• Ms Leia

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej!

Kikar in här för att se om det kan vara något för oss. Ska berätta lite kortfattat.

Har en dotter på snart 9 månader.
    Hon äter frukost, lunch, mellanmål, middag och gröt/välling på kvällen innan läggdags.
    Hon sover 30 min på förmiddagen och 30 min på eftermiddagen. .
    Hon lägger sig kl 19 varje kväll och vaknar mellan 6.30-7-30

För 3 veckor sen beslöt jag mig för att hon inte skulle amma på natten längre, jag vet ju att hon inte behöver det. Hon ammade då en gång vid 3-4 och en gång när hon vaknade på morgonen.
    Jag började ge henne lagad mat två gånger om dagen och tog bort kvällsamningen och gav henne gröt/välling då.
    När hon vaknade på natten så sövde jag om henne. Jag utgick från att hon skulle förstå att: nu är det natt och då sover man. Jag gjorde väl ungefär som denna metod, dvs strök över henne, lugnade henne. Tog upp henne om det behövdes. Hon fick amma vid halv 6-6 på morgonen, och sen somna om. Aldrig innan.
    Detta gick kanonbra, tog 30 min att söva om henne första 3 nätterna. Sedan stoppade vi bara in nappen i några nätter och sen sov hon en hel natt en vecka senare.

Nu har hon blivit väldigt mammig och har separationsångest vilket verkar vanligt i den här åldern. Dessutom fick hon en tand och en öroninflammation kort efter att hon sov en hel natt. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Jag tänker prova på detta för jag känner att även om jag försöker vara konsekvent så blir det ju ibland att jag tar in henne i vår säng, men då blir hon ju genast hungrig eftersom det är där hon har ammat på nätterna och fortfarande gör på morgonen.

och det är ju förmodligen jättedumt att hon får amma vid halv 6 tiden. Hon kan ju lika gärna göra det när hon vaknar för dagen. Hur ska hon annars förstå att hon inte får äta vid 4 men vid halv 6?

♥ Nu är hon äntligen här ♥
  • Ms Leia
    Didilej:

I vanliga fall när Tilly, min dotter, vaknar så funkar det ibland att söva om henne i sängen, ibland hos oss, ibland måste jag lägga tillbaka henne i sin säng i sitt rum. Alltså olika grejor hela tiden och det tror jag som du sa att det funkar ju inte. Det ska vara samma jämt, en rutin och barnet ska känna igen den och då ska man slippa stå där i en timme. Det är väldigt ovanligt att Tilly är vaken mer än en halvtimme eftersom jag innan provat lite allt möjligt tills något funkar och hon somnar (olika varje natt). Innan somnade hon om efter amning direkt så det är nog det som stör henne nu, att hon inte får amma.
    Nu ger jag mig f*n på att köra på denna metod.

Så första tassningsnatten såg ut så här:

19.00 Somnar
    04.17 Vaknar (förut var det tiden hon ammade så jag tror det är det som sitter i)
    04.44 Somnar efter 27 min
    05.35 Vaknar
    06.50 Somnar efter 1 h och 15 min

Både gångerna la jag handen över hennes rygg med ett jämnt svagt tryck, nån enstaka gång smekte jag över ryggen men hon verkade gilla när handen bara låg stilla bättre. En gång lyfte jag upp henne båda gångerna hon vaknade. Jag var noga med att hela tiden ta bort handen när hon blev lugn men inte sov. I slutet gnydde hon varje gång jag tog bort den men rätt vad det var somnade hon. Det är ju väldigt frestande att ha kvar handen eftersom man vet att det är när man tar bort den som hon gnäller igen.
    Sista gången hade hon nästan somnat och bara gnydde lite, och så började hon gråta jättemycket igen och då fick man börja om.

