~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Hej! Nu har jag läst hela tråden med stort intresse. Min elvamånaders son är en stor nattammare vilket jag nog hade tyckt var rätt okej om det inte hade varit så att jag gick tillbaka till jobbet i oktober. Många trötta dagar som ni förstår. Som många andra här i tråden hade han en extra jobbig fas från ungefär 7 till 9 månaders ålder då han vaknade och ville ha tutten varje timme. Tack och lov har det blivit bättre och nu vaknar han "bara" 2-3 ggr per natt. Av ren slöhet ger jag honom tutten då för då vet jag att han somnar om på 10 min. Men nu börjar det bli dax att försöka hjälpa honom att sova genom hela nätterna. Innan jag hittade den här tråden hade jag inte hört talas om Tassmetoden men den känns klart tilltalande. På sätt och vis har jag lust att köra direkt ikväll (jag är ledig i morgon) eller på fredag, men vi ska bort på lördag kväll så han kommer inte att somna i sin egen säng då. Dessutom är han lite förkyld. Jag känner mig i alla fall VÄLDIGT motiverad och det känns långt att vänta ända till nästa fredag. Så även om jag själv förmodligen inte kommer att köra igång tassandet den här helgen så kommer jag att följa Mollysmamma och DS (och alla andra) med stort intresse. Fast jag kan ju börja vid insomnandet redan nu och försöka att inte vara så snabb med att ge honom tutten på natten. Försöka jobba in lite tass-tänkande och tass-teknik.
Mamasnest - har du provat välling på tetra? Min son vägrade välling till en början men han accepterade den på tetra som är mycket slätare och mysigare i konsistensen. Sedan var vi iofs tvungna att gradvis späda med "vanlig" välling för att vänja om honom men det var det värt.