• grodiz

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Har läst ts och ögnat igenom inläggen. Det här skulle kunna vara ngt för oss. Vi samsover och det snuttas fortfarande en hel del på kvällar och nätter. Men, bara för ngn månad sen slutade vi med em-amning. Sonen är 14 månader.

Det är väl ungefär så här vi gjort då vi försökt söva utan tutte några gånger. Men man ger upp ganska snabbt när man inte bestämt sig ordentligt för att sluta.
    I nuläget är det bärsele, i vagnen på promenad eller vid bröstet som gäller så det kan nog bli lite tufft...

Bra att ha ett schema att följa. Jag måste nog sova med en rejäl sporttop, annars öppnar jag amningsbh'n i sömnen.

• grodiz

Det tog ett tag innan vår son började dricka i nappflaska. Men, jag tror att vissa barn behöver längre tid på sig för att vänja sig vid flaskan. Alltså tror jag inte att det alltid är ngn idé att testa massa olika flaskor och nappar utan att låta barnet vänja sig vid en och samma flaska istället.

• grodiz

Har följt tråden lite grann senaste veckorna och tycker metoden verkar bra. Någon som har erfarenhet av att tassa till sömns på kvällen och sen amma under natten? Kan det vara ett bra sätt att börja? Sonen är 14 månader så han behöver ju absolut inte maten på nätterna men han är ju såå van att somna om vid bröstet.
    Någon som har tassat när ni samsovit?

• grodiz

Hej hej!
    Har skrivit i tråden några gånger tidigare och tänkte berätta hur det går med vår nattning... Alltid kan det stötta någon.

Jag har ammat min son till sömns länge och var rätt så nervös hur det skulle gå att natta honom utan. Tassning eller inte, men en mild metod och en relativt glad unge som numer sover mkt bättre på kvällarna. Vi har fortfarande lite amning kvar på morgonkvisten att vänja oss av vid, men en sak i taget.

Jag började med att sätta på mig en ordentlig topp och när han ryckte i tröjan så visade jag att de var instängda och att det inte gick. Han köpte det och bara vid ett fåtal tillfället slitit tag i tröjan på kvällen. Eftersom han sover i vår säng och har varit extremt svårsövd så har han fått välja om han vill sitta i famnen eller ligga på kudden och så läser vi böcker och sjunger tills han somnar. Det går såå bra även om man ibland läser och sjunger i en timme. Men, ser man det som att det är kvalitetstid tillsammans med sitt barn och inte är stressad för att han aldrig somnar så känns det lättare. Det var väl 4 veckor sen vi började och nu går han med en bok och vill att vi ska lägga oss och läsa i sängen när han är trött.
    Knepet för oss har varit att ALDRIG tvinga honom att ligga ner, men att vara bestämda med att man är i sängen. Nu är han 16 månader så det går ju att prata med honom, underlättar mkt.

Det var min lilla story som jag hoppas kan vara till hjälp för någon som inte vill använda sig av 5mm. Jag hade gärna läst ngt liknande inför vår amningsavvänjning.

• grodiz

lottetottan: Min son är 16 månader och jag har varit övertygad om att hans snuttande på nätterna bara varit närhetssnutt. Men, nu när det börjar sina eftersom han ammar så sällan så suger han för kung och fosterland vid 2-tiden. Blir typ vacuum i bröstet. Det slutar med att vi måste gå upp och göra välling, sen somnar han om utan tutten. Han äter inte överdrivet bra dagtid så jag tror att han behöver fylla på lite på natten fortfarande. Säkerligen ngt man kan tvinga dem att sluta med, men är det så jobbigt på nätterna så varför inte låta honom äta?
    Vet ju själv hur hemskt det är att försöka somna vrålhungrig.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola