~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Hej!
Kikar in här för att se om det kan vara något för oss. Ska berätta lite kortfattat.
Har en dotter på snart 9 månader.
Hon äter frukost, lunch, mellanmål, middag och gröt/välling på kvällen innan läggdags.
Hon sover 30 min på förmiddagen och 30 min på eftermiddagen. .
Hon lägger sig kl 19 varje kväll och vaknar mellan 6.30-7-30
För 3 veckor sen beslöt jag mig för att hon inte skulle amma på natten längre, jag vet ju att hon inte behöver det. Hon ammade då en gång vid 3-4 och en gång när hon vaknade på morgonen.
Jag började ge henne lagad mat två gånger om dagen och tog bort kvällsamningen och gav henne gröt/välling då.
När hon vaknade på natten så sövde jag om henne. Jag utgick från att hon skulle förstå att: nu är det natt och då sover man. Jag gjorde väl ungefär som denna metod, dvs strök över henne, lugnade henne. Tog upp henne om det behövdes. Hon fick amma vid halv 6-6 på morgonen, och sen somna om. Aldrig innan.
Detta gick kanonbra, tog 30 min att söva om henne första 3 nätterna. Sedan stoppade vi bara in nappen i några nätter och sen sov hon en hel natt en vecka senare.
Nu har hon blivit väldigt mammig och har separationsångest vilket verkar vanligt i den här åldern. Dessutom fick hon en tand och en öroninflammation kort efter att hon sov en hel natt. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen.
Jag tänker prova på detta för jag känner att även om jag försöker vara konsekvent så blir det ju ibland att jag tar in henne i vår säng, men då blir hon ju genast hungrig eftersom det är där hon har ammat på nätterna och fortfarande gör på morgonen.
och det är ju förmodligen jättedumt att hon får amma vid halv 6 tiden. Hon kan ju lika gärna göra det när hon vaknar för dagen. Hur ska hon annars förstå att hon inte får äta vid 4 men vid halv 6?