Vår kille på ett år har sedan någon vecka tillbaka extremt svårt att komma till ro på kvällen. Nattningarna har de senaste kvällarna tagit mellan 1 och 2 timmar! Vi började tassa för kanske två månader sedan och allt fungerade jätte bra tills nu nyligen. Vi nattar honom när vi tycker att han börjar verka trött men när han kommer ner i sin säng vill han inte alls sova. Han står upp och hoppar (så gott man kan hoppa när man är ett år...) och envist lägger jag ner honom vilket i snitt blir säkert två gånger i minuten. Ibland när han står på knä på väg att ställa sig upp behöver jag bara göra en antydan till att jag ska lägga ner honom så kastar han sig ner med ansiktet i kudden, jätteglad och busig. Han verkar tycka att det hela har blivit en rolig lek. Vet inte hur vi ska komma ifrån detta?! Har provat att säga gonatt och gå ut ur rummet och till en början är han lugn men efter ett tag inser han att han blivit lämnad ensam och blir ledsen.
Jag tror verkligen att han är trött när vi lägger ner honom i sängen för flera gånger under nattningen är han några andetag från att somna men så sätter han igång igen och reser sig eller busar, borrar ner ansiktet i kudden och ställer sig på tå med rumpan i vädret och pratar och tugger på nappen.
En sak som känns väldigt jobbigt i det hela är att min man och jag har helt olika åsikt om hur vi ska hantera problemet. Jag tänker att detta är en jobbig fas som vi måste rida ut genom att vara konsekventa med att sonen ska somna i sin säng. Mannen däremot vill att vi byter sövningsmetod, antingen till att sonen ska ligga intill någon av oss på vår säng och somna in för att sedan bli flyttad till sin säng, eller så vill han prova något liknande 5-minuters metoden.
Någon med några bra tips?