Jag tyckte det var svårt att veta NÄR man ska smeka, eller lyfta upp. För Tilly skriker ju inte så länge varje gång utan lugnar sig och tystnar. Och sen börjar om. Så mest hade jag bara handen på hennes rygg.
    Är det fel att göra så då?
  • Ms Leia
    Didilej:

I vanliga fall när Tilly, min dotter, vaknar så funkar det ibland att söva om henne i sängen, ibland hos oss, ibland måste jag lägga tillbaka henne i sin säng i sitt rum. Alltså olika grejor hela tiden och det tror jag som du sa att det funkar ju inte. Det ska vara samma jämt, en rutin och barnet ska känna igen den och då ska man slippa stå där i en timme. Det är väldigt ovanligt att Tilly är vaken mer än en halvtimme eftersom jag innan provat lite allt möjligt tills något funkar och hon somnar (olika varje natt). Innan somnade hon om efter amning direkt så det är nog det som stör henne nu, att hon inte får amma.
    Nu ger jag mig f*n på att köra på denna metod.

Så första tassningsnatten såg ut så här:

19.00 Somnar
    04.17 Vaknar (förut var det tiden hon ammade så jag tror det är det som sitter i)
    04.44 Somnar efter 27 min
    05.35 Vaknar
    06.50 Somnar efter 1 h och 15 min

Både gångerna la jag handen över hennes rygg med ett jämnt svagt tryck, nån enstaka gång smekte jag över ryggen men hon verkade gilla när handen bara låg stilla bättre. En gång lyfte jag upp henne båda gångerna hon vaknade. Jag var noga med att hela tiden ta bort handen när hon blev lugn men inte sov. I slutet gnydde hon varje gång jag tog bort den men rätt vad det var somnade hon. Det är ju väldigt frestande att ha kvar handen eftersom man vet att det är när man tar bort den som hon gnäller igen.
    Sista gången hade hon nästan somnat och bara gnydde lite, och så började hon gråta jättemycket igen och då fick man börja om.

Jag tyckte det var svårt att veta NÄR man ska smeka, eller lyfta upp. För Tilly skriker ju inte så länge varje gång utan lugnar sig och tystnar. Och sen börjar om. Så mest hade jag bara handen på hennes rygg.
    Är det fel att göra så då?
  • Ms Leia

Igloo: Jag gjorde så inatt att jag tog bort handen när hon kändes lugn, alltså rätt snart efter att hon slutat gråta. Det kanske inte är så man ska göra?

• Ms Leia

Didilej:

Okej, så gjorde jag ju inatt mot slutet. Tog bort den direkt, satt dit den när hon gnydde, tog bort den direkt. Man får prova sig fram helt enkelt! Viktigast är ju att budskapet går fram

• Ms Leia

Mollysmamma:

Du menar att du kanske tänkte vänja honom vid att sova i sängen men fortsätta amma ett tag?
    Det låter som det kommer bli kanske jobbigt om han nu snuttar ca 10 ggr varje natt....

Kanske bäst att isåfall sätta upp ett max antal gånger han får amma, tex 2 gånger först.

• Ms Leia

Jag har också funderat på det där med om man blir trött och om sambon kan ta över?

Fattar inte att jag orkade 70 min i sträck inatt lutad över spjälsängen!

• Ms Leia

Ja givetvis så har min lilla älskling blivit förkyld och har hosta, vaknade med 39,5 grader i feber inatt! Det var bara en vecka sen hon fick öroninflammation. Så det blev ingen tassning inatt...

• Ms Leia

Min dotter är fortfarande sjuk så det är omjligt att köra tassning nu. Hon grät i princip hela natten. Idag har vi läkartid.
    Får börja om när hon är helt frisk.

• Ms Leia

Min tjej vet jag inte om hon vaknar utan att vi hör det. Vaknar hon så att jag vaknar så är det för att hon börjar gråta och har ställt sig upp. 1-2 gånger per natt. Så egentligen ska jag väl inte klaga, men sen jag slutade nattamma somnar hon ju inte om lika lätt ;)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola