• Ipomea

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Tycker denna metod verkar så human och bra.
    Kan den hjälpa mig?
    Min lilleman på drygt 7 månader började krångla för 1 ½ månad sen. Hade slutat nattamma och fick honom att sova rätt ok. Sen började det bli JÄTTE svårt att få honom att somna på kvällen och han vaknade flera ggr per TIMME.
    Nu har jag i alla fall fått honom att somna bra på kvällen. runt 19.00 (-20.00). Jag väntar in honom sjunger lite och sen när han är redo ser jag att han vill ligga på sidan så jag hjälper honom till rätta. Lägger en hand på honom och smeker hans huvud. Sitter hos honom i eget rum. Kan ibland även gå ut. Måste dock in och ge honom nappen, sen somnar han.

Mitt problem är att han vaknar sååå ofta på natten. Jag gör lika som på kvällen och han verkar somna om men vaknar snart igen... Verkar inte som om han kommer ner på djupet.

Något tips på hur jag ska göra?

• Ipomea

Detta hör kanske inte hit till denna tråd, men..

Min son (7½ månad) vill inte vara utan mat hela natten. (från ca 19 till 6 eller så)
    Jag läste någonstans att en tjej gav välling eller ersättning runt 23-tiden fast babyn sov.. (För att den inte ska tro att man får mat om man gnäller el gråter på natten) Jag tro det funkar rätt bra. Kan ju vara värt att testa för er som har hungriga små (och inte vill amma på natten)
    Dom små liven kan ju faktiskt äta fast dom sover..

Somnade själv ifrån igår så han fick inget vid 23 och han vaknade först 1.30 men somnade om och sen vid 3 och då va han hungrig så han fick mat.. vaknade ändå vid 5 och vägrade somna om. försökte tassa, mem jag frös så och va så trött och så vaknade storebror så jag gav upp och tog båda till våran säng..
    Hur som så är det ju bättre än när han vaknade flera ggr per timme..

• Ipomea

didilej: Jag tar inte upp honom. Tror nog de måste kunna ta nappflaskan, annars blir det nog svårt.

• Ipomea

nom: Vi har inte men jag har tänkt att det nog vore bra att sluta med den nappen. Men den är ju så bra att ha ibland.
    Puffar på den frågan!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola