• mewe

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hittade just den här tråden och det känns som att "tassandet" kan vara en metod för oss

Har dock inte problemet att vår 10 månaders kille skriker och är ledsen när han ska somna utan tvärt om - när han kommer ner i sin säng blir han helt sjövild. Tjoar och tjimmar och ska stå upp även om han egentligen är trött. Någon som provat tassningen på en så'n?

• mewe

Tassade faktiskt lillkillen till sömns igår och jag fick honom att somna i sin säng. En av ett fåtal gånger det fungerat! Nu ska här tassas!

Undrar ett par saker bara:
    I natt så gnydde han mycket mer än han brukar. Inte så att han vaknade till men han pep/skrek/gnydde och somnade om på en gång när han fick nappen i munnen. Upplevde att han sov oroligt. Brukar de göra det i början av tassandet?

Hur gör ni när ni söver barnen, sjunger ni för dem eller pratar med dem för att lugna? Eller är det helt tyst som gäller?

• mewe

Kom på en fråga till: tassar ni även när barnen ska sova på dagarna?

• mewe

Måste bara få säga att jag är så GLAD att jag hittade denna tråd och fick lära mig tassning!
    Känner att metoden är helt rätt för oss. Vår kille som är 10 månader har nu på mindre än en vecka lärt sig att somna i sin säng istället för intill oss på vår säng. För bara ett par veckor sedan trodde jag att det låg lååångt bort att han skulle somna i sin säng och jag undrade hur vi skulle kunna flytta in honom i eget rum inom en överskådlig framtid. Nu ska vi börja göra iordning hans rum och vi kommer att "få tillbaka" vårat sovrum. Har känts helt rätt att ha honom hos oss tills nu men det ska bli så skönt att kunna ligga och läsa på kvällarna, prata i normal ton i sovrummet och kunna sexa lite i sin egen säng
    Tack TS för att du delar med dig av metoden!

• mewe

Undrar lite hur ni tassare gör med första målet barnet får på morgonen. Har ni bestämt er för en tid då det är ok att vara hungrig och fram till dess tassar ni om?
    Vår kille (10 mån) får en flaska vid ca 18.15 och somnar sedan ca 18.45. Han vaknar nästan alltid vid 5.00-5.30 och då har jag inte lyckats tassa om honom utan då får han en flaska och oftast är han sedan vaken 1-2 timmar innan han somnar om. Vore ju skönt om han vill sova fram till 6.30-7.00 men med tanke på att han somnar relativt tidigt på kvällen så kanske han faktiskt sovit klart vi 5.00-5.30.
    Hur gör ni?

• mewe

Efter att det de senaste kvällarna bara tagit 8-9 minuer att få killen att somna så tog det idag 35 min. Tror nästan att det var för att jag ändrade liiite på vår rutin. Jag satt på andra sidan av hans säng Vilka vanedjur de tycks vara! Blir ju intressant att se hur det blir nu när hans pappa kommer att börja tassa i veckan som kommer...

• mewe

Älskar livet - tills för drygt en vecka sedan var vår kille så att han bara ville ställa sig upp i sängen. När han kom ner i sin egen säng blev han som sppedad och skulle absolut inte ligga ner. Jag gjorde så att jag var envisare än han och varje gång han ställde sig upp la jag ner honom vänligt men bestämt. Ibland hann han knappt landa i sängen innan han försökte ställa sig igen. Första kvällen la jag honom ner säkert 40 gånger men sedan minskade det för varje kväll och efter en vecka ställde han sig inte upp en enda gång. Innan jag började tassa trodde jag att det skulle vara snudd på omöjligt att lära honom att somna i sin säng men det gick som sagt på mindre än en vecka. Jag är fortfarande helt förstummad

• mewe

Nu har vi fått ett ordentligt bakslag i sövandet. Från att killen under de första veckorna somnade i sin säng på ca 10 min tar det nu 30-45 min för honom att somna Han är inte ledsen eller så men har väldigt svårt att komma till ro. Reser sig, kastar iväg nappen och ligger och korvar runt en massa.
    Tänker att det kanske hänger ihop med att han blir mer och mer rörlig och just håller på att försöka hitta tekniken för att kunna ställa sig upp utan stöd. Känns som att han utvecklas ganska mycket just nu. Han blir ju 1 om en månad

• mewe

Tack för funderingarna didilej!
    När det gick som bäst att söva killen gjorde jag så att jag sa gonatt till honom, la ner honomi sängen och gick ut ut rummet. Nu har han som sagt varit oroligare och då har vi suttit hos honom eftersom vi fått lägga ner honom flera gånger. Pratar dock inte med honom utan sitter bara helt still på stolen och agerar bara om vi behöver lägga honom ner igen. Har provat igen att gå ut ur rummet men då står han bara upp och hoppar (utan att fötterna lättar förstås eftersom han är så liten), kastar iväg nappen och "gnäll-ropar" på oss. Men jag skulle ju kunna prova att vara hos honom till dess att jag märker att han gett upp att försöka ställa sig upp och då gå ut ur rummet?
    Vi har provat att låta honom ha flera nappar men när han är i "stå-stadiet" så kastar han iväg napp efter napp och gnäller sedan. När han är i "ligga-stadiet" så ligger han och byter napp hela tiden så för att minska den stressen så har vi valt att bara låta honom ha en napp när han somnar och sedan lägger vi ner fler nappar som han kan hitta själv på natten.
    Har funderat på om vi skulle försöka ta bort nappen helt men han är så förälskad i sina nappar och blir lugn av dem så jag vet inte... Å andra sidan trodde jag ju heller aldrig att det skulle gå så pass bra för honom att somna i sin säng som det ändå gör
    Idag somnade han faktiskt på 10 minuter så kaaanske har vi kommit ur det jobbiga bakslaget.

• mewe

Vår kille på ett år har sedan någon vecka tillbaka extremt svårt att komma till ro på kvällen. Nattningarna har de senaste kvällarna tagit mellan 1 och 2 timmar! Vi började tassa för kanske två månader sedan och allt fungerade jätte bra tills nu nyligen. Vi nattar honom när vi tycker att han börjar verka trött men när han kommer ner i sin säng vill han inte alls sova. Han står upp och hoppar (så gott man kan hoppa när man är ett år...) och envist lägger jag ner honom vilket i snitt blir säkert två gånger i minuten. Ibland när han står på knä på väg att ställa sig upp behöver jag bara göra en antydan till att jag ska lägga ner honom så kastar han sig ner med ansiktet i kudden, jätteglad och busig. Han verkar tycka att det hela har blivit en rolig lek. Vet inte hur vi ska komma ifrån detta?! Har provat att säga gonatt och gå ut ur rummet och till en början är han lugn men efter ett tag inser han att han blivit lämnad ensam och blir ledsen.
    Jag tror verkligen att han är trött när vi lägger ner honom i sängen för flera gånger under nattningen är han några andetag från att somna men så sätter han igång igen och reser sig eller busar, borrar ner ansiktet i kudden och ställer sig på tå med rumpan i vädret och pratar och tugger på nappen.

En sak som känns väldigt jobbigt i det hela är att min man och jag har helt olika åsikt om hur vi ska hantera problemet. Jag tänker att detta är en jobbig fas som vi måste rida ut genom att vara konsekventa med att sonen ska somna i sin säng. Mannen däremot vill att vi byter sövningsmetod, antingen till att sonen ska ligga intill någon av oss på vår säng och somna in för att sedan bli flyttad till sin säng, eller så vill han prova något liknande 5-minuters metoden.

Någon med några bra tips?

• mewe

Didilej - tack för utdraget från babywhisperer. Får se hur vi ska hantera det hela. Nu ska mannen och sonen åka bort i några dagar så vi får ta nya friska tag när det kommer hem. Imorse pratade vi om ett alternativ som är en kompromiss mellan våra viljor. Tänkte att vi ger honom ca 30 min att somna i sin säng och är han fortfarande sjövild då så tar vi upp honom på vår säng och ligger där tills han slappnar av och är på väg att somna och då lägger vi honom i sin säng så att han får somna in där. Det kommer vi nog att prova.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola