvak. Håller tummarna för att det håller i sig.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